Sabelhagens olivlund

tisdag 6 november 2012

Börjat mata fåglarna



Hejsan


Jag fyllde på frön i mina fågelautomater förut och hängde ut dem. 
Och vad snabba fåglarna var på att besöka dem, de kom nästan och körde bort mig när jag höll på att hänga upp den ena i rosenbågen:)). 
Nu har jag två som jag ser från köksfönstren och en från sovrumsfönstret. 
Två med frön och en med nötter. 


Och när jag var ute i förrådet förut, har mina hyresgäster mössen gjort hål i påsen med frön och släpat in grästuvor där i och gjort sig riktigt hemma stadda!! 


Här kommer inte allt för bra bilder tagna inifrån, på fågellivet utanför:)). 


Grönfinkarna är på besök 




Så kommer en grannes katt, Märta, smygande... 


Hon sätter sig och spanar nedanför trädet 


Koltrasten poserar 



Den söta lilla rödhaken 




Talgoxen är vanlig här 


Jag har sagt till henne att hon kan gå och jaga möss i förrådet istället för att sitta och vänta nedanför fågelautomaten! 








Märta har en bjällra på sig, så fåglarna är borta långt innan hon kommer riktigt nära


Ska bli spännande att se vad för olika fåglar som kommer och besöker oss denna vinter. Jag tycker så mycket om fågellivet i trädgården. 


I morse var det en fin frostig morgon, solen sken. Men nu har molnen dragit in och det är sådär trist igen. 





Ha det gott




Kram Maria 









16 kommentarer:

  1. Visst är det skoj att mata pippin. Rödhaken är så söt. Vad roligt att se grönfinken hos dig. Den har minskats med 30 % på kort tid läste jag för ett tag sedan. De har blivit angripna av parasit tyvärr, så därav minskningen.

    Ha det gott!
    Ina

    SvaraRadera
  2. Den katten var sugen på små fåglar!
    Ett tips om du har plats: har köpt en stor typ soptunna i zink från Ikea som står ute året om, i den får man ner en hel stor säck med Solrosfrön, ingen kommer in och fröna blir inte blöta.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också fågellivet i trädgården . Fina bilder du tagit. Och lilla söta rödhaken har du fått så fint. Min favorit...

    Kram

    SvaraRadera
  4. Mysigt att titta på fåglarna genom fönstren men usch för möss! Jag har dom också.Vackra bilder du tagit!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  5. Visst är det mysigt med småfåglar i trädgården!
    Fina bilder du har tagit, att fotografera fåglar är inte det lättaste.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vi har också besök av någon grannes katt,men den har inte någon klocka runt halsen.Vi får lov att gå ut och skrämma iväg den nästan varje dag.Trodde den skulle inse att den inte har en chans mot oss.Vi har ungefär samma fågelarter här med.MVH

    SvaraRadera
  7. Flotte fuglebilder! Det er så koselig å ha de å se på ute nå på denne tiden av året. Her er ikke naboens katt å se i nærheten av fuglematerene mine. Det er jeg glad for :-)
    Ha en fortsatt fin dag. Klem Marit

    SvaraRadera
  8. Ja det börjar bli hög tid att ordna mat för fåglarna! Älskar också att sitta och kolla på de små sötnosarna!
    kram Helena

    SvaraRadera
  9. Fåglar är trivsamma! Jag tävlar med katterna i att glo på våra fågelmatarställen. :-)

    SvaraRadera
  10. Ja fåglarna hör hemma i trädgården.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder Maria!
    Jag skulle dock önska att en del tvåbenta också hade en 'bjällra'...Nu känner man inte på utseendet vilka som skjuter värnlösa ripor och fasaner uppfödda endast att vid sina första vingslag få en kula i sig och dö på fläcken - i bästa fall. I annat fall skadeskjutna hamnar i en å eller i ett snår där ingen bryr sig... Hoppas att du inte tar illa upp - jag blir bara så upprörd när jag har precis läst om den här hjärtlösa 'jakten' som en del överklassnubbar håller på med.

    /Anja

    SvaraRadera
  12. Det er nok ikke så enkelt for de små fuglene, når katten kommer!
    Spennende er det nok for dem begge!

    Koselig med fugleliv i hagen!

    Klem

    SvaraRadera
  13. Vackra vackra bilder!!! Och vilken lite söt stygging där, gullisen Märta:)) Men jag förstår henne, jag skulle också mycket hellre ha valt en fågel än en råtta, haha!!!

    Kraaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  14. Så snill du er som tenker på fuglene,dei trenger mat dei og på denne tida:)så nydelige bilder!herlig med fuglelivet ute så lenge katten holder seg på avstand:)
    God klem fra Lillian

    SvaraRadera
  15. Vilka fina bilder! Jag har inte börjat mata dem än men det är ju dags nu.

    Kram Therese

    SvaraRadera
  16. Jaa, att mata fåglarna är ett nöje och dom är så söta och rödhaken har en alldeles speciell plats i mitt hjärta, men jag tycker om dom alla.

    Och katten väntar på en liten delikatessfågel, det syns ju hur tydligt som helst. Du vet, här flyger det stekta sparvar rakt in i munnen.....ja, det finns mycket att säga om katter och pippifåglar....

    Kramar

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.