Sabelhagens olivlund

torsdag 24 april 2014

Jag behövde inte vänta så länge




Ser ni??!! Första rosenknoppen, jag tror nästan inte det är sant. 
Det är tidigblommande Rosa Cantabrigiensis, som senare kommer blomma med sköna ljusgula enkla blommor  

Sedan såg jag att även Rosa Pendulina är i knopp, dubbel lycka alltså:) 
Hon får rosa enkla blommor 

Nu kommer jag springa där och kika hur det går för dem heeela tiden:) 
Undra vem som slår ut först? 


Silverpäronet i full blom 
Det är så vackert, och jag ser det från köksfönstret 

 Silverpäronsrabatten 


Klematis 'Guernsey cream' 

Tiden nu är helt underbar, man vill bara gå omkring i trädgården och insupa allt det fina som är. 
Förra året när våren var så sen, missade jag vissa rosors blomning helt, eftersom vi åkte till Kroatien en vecka tidigare än vi brukar. Men i år kommer jag nog få se alla rosor i blom:) 
Några nykomlingar som aldrig blommat har jag ju också att se fram emot. 



 Majnycklar är vår för mig, så enkel, så vanlig men den väcker en speciell känsla 



En gammal tulpan som funnits i trädgården "alltid" 




Tack alla ni fina som tittar in här, jag uppskattar det så mycket. 
Vad vore bloggen utan er. 


Skönt att veckan tickar på i bra fart mot helg



Ha det gott 



Kram Maria 











14 kommentarer:

  1. Du verden, det var tidlig!! Men alt er jo tidlig i år.... I kveld har jeg klippet gresset for første gang, og i fjor var første gan 16. mai. Jeg har bestilt Guernsey Cream og håper at den vil trives her. Det er hos deg jeg har sett den :-)

    Ha det godt!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  2. Så mycket läckert! Jag kan inte förmå mig att åka bort vid denna tiden på året. Vill knappt vara hemifrån en dag.
    Ofattbart att ha rosor redan!
    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att missa blomningen, men jösses vad tidigt med rosenknopparna! Fina blommor du visar!

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Våriga och fina bilder från din trädgård. Och redan rosor i knopp! Jag måste ut och kolla mina rosor i morgon, jag har mest letat efter larver och glömt titta efter knoppar:)

    kram louise

    SvaraRadera
  5. Det är så vackert och underbart nu! Det är nu man behöver stanna upp och njuta för att hinna med.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Hei! Når jeg så de grønne bladene mot en grønn bakgrunn på blogglista, så det så vakkert ut. Og dette var vakkert. Etter at jeg så klematisen 'Guernsey Cream' , i fjor på bloggen din, har jeg lett lett etter den. Den er nydelig. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  7. En sån där slags gammal tulpan som funnits i trädgården alltid, det är dom allra bästa tror jag, för dom kommer igen varje år! Ja, nu har det "expolerat" (som jag sa när jag var ung) ute i naturen! Underbart!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Så mycket fint du visar! Men tulpanen var lite extra och som du skriver här ovanför att de gamla är allra bäst! Vilken fin färg med ådringen på kronbladen!

    SvaraRadera
  9. Det måste vara supertidigt med rosorna, här har
    dom precis börjat växa efter att jag klippte dom
    tidigare i vår. Din trädgård är något utöver det vanliga,
    jag är alltid lyrisk över alla dina blomsorter.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  10. Så vackert det blommar i din trädgård och kul med rosorna också!
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  11. Va roligt med rosenknoppar redan nu! Ni är tidigare än oss, här blommar inte mitt silverpäron ännu, och rosorna har precis börjat att få grönt på sig! jaja den som väntar på nåt gott...;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  12. Jamen vad vore bloggen utan dig då??
    Ingenting!!
    Himmel så mycket fint du har att kika på...det har ju kommit så mycket längre hos er.
    Jag ska fortsätta i vår trädgård lite varje dag nu under helgen...det ska ju vara toppenväder så det ska bli härligt!
    Kraaaaaaaaam Katarina

    SvaraRadera
  13. Wow så mange nydelige blomster du har i din hage. Og så langt alt har kommet. Det finnes vel ikke noe bedre enn å gå og titte på alt som kommer opp nå når våren endelig er kommet. Jeg gjør akkurat det samme :o) Jeg var på joggetur en dag, det ble bråstopp fordi det var kommet opp blomster i en skråning, hi, hi. Og jeg som ikke skulle stoppe på den turen.... Åååå, det er så herlig en tid vi har foran oss nå :o) Ha det herlig! Klem fra Nina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.