Sabelhagens olivlund

onsdag 30 juli 2014

Trädgården, nu kommer jag




Hemma igen från en underbar semester i Marina. I tre veckor har vi njutit, badat, umgåtts, ätit god mat och vin och även gjort en del "nytta" med tomten vi har. Vädret var inte alls som det brukar, mycket ostabilt, och det märktes på omgivningarna att det var mycket grönare än normalt. 
De sa att det var den sämsta juni och juli på 100 år. 
Men oss har vädret passat perfekt, jag behöver inte ha 35°, det räcker gott med  26°. Nu var det vissa dagar det var jättevarmt, så vi fick allt värme också:) 




Vägen hem var lite seg, vi tog två övernattningar, som på vägen ner. Men nu hade vi båten på släp, så vi fick köra långsammare. Inte mig emot som egentligen inte gillar de höga farterna på autobahn. Att köra 240 mil med båt på trailer, taxbox och hund i bil, gick superbra! Lykke var så fantastiskt duktig, hon har legat så lugnt och fint i bagagen och inte sagt ett knyst. Tror hon tycker det är mysigt att bo på hotell, det märks nu att hon vet vad det innebär. 




En vildvuxen trädgård välkomnade oss hem, jag har gått flera varv och ojat mig över hur mycket det vuxit. Fast samtidigt var det ju såhär jag hade förväntat mig att det skulle se ut. Vad annars liksom:)! 
Det var bara att ta sekatören i högsta hugg och sätta igång. Och tänk vad en nyklippt gräsmatta gör gott för helhetsintrycket:) 
















Många trädgårdstankar har jag, antar att det blir så när man varit borta ett tag:) Framförallt vill jag "vara modig" och rensa bort sådant som jag egentligen inte villl ha, inte vara så feg för att flytta på växter. Jag tänker på alla frösådda växter som sprider sig. 

Sedan har jag funderingar på att flytta vissa växter som jag tycker hamnar i skymundan. Tex har jag vissa rosor som jag tokgillar som står fel "liksom på baksidan". Men här vet jag ännu inte hur jag ska göra, de rosor jag vill ha fram är mestadels i rosa, och i så fall hamnar de intill mina gul-aprikos. 
Det kan gå, men det kan bli fel också. 
Funderar ett varv till:) 


Nu har jag slappat en stund i däcksstolen med en kopp te. 
Ska gå ett varv till i trädgården nu:) 



Ha det gott 




Kram Maria 





18 kommentarer:

  1. Men oj så fort tiden går, tyckte precis du åkte iväg. Inte bara vildvuxet i din trädgård utan även mycket i blom.
    Härliga solrosor, bl a.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem får man säga då! Förstår att trädgården måste ha växt igen på tre veckor, och att den blir fin nu när du klipper och rensar! Och ja, en nyklippt gräsmatta gör mycket för helhetsintrycket!
    Må gott!

    SvaraRadera
  3. Så frodig og flott det er i hagen din! Det ser jo så grønt og fint ut. Du må hatt dyktige folk til å passe på hagen din!

    Så flink Lykke er!

    Hun liker nok hoteller, men er sikker på at hun er glad for å være hjemme igjen :-)

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  4. Välkommen hem igen oj så fort de veckorna har gått. Här är ju värmen både 27-30 grader så det är varmt här med bra att ni har tränat hihi.
    Önskar dig sköna dagar i din trädgård.
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. På tre veckor händer de mycket i trädgården . Måste vara spännande att komma hem till all blomning. Gillar verkligen solrosbilden.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Ååå..välkommen hem till värmen..;)
    kan tänka mig att det inte är allt för kul att köra alla de där milen.
    Skönt att komma hem o ha lite semester kvar..;) Å jag visst händer det grejer i trädgården. Jag har bestämt mig för att ta bort i alla fall en av de rabatter jag påbörjade förra året. Jag hinner inte...känner att jag har för mycket annat som tar tid... det räcker med allt som är runt poolen. Ska nog istället försöka satsa på lite fler blommande buskar. de sköter sig ju mer självt men det blir ändå fint..;) problemet är bara att jag inte ens hinner med och ta bort den...
    ha en härlig dag nu!
    kram Katarina

