Sabelhagens olivlund

fredag 27 februari 2015

Favoritsyssla


Det blev fredag till slut:) 
Veckans tema i Blommig fredag är 'Favoritsyssla i trädgården'. 
Haha, det första jag kom på är att 'bara sitta på en stol och njuta':) 
Men annars är det nog att plantera växter i nya rabatter, gräva rabatter är väl också rätt kul, men plantera är helt klart bäst:) 
Och SE hur en rabatt växer fram år efter år, hur den blir lummigare och lummigare. Det är väl i och för sig ingen syssla, eller det kanske det är ;) 

Paisleyrabatten grävdes våren 2012 
Känner ni igen er:)? 




2013 

2014 


Annars älskar jag ju att pilla med mina rosor, som ni vet:) 
Snart är det dags att börja klippa lite och gödsla. Ska försöka med hästskit, men är rädd att Lykke blir tokig och vill rulla sig i det och äta upp det, så vi får se. 


 I går gick jag hem tidigare från jobbet för att gå ut med Lykke, ingen hundvakt denna veckan. Det var riktig vår i luften och mitt gnäll från här om dagen var som bortblåst. 


Kram på er alla som tittar in här 








32 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med dig om att det är roligt att plantera i nya rabatter! Att planera en ny rabatt och sedan se om det blir som man tänkt sig! Jag gjorde en ny rabatt i början av september och det ska bli så kul att se hur den ter sig nu i vår!
    Stor skillnad på din första bild mot nu! Så tomt det var utan Paisleyrabatten!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  2. Helt enig med deg, å plante er aller best! Paisley bedet er blitt kjempefint. Nydelige roser du viser :)

    Ha en fin helg!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  3. Hei! Skulle jeg gjettet din favorittsyssel, måtte det være stell av roser og at du går rundt og nyter dem. Vakre roser du viser. Men å plante å se hvordan det vokser, er klart toppen.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  4. Flott å se bilder fra start og fram til plantene vokser seg til !!
    Ellers blir jeg stadig inspirert til å anskaffe flere roser, og må vel si meg enig i at det å nyte.. er viktig:-))

    SvaraRadera
  5. Så känns det här med även om fikat och njutningen ligger överst så måste det ju finnas nåt att njuta av. och det gillar jag att fixa.
    Ha det så gott på fredagen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Oj så underbart! Jag är så dålig på att planera rabatter, slänger mest ner en ros här och där och förväntar mig att den ska blomma hela året hi hi! Jag har några projekt framför mig men nu ska jag tänka till lite extra...
    Ha en fin kväll!
    Kramis,
    Titti

    SvaraRadera
  7. Kan bara hålla med om att njutningen i att se en ny rabatt växa fram är stor:) Så lummigt och fint det blev!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  8. Trodde absolut du skulle välja nåt i stil med att plantera rosor eller fota rosor. Visst är det kul att se en ny rabatt växa fram och mysigt att gå runt och njuta av växtligheten.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Åh vad kul att se bilder genom tiden så där! Det finns hopp för mina planteringar också ;) En liten undran... visst ska man klippa ner rosorna helt? Så det bara blir typ 10-15 cm kvar? Eller är det olika på olika sorter? Jag klippte våra "The Fairy" i början men de senaste åren "vågade" jag inte klippa ev dem helt ;) Tänkte på mina röda på framsidan. Tror de heter Ingrid Bergman....? Undrar om jag ska kapa ner dem längre fram i vår?
    Kram på dig och ha en fin fredag!
    Själv hoppas jag att få sova gott i natt, då P är i Falun på skid-VM och är kvar där över natten.... ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  10. Vilket härligt inlägg! Det är något rogivande att följa en rabatt genom åren. Din blev verkligen fin!

    Ha en go fredag!

    SvaraRadera
  11. Hei
    Like flott hver gang, å se bilder fra hagen din. Gleder meg til vår og sommer.

    Klem Vivi

    SvaraRadera
  12. Så fin den blev, Paisleyrabatten!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  13. För mig är det att sitta i en solstol o njuta..... Som alltid lika fina bilder o jag önskar verkligen att jag hade dina gröna fingrar. Ha en fin helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  14. Den blev verkligen fin!!
    Ha en mysig helg
    Mariana

    SvaraRadera
  15. Vilken toppensyssla......även en av mina favoriter......=)

    Trevlig helg!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  16. Kram på dig med! Och tack för underbara ros- bilder!

    SvaraRadera
  17. Men visst är det underbart att njuta av sin trädgård, på många sätt.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  18. Vilken växtkraft i Paisleyrabatten.
    Härliga bilder.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  19. Visst er det en syssel! Mmmmm, deilige roser :)

    SvaraRadera
  20. Helt klart en syssla! Göra nya rabatter är ju otroligt roligt. Vad fin din blevTrevlig helg!
    Milla

    SvaraRadera
  21. Rospysell känns bekant och en ny rabatt piggar alltid upp.
    Kram

    SvaraRadera
  22. Snart är vi där igen och gräver och fixar och får se hur rabatterna blir i år. Det går så fort i naturen hur snabbt en ny rabatt blir "fullvuxen" !
    Jag har ju skaffat höns och tänker försöka med de i rabatterna men precis som du så är jag orolig för att hunden ska äta och hönsskit ska tydligen vara giftigt..

    Ha en skön helg och på söndag börjar "våren" ;)

    Kram

    SvaraRadera
  23. Så morsomt å se utviklingen- og den gikk jo fort :)
    Du har en nytelse hage.

    God helg klemmer

    Monica

    SvaraRadera
  24. Så flott med bildene som viser vekst og utviklingen i hagen din!
    Og jeg syns det er flott å sitte og nyte...vi gjør det altfor lite..:)
    God helg,kos deg Maria:)

    SvaraRadera
  25. Oj vad det händer mycket i ett land på några år. Mysigt att kunna sitta ute och titta på allt det vackra. Ha en fin helg. Kram Suss

    SvaraRadera
  26. Det blev en riktigt fin rabatt, kul att kunna följa hur det sett ut år från år.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  27. Tycker din första tanke var helt rätt! Visst är favoritsysslan att bara vara och njuta :) I torsdags kväll när jag kom ut med packningen för att åka hem... ..då kände jag DET. Det var vårkänsla i luften och ljuset. Min dotter höll med. Idag får vi en härlig dag :)

    Ha en fin lördag! Kram, Carina

    SvaraRadera
  28. Och svisch så var det lördag, men så skönt
    det var och komma hem igår. Ska bli roligt
    och följa rabatten iår, gillar formen.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  29. Kram själv, håller med härlig syssla att plantera och göra nytt och få se allt frodas. Gillart!
    Ha det gott och Trevlig helg! Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  30. Ja, det där blev ju fint! :) Har tyvärr lite svårt att sitta och njuta (ute), för då ser jag alltid något som måste göras... Känner någon igen det? :) Ha en fortsatt skön söndag! :) Mia

    SvaraRadera
  31. For en forandring, rabatten ble kjempefin :-)
    Elsker også å ordne med rosene mine, og nå er det ikke lenge igjen, heldigvis :-)
    Ha en fin uke :-)

    SvaraRadera
  32. Gillar din tolkning, den sysslan kan jag skriva under på jag också. Det är inte klokt hur fyllig en rabatt kan bli på bara ett år eller två.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.