Sabelhagens olivlund

torsdag 28 juni 2012

Glimtar från gavelrabatten






Hej på torsdagskvällen




Nu har vi haft tre dagar med underbart sommarväder! Så skönt, man skulle lätt kunna vänja sig vid detta, men för att det inte ska ske kommer det in regn i morgon som ser ut att stanna över hela helgen och säkert ännu längre. 


Jag har pysslat lite med gavelrabatten idag, stöttat rosorna och grämt mig lite över att rabatten är lite felplanerad/felplanterad. Bra vintersysselsättning, att planera om:). 
Högre växter som hamnat framför de lägre, och jag saknar en bra fond längst bak. Svävande växter behövs också.

Gallicarosen Duchesse de Montebello finns här, kul att så många av er gillar den:)) 


Men på det stora hela är rabatten ok, och jag kommer inte göra några större förändringar nu utan det får vänta tills nästa vår. 
Jag orkar och hinner helt enkelt inte gräva upp allt och flytta om nu.















Översikt 






Här följer en växtlista som jag skriver mest för mig själv. 

Buskar
2 st smällspirea 'Summerwine' 
2 st Hikul 
Buddleja

Pioner 
Pion 'Bowl of Beauty'
Pion 'Lady Alexandra Duff'

Perenner
Vit drakmynta
Getruta
Jätterams
Stjärnflocka 'Ruby Wedding'
Fackelblomster 'Robert'
Stormhatt
Fingerborgsblomma (återkommer genom självsådd) 
Höstsilverax 'Pink Spike' 
Sköldpaddsört

Perenner som ramar in
Daglilja
Buxbom
Jättedaggkåpa
Alunrot 4 olika 

Rosor
2 st Great Western 
2 st Louise Bugnet
Ilse Krohn Superior
Duchesse de Montebello
Henry Hudson
Maxima 



Nu laddar vi inför Italien-Tyskland. 




Ha en skön kväll! 







Kram Maria 


















15 kommentarer:

  1. Du verden så flott sammenplanting det var i blomsterbedet ditt!
    Dette kan du!

    Ønsker deg en kjempe fin kveld!

    SvaraRadera
  2. Tycker allt att din rabatt är jättefin med olika färger och former! Fast du ser den med ett annat öga, hur du vill att den skall se ut etc, men med mitt öga, är den kanonfin.

    Förstår att du älskar dina rosor, jag som de sista tre åren blivit förälskad, provar mig fram vilka som trivs med mig, och otrivs med rådjur, kanske ju taggigare de är, desto bättre för mig :)
    Ha det ♥

    SvaraRadera
  3. Håller med Lotta, jag. Tycker rabatten ser jättefin ut med sina olika färger och strukturer. Gillar rödbladiga växter i rabatter. Det blir lite dramatik och mystik. Sen gillar jag växtlistor.. Men det vet du redan.. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Så frodigt och fint!
    Kollar fotbollen med datorn i knät, Italien gör en bra match!

    kramen på kvällskvisten!

    SvaraRadera
  5. Hei fine vennen :)

    Så utrolig fint blomsterbeddet ditt er - helt nydelig :)

    Så masse fine blomster :) Det er sånt jeg bare drømmer om :) Utrolig moro å se alt du har fått til :)

    Her er det også spådd masse regn i morgen..Men får håpe solen dukker fort opp igjen etter det :)

    Her har Lucy vært hos dyrlegen å operert i dag, så jeg må passe litt ekstra på henne. Litt sliten enda, gojenta. Men det går heldigvis bra :)

    Ha en fin sommerkveld, vennen, og kos deg :)
    Klem Lisa :)

    SvaraRadera
  6. Så frodigt och vackert! Missade fotbollen var på dragshow istället och det var fullsatt, vilket jag inte trodde, när det var fotboll!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Mmmm, jag kan riktigt föreställa mig den berusande doften när du vandrar i din ljuvliga trädgård.
    Ha en finfin helg,
    Lydia

    SvaraRadera
  8. En rabatt förändras alltid över tid, helt rätt som du tidigare skrivit att ge rosorna plats från början så att de kan utvecklas. Många rosor hos mig får inte utrymme pga perennerna.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Helt fantastiskt underbart och frodigt. Och inte ser jag problemet med rabatten som du skriver om, jag tycker det är helt underbart!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Vilken bra lista! Jag behöver massor av trädgårdkunskap och tips uppvuxen i lägenhet som jag är. Tacksam över att du delar med dig. Kram på dig.

    SvaraRadera
  11. Du har det nydelig i hagen :)

    Happy Weekend!
    -Maia

    SvaraRadera
  12. Wow, vilka härliga kompositioner! Verkligen livfulla rabatter!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  13. Hejsan, ja det är knautia macedonia tillsammans med vallmon. Jag har, som skrivet tidigare, fått fröer av Claus Dalby. Han hade fått fröer från en privatperson i Frankrike och har aldrig sett den i handeln. Vill du ha fröer får du påminna mig till hösten!

    /Ruben

    SvaraRadera
  14. Hej igen!
    Nej, nej, nej, jag tolkade det inte alls som något tiggeri. För övrigt, tycker jag att det är helt i sin ordning att vi trädgårdsbloggare frågar varandra. ;-)

    /Ruben

    SvaraRadera
  15. Vacker rabatt! Jag behöver fylla ut min rabatt där jag har mina vackra pioner men vet inte med vad än, du kanske har tips? Syd väst läge. Kram Nilla

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.