    SvaraRadera
  7. Välkommen hem, skönt att resan gick så bra.
    Och som det växt, har aldrig sett att tex ogräs har
    växt sig så stora och så fort förut! Men du har en
    underbar trädgård och komma hem till.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  8. Välkommen hem! Gissar att det var en mindre djungel att komma hem till efter tre veckor, det var i alla fall min trädgår efter dtygt två veckor borta. Jag gjorde själv en rejäl upprensning i trädgården precis. tog bort en del som frösått sig helt vilt men som jag inte har haft hjärta att ta bort tidigare. Flyttade också lite växter och klippte ner en hel del annat. Det blev så mycket bättre och en annan ro över trädgården. Så jag hejar på att du vågar göra det du tänker!

    kram louise

    SvaraRadera
  9. Välkommen hem!

    Jag är också så sugen på att flytta och ordna med växter, men det får avvakta till vi får lite mer regn. Knappt en droppe har vi fått och kommunen har infört vattningsförbud. Jag springer dock med mina vattenkannor och vattnar det mest behövliga då vattning med kanna än så länge är ok.

    SvaraRadera
  10. 25 grader räcker gott för mig med. Håller med om att en välklippt gräsmatta gör att hela trädgården ser mycket finare ut. Ha det fortsatt fint och njut av er vackra trädgård! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Låt funderingarna ta sin tid, när idén väl är mogen går det lätt att flytta på växterna. :) Det är ju de här stilla tankarna som gör trädgården extra skön att vara i tycker jag. Man stressar inte utan flyter med i trädgårdens egen takt.
    Dina rosor ser i alla fall ut att ha mått väldigt bra trots att ni varit borta så länge. Vilket välkomnande att bli mött av alla dessa rosor vid hemkomsten. Och klippa gräset till rosendoft, vem längtar inte efter det? Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Ser ut som trädgården klarat sig bra!
    Mycket fint som blommar!
    Välkommen hem
    Mariana

    SvaraRadera
  13. Det är nog inte så fel att åka ifrån ett tag och se trädgården med nya ögon då man kommer hem.
    Men det borde väl ha varit väldigt torrt i trädgården, även om det växt också.

    SvaraRadera
  14. Härligt att vara hemma igen kan jag tro men det låter också som att ni haft en fin resa.
    Förra året tog jag tag i det där med att gräva bort sådant som jag inte gillar riktigt mycket. Det finns så väldigt många fina växter jag vill ha och då gäller det att inte fylla rabatterna med halvfina. Kanske tar ett ryck igen snart. Då mest med frösådda som blivit för många.

    Kramar

    SvaraRadera
  15. Hei! Selv om du har vært lenge borte, blomstrer det kjempefint hos deg. Er det ikke morsomt å fundere over forandringer i hagen! Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  16. Velkommen hjem!...masse fint i hagen din selv om du har vært borte...nydelige roser:)
    Bra de gikk fint på turen..og med Lykke..ikke alltid så greit med hund i bil.
    Nyt dagene i hagen :))

    SvaraRadera
  17. Välkommen hem! Din trädgård har nog saknat dig...men den är lika vacker lite vildvuxen ser jag! Här har vi haft värsta värmeböljan...jisses, inget har blivit gjort i denna värme så min trädgård är också eftersatt och vildvuxen...jag får se detta som ett höstprojekt att ta tag i den.
    Jättefina bilder som vanligt!
    Sommarkram,
    Titti

    SvaraRadera
  18. Oh, är ni hemma nu - välkomna hem!
    Så jättefint det ser ut i Marina om kvällen, man känner hur det doftar varmt land, härligt.
    Men jag är inte avundsjuk på hemresan med släp.....men ni fixade det bra hör jag!
    Och din trädgård, så fin den är! Lummig och full av blommor! Ljuvligt!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.