Sabelhagens olivlund

lördag 7 mars 2015

I chokladhimlen

I går gjorde jag denna riktigt läckra chokladbomb. 
Oh my såå himla god. 
Har ni ingredienserna hemma, så är det bara att köra:) Perfekt till lördagsfikan, och det räcker med en liten bit för att stilla chokladbehovet:) 

Kladdkaka med kolafyllning och krispigt chokladtäcke 
Hittade receptet här 






Här ser man dulche de Lechen/kolan i mitten  


 Lykke sov på fårskinnet medan jag donade i köket. 

Kladdkaka med kolafyllning och krispigt chokladtäcke
3 ägg
4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
6 msk kakao
2 1/2 dl vetemjöl
150 gram smält smör
1 krm salt
Fyllning:
1 burk karamelliserad mjölk
Topping:
3 dl rice krisp
200 g mjölkchoklad
Gör såhär: 
Smält smöret och låt svalna. Blanda samman de torra ingredienserna och rör sedan ner smöret. Rör ner äggen ett i taget tills en smidig smet. Häll hälften av smeten i en form med avtagbar botten (smöra/bröa formen). Klicka ut den karamelliserade mjölken och bred ut den lite försiktigt. Häll över den resterande smeten kladdkaka och se tills å den täcker kolasåsen. In i ugnen 180 C ca 25 min. Ställ den sedan svalt att kallna. (Den ska vara lös i mitten, det sätter sig sen!)
Smält chokladen till täcket över vattenbad. Låt svalna något och rör ner rice krisp. Bred ut smeten på kladdkakan och låt kallan. Servera med vispad grädde till. 

 Lycka till:)  

Kram Maria 






10 kommentarer:

  1. Den du, man ser hur god den är på dina bilder.
    Fin bild på Lykke.
    Mysig helg och kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Huff, den så utrolig god ut! :) Farlig fristende for å si det mildt....
    Lykke ser så koselig og søt ut der hun ligger :)

    God helg!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  3. Men SNÄLLA Maria!!! VAR du verkligen TVUNGEN att lägga ut det här inlägget!?! :-)
    Jag som varit så himla duktig den här veckan och INTE ätit onyttigt, och tänkt att jag är på gång nu...
    Detta såg verkligen otroligt gott ut, och tyvärr tror jag faktiskt att vi har alla ingredienser hemma också...
    Men jag kanske får spara detta recept till lite senare i vår. Hmmmm.... :-)

    Kram // AH

    SvaraRadera
  4. Åhh.. herregud... *torkar dreglet som rinner ner för hakan* Det där såg ju alldeles ljuvligt ut! Får nog ta en titt i mitt skafferi...

    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  5. Wow Det där lät smarrigt får nog lägga på högen till att göra. Vi är lite tokiga i sånt gott till kaffet
    Tack för receptet.
    Ha en skön lördag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. OMG så gott det där lät, nä jag tänker INTE titta efter om jag har ingredienser hemma.... inte än i allafall ;) sååå söt hon är lilla Lycke på sin päls, vår lilla Elsa är precis nyklippt så hon ser ut som en liten råtta och skulle verkligen behöva en skinn att ligga och värma sig på ! Ha det bra! Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Satt här och var sugen på choklad! Jamen detta ska jag genast göra...ser himlans gott ut! Mums!
    Ha en fortsatt skön helg...
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  8. Två söta chokladbitar, en sover på fäll. Nehehehehej du, mig kan du inte lura. Mannen gillar inte kaka, så gör jag den där så äter jag upp den ensam. Uj, uj, uj.

    SvaraRadera
  9. Jisses så gott, men inget för mig, men för killarna, de kommer att jubla om de får den här chokladbomben till fikan. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Åh så gott, i fler lager... Den där skulle uppskattas här hemma. Kram Suss

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.