Sabelhagens olivlund

onsdag 17 augusti 2011

Trädgårdsvandring hos mig (ett grönt "virrvarr")

Jag upplever min trädgård som väldigt grön just nu, ett virrvarr av grönt från överblommade rosbuskar och tidigblommande perenner. Inte så mycket snygga bladverk som tex funkia, alunrot och olika gräs. Jag har fotat för att veta vart jag behöver komplettera med sensommarblommande växter och snygga blad. Behöver ju något att fundera, planera och drömma om i vinter;)). 
Här kommer en bildkavalkad, hoppas ni vill hänga med. 
Hortensia och överblommad stjärnflocka. Här behövs något högre svävande som tar över efter stjärnflockan. Denna rabatt är bland det första man ser när man kommer in i trädgården. Den är vid det grå förrådet.

Höstsilverax, strutbräken, Mme Plantier och vit blodnäva. Tror det vore snyggt med något rosa här.



Här går man in i trädgården

 Näva 'Rozanne' brukar inte vara så överblommad redan nu. Men så är det i år.

Maleparthus, hortensia och 'Rozanne'


I denna rabatten har rosorna blommat över. Jag har Salvia 'Caradonna' som kantväxt.


I silverpäronsrabatten har jag tagit bort en hel del daggkåpa som ramar in. Vill ersätta den med något annat inte fullt så vräkigt:). 

Jag har mest aprikosa rosor här ihop med nävan 'Sirak' och jag vill plantera mer växter i de färgerna och även något med silvrigt bladverk som harmonierar med silverpäronet.

Det är mycket bar jord ännu, rosorna täcker inte riktigt. Jag hoppas nävor och andra perenner ska göra det mer lummigt här. 

Jag har fått rädda några rosor som höll på att kvävas helt av funkiorna i denna rabatten


Bakom nävan 'Sweet Heidy' finns flera rosor, mest Austin, och jag hoppas de växer till sig så de syns bättre.
Jag kikar en del på rödbladiga växter, och blodtopp, veronikor, dahlior, polarblågull, jättevädd, höstanemoner och aklejruta. Vill även få in mer buskar, små träd och prydnadsgräs. Så kanske det kan bli bättre och jag känna mig lite nöjdare;)). 
Mycket att fundera på, men det är ju det härliga med trädgård. 

Ha det gott! 

Maria



14 kommentarer:

  1. Vilken fin trädgård du har och trevlig rundvandring du bjuder på.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Tack för rundturen i din trädgård. Visst är det härligt att fundera på nya växter som kan passa in och komplettera de redan befintliga. Bra höst- och vintergöra.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. I första bilden/rabatten där du ville ha in rosa tycker jag absolut att du ska ha rosa höstanemoner. Skulle bli hur fint som helst!
    Det är väl det bästa med vintern...att få planera :-)
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Du har en otroligt härlig lummig trädgård.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hihi, jag har också kommit på att vi behöver lite mer höstblommor här. Det ska definitivt bli fler rudbeckior här.
    Ha en finfin vecka,
    Lydia

    SvaraRadera
  6. Hvor har du en smuk have og mange skønne planter.
    Tak for rundvisningen.

    SvaraRadera
  7. Så fint du har det....
    Visst är det härligt att man aldrig blir riktigt färdig.....halva nöjet i trädgårdsarbetet är ju att drömma och planera.
    ha det bra :)

    SvaraRadera
  8. Tack för rundturen hos dig - så fint du har! Och lyckliga du som har ett silverpäronträd! Står på min önskelista, vet bara inte vart jag skall ha det ännu ;o)
    Ja, fundera kring trädgård tillhör favoritsysselsättningarna ;o)

    SvaraRadera
  9. Ljuvlig trädgård, men hur kan du hålla reda på alla blomnamn. Tack för rundturen!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder...ja visst är det mycket grönt nu med lite inslag av någon liten färg. Men vackert är det. Önskar dig en skön helg, Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Jag blir helt betagen av alla fina växter här!
    Är ju inte själv så trädgårdskunnig men älskar blomster av alla slag. Har du denna i Gbg? Bor nästan där..
    Heestrand känner jag igen, en bror till en bekant bor där..

    Må så gott1 /Tina

    SvaraRadera
  12. Så hyggelig å bli tatt med på en runde i sensommerhagen din :)du har mye flott og så kan en alltid ønske seg litt nytt, noe flyttet osv.dette kan en drømme om til vinteren...kanskje:) God helg til deg:)

    SvaraRadera
  13. Tack för trädgårdsvandringen. Vackert lummigt och 'grönt'. Gillar lugnet som det gröna skapar.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Hej Hej,

    Vilken härligt grön trädgård du har.
    Hur går det med kroatienprojektet?

    Vänliga hälsningar
    Maria

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.