Sabelhagens olivlund

söndag 22 april 2012

Rosrabatten färdig



Hejsan


I dag fortsatte vi med rabatten på baksidan. Gräva, gräva och åter gräva:)). 
Jag hade ju planerat att ha några av mina kommande provodlingsrosor i denna rabatt. Men så blev det inte! Nu finns där de 7 rosor som jag beställde i höstas istället:). Så det kan bli!
De här rosorna har stått i en jordhög och där ska vi också göra en rabatt så det ena ledde till det andra. Men jag tror och hoppas det kommer bli bra. 
I nya rabatten finns nu Glendora, The Wedgewood Rose, Princesse Ann, Englands Rose, The Lady Blush, Wollerton Old Hall, Rosa Cantabrigiensis + Mme Plantier och en rosa onamnad. Totalt 9 rosor, tror det blir lagom, för några perenner ska planteras också. 



Färdiggrävt och påfyllt med ny jord och gödsel 

Fotat inifrån fönstret därav kvalitén på vissa av bilderna 


 Inte ser det mycket ut för världen nu:). 

Planterat och klart 





När vi ändå var i farten, var det ju lika bra att utöka en befintlig rabatt. 


Den nya rabatten till provodlingsrosorna blir till vänster om studsmattan, där 'jordhögen' är idag. Men det får bli nästa projekt. 
 

 Rosen Salet fanns redan i rabatten, och taggmonstret Wasagaming har flyttat hit från jordhögen. 


 Förbättrat med ny jord och gödsel 




Översikt 



Före

Många sköna timmar i trädgården blev det! Oj vad jag tycker om det. 
Ingen utefika idag, det hann vi inte med, fick ta den inne sedan:). 
Nu vräker regnet ner och det är mysigt att sitta inne och mysa, lite mör i kroppen efter allt grävande. 



Ha en skön söndagskväll! 





Kram Maria 























17 kommentarer:

  1. Ser jättebra ut! Vilken skillnad på före och efter. Finns det något skönare än att ta en fika efter att ha jobbat i trädgården, tror inte det.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Det är så kul att få se före-efterbilder!
    Så stolt du måste vara nu, allt låter så genomtänkt!
    Här regnar det också nu men planteringsbordet blev färdigt ändå. Dock med en del svärande på slutet..

    kramkram

    SvaraRadera
  3. Så flink du er,Maria...og dette blir kjempeflott!..fin form på bedene også..kan tenke meg du kjenner det i kroppen etter all gravingen..
    Ønsker deg en fin kveld:))

    SvaraRadera
  4. Åh det lyser igenom inlägget hur bra ni mår över ett dagsverke!!! Och så jättefint ni fått det!! Jag gillar verkligen linjerna i rabatterna, känns genomtänkt, kommer bli kanon!!!!

    Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  5. Oj vad ni har kämpat och fint blir det!!!
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  6. Du är snart ifatt rosegarden i Maleviken i den takten du gräver och planterar :-)
    Spännande att få se resultatet i sommar.Ha en fin start på veckan.
    Kram Bittan

    SvaraRadera
  7. Grattis till din nya rosenrabatt, så bra att det regnar på den:)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Oj så fint det blir! Va duktig du är på det där...med att planera...själv har jag svårt att se hur det ska bli...kanske därför jag gräver lite här o där o inte riktigt vet när jag börjar hur det ska bli sen...
    Hmm...ska nog försöka mig på det där med slangar för att få en liten aning
    Ska bli spännande att få se sen i sommar då de blommar och vilka perenner du sätter till...
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  9. Oj, här går det undan i svängarna. Vad ni jobbar och bra blir det!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  10. Såmycket jobb somblev gjort.
    Inget är som nygrävda rabatter.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  11. Så fint det blir. Visst är det ju så att det ena allt som oftast leder till något annat...:-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  12. Duktiga du som är så flitig!
    Blir spännande att se ditt projekt.
    Kram Suss

    SvaraRadera
  13. Uj vad ni grejjat idag! Kommer bli jättefint när det börjar grönska!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  14. Hej,

    Härmjobbas det också minsann:) . Så fint det blir. Blir också nyfiken påvar du ska lägga alla små gatstenar du har i stor hög.

    Vi har planterat bokhäck runt studsmattan. Bokhäck, till skillnad från avenbok, behåller sina blad hela vintern och är vacker även då. Studsmattan är ju inte precis vackert men det är ändåmden bästa investering vi har gjort-ungarna älskar den.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  15. Verkligen fint! Har du tips på bra härdiga vita klängrosor till vårt öhus? kram

    SvaraRadera
  16. Så himla bra det blev med nya rosrabatten! Jag har varit lite feg och bara grävt efter kanterna på tomten tidigare men nu när jag har kommit över den skräcken så känns det som jag bara vill gräva loss överallt.. ;) Ska bli sååå spännande att se rosorna i sommar när det har satt fart.
    Kramar!

    SvaraRadera
  17. Så fint det kommer att bli. Jag gillar verkligen dina kurviga rabattformer - och vilka spännande rosor sen, ska bli roligt att få se den i blom.
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.