Sabelhagens olivlund

fredag 29 juli 2011

Ögonfransar

Idag slog myskrosen Penelope ut. Det är en av mina favoritrosor. Gillar den enkla blomman, de underbara ögonfransarna  och de härliga skiftningarna i färgen. Jag planterade den förra året, och den har tyvärr stått lite inklämd mellan andra växter, så tillväxten kunde säkert varit bättre. Men nu har jag röjt undan så den kan få fritt spelrum;). 

Penelope


En annan underbar ögonfransros är Sweet Pretty. Den planterade jag i våras. 



En annan myskros med fransar är
Queen of the Musks



En modern buskros som också platsar bland fransarna är 
Jaqueline du Pre



Också denna är planterad nu i våras, felnamnad, så jag vet faktiskt inte vad det är.

Idag har vi varit och sagt Hej Då till D's syster, hennes man och deras två pojkar för i morgon bitti flyger de till Syd Korea. Han har fått jobb där i två år. Vi önskar dem all lycka till och hoppas de kommer trivas och tar tillfället i akt och gör det bästa av tiden där. Vi kommer sakna dem jättemycket och hoppas vi ses nästa sommar.

Maria

6 kommentarer:

  1. Oj så mycket fina rosor du har! Ja, de enkla har absolut sin charm! (:D Tack för titten!

    SvaraRadera
  2. Heisann :) Så koselig at du har lagt deg til som følger av bloggen min. Da fant jeg deg også. Så mange fine roser du har. God helg. Hilsen Merethe

    SvaraRadera
  3. Så många fina rosor, tänk att man aldrig har lagt märke till de enkla rosorna förrut, riktiga skönheter.
    Ha en fin söndag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  4. Så vackra Rosor du visar, gillade dom alla faktiskt.
    Vilket härligt äventyr som väntar din systers familj.

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Hej Maria,
    tack för kommentar hos mig.
    Du har också många vackra rosor och mycket spännande projekt på gång.
    Ses!
    Hälsningar Inger

    SvaraRadera
  6. Förtjusande, flirtiga rosor :) Håller med dig om att de enkelbladiga rosorna är finast - de fluffiga blir liksom lite för mycket fluffiga - säger jag som bara har ett fåtal rosor men nästa år hoppas jag på några klättrare på min spalje - New Dawn tänkte jag, blommar länge och är fin :)
    Ha en fortsatt skön sommar ♥

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.