Sabelhagens olivlund

måndag 2 mars 2015

Dra med fingrarna genom lavendeln och att lägga igen en rabatt

På tv sa vädertjejen att det kan bli upp emot 15° nästa helg, det låter ju helt fantastiskt. Nästan overkligt, och jag tror nog inte på det förrän jag ser det:) 
Trädgården skulle ju få fart, och jag längtar så efter sol och värme. 
Men vi är inte där ännu, så här är läget hos mig nu. 

Rensade lite bland Lavendeln i veckan, och det är en så'n härlig känsla att dra med handen och känna den underbara doften. 
Jag ska frisera till dem lite mer, och se om jag behöver köpa till fler, vill ha en Lavendelhäck som inramning till den här rabatten. 
Hit har jag flyttat de lite känsligare rosorna som höll på att kvävas i andra rabatter. Det ska bli roligt att se hur det går för dem i sommar. 

 Lavendeln - nu 
Lavendel och Cornelia i somras 



Det är rabatten närmast jag menar, den med klematisen i. Tror det blir fint med en tät inramning av lavendel. Problemet är väl att det är första året som lavendeln överlevt ute på friland hos mig:) Men annars får jag väl köpa nya plantor år efter år:) För lavendel ska det bli:) 


Lilla rabatten, som mest ser ut som en tarm, framför bambun ska jag lägga igen nu till våren. Här har jag haft några provrosor ståendes, men nu är projektet över och det var bara en av rosorna som tog sig i den här rabatten. Så nu blir det nog gräsmatta här. 

 Vinbärsbuskarna som står till vänster i bild ska bort, och där grenarna ligger ska det bli en upphöjd rabatt, som jag skrev om för ett tag sedan. Jag hade ju då tänkt att ha en rätt hög upphöjd rabatt med plåtkanter på kanske 50cm. Men nu har jag nog ändrat mig och kör med två torvblock på varann istället eller en plåtkant på 20 cm över marken. Svårt det här..:) 
Bästa grävhjälpen :) 

Olvon 

 Rosorna har bråttom och det gillar jag såklart:) 





Ha en fin start på veckan. 
Själv känner jag mig inte alls färdig med helgen, men skönt är ju att det är ljust längre på eftermiddagarna nu och då känns det som man hinner mer på vardagarna. 


Kram Maria 




14 kommentarer:

  1. Så kul att läsa om dina trädgårdsprojekt! Du är galet duktig!
    Måndag igen, och min förkylning har tagit om, eller så är det en ny som kom innan den förra var helt över.... :(
    Kram och ha en fin vecka! Snart helg igen... ;) Det går ju så fort....
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Lavendel er helt nydelig. Mine to ser ut til å ha overlevd vinter nr to, men det hører med til sjeldenhetene, må være de varme vinterene vi har hatt.
    Spennende prosjekt, blir artig å følge med.
    Og du verden, så langt våren har kommet hos deg! Her ligger snøen enda og i helga har vi hatt snøstorm igjen. Men våren kommer nok til oss etter hvert også, tidlig enda.
    Håper værmeldinga slår til da :-) Ha en fin uke :-)

    SvaraRadera
  3. Nog ska du få lavendeln att överleva. Har haft dem praktiskt taget hela mitt trädgårdsliv. Kul att se allt som spirar hos dig.
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Lavendel er et must i hagen, den dufter så herlig. Jeg å kjøpe ny hvert år, men det gjør jeg så gjerne :)
    Ha ei strålende uke, Maria :)

    SvaraRadera
  5. Lavendel är en fint växt att rama in rabatter med.Nu har jag vit ,rosa och blå lavendel.
    Den rosa har blivit så fin.
    Gunsan.

    SvaraRadera
  6. Lycka till med projektet! Lavendel kan man inte få för mycket av! :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Det blir sikkert supert med lavendel i det bedet !! Fint å se samme stedet i hagen nå og på sommeren. Hekken er jo vakker nå også.
    Nå titter sola fram, og jeg skal ut å beskjære :-))

    SvaraRadera
  8. Lavendel er så fine og dufter så godt, men jeg sliter med å få de til. Du har et mildere klima enn her, og det synes godt. Her er det fortsatt masse snø :(
    Her melder de om 10 grader neste helg, og det høres herlig ut det også. Vi får krysse fingrene og håpe at det er våren som kommer nå!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  9. Det finns så många olika sorter av Lavendel, du får fråga där du köper om de klarar sig hos dig. det gjorde jag till sist och nu har jag lavendel som klarar sig även hos mig.Minns inte vad den heter. Det är så kul att planera för vårens grävande och fixande. Vi har kapat träd utefter Tomten idag oj så ljust det blev, Fast de inte har löv än.Hur bra kommer det inte att kännas i sommar då.
    Ha en skön vecka samla krafter till helgen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Ta sticklingar av lavendeln när du klipper den, går bra att sticka direkt i rabatten eller i kruka. I kruka runt om nära kanten.
    Så långt rosorna har kommit hos dig.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Kul med projektande i trädgården! Jag kan ibland sakna god jordmån, men nu är det som det är, så då får det bli som det blir här på berget. Desto roligare att titta in i din jättefina trädgård med alla fantastiska växter. Hoppas du lyckas med lavendeln!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Visst är det underbart med ljuset! Njuter varje stund jag kan vara ute och städa i trädgården!
    Jag röstar för torvblock - vår torvmur som bär upp pionterrassen blir bara vackrare för varje år som går!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  13. Che bello! Anche li comincia a sentirsi l'aria di primavera! Bellissime immagini!

    Un saluto :)

    SvaraRadera
  14. Så skönt att kunna börja ute! Hade hoppats hinna lite i helgen som gick... Men hoppas på väderprognosen du berättar om :)

    Jag gillar torvblock och plåt. Men vis av erfarenheten gräver jag bort gräset 30-40 cm utanför och kanske 20 cm jord så det blir ett dike framför. Har lagt i en bärlagerduk från byggaffären som jag klippt i remsor och sen lagt isgrus på. Innan så växte gräset snabbt upp och in i blocken och det tyckte inte jag var snyggt. Dessutom väldigt svårrensat. Gräset går igenom duken så småningom så här också men då ser jag det innan det hinner växa in i blocken :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.