Sabelhagens olivlund

torsdag 9 april 2015

Tagit bort rhododendronbuske före-efter



Vilken dag det var i går! Termometern letade sig upp över 14°! Lovely!! 
Jag hann en hel del i trädgården; 
Klippte ner rhododendronbusken
Klippte ner en klätterros, och försökte gräva upp den, slet som en galning med det gick inte. Helt genomsvettig. Fick ge upp. 
Grävde upp tre ölandstok
Grävde upp tre aroniabuskar
Krattade och snyggade till 

Så nu är rhododendronbusken ett minne blott, eller nästan i alla fall. Daniel får hjälpa mig att gräva upp den. Det gick snabbt att klippa ner den och på dryga kvarten var den borta. Fick nästan lite dåligt samvete, men jag har ju lovat mig själv att bli tuffare och bara behålla det som känns rätt i trädgården. 
Nu är det inget fel på rhododendronbuskar i sig, men den tog upp mycket plats och nu känns det luftigare. Så nöjd:) 
Funderar redan på om/vad som ska få flytta in där istället. Men det blir inget förrän altanen/trädäcket är klart. 






 Trädgårdsgruppen som skymtar i bakgrunden, står där tillfälligt. 
Den ska målas och sedan får vi se vad den hamnar. 





Jag satt allt med näsan mot solen och njöt i går, inte bara jobb:) 
Äntligen lite värme, som jag har längtat. 

I dag blir det en dag på stan med William och min mamma. 
Fika och shopping är aldrig fel:) 



Kram Maria 







4 kommentarer:

  1. Ja, det ble jo en stor forandring! Det er litt av en jobb med å grave opp planter som har stått i bakken i noen år... Jeg klarer heller ikke det, så da må jeg også få hjelp :)
    Ha en fin dag sammen med din mamma!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Det känns alltid lite tomt när man tar bort växter och buskar. Spännande att se hur du tänker sen då. Favoriten är väl rosor så kanske du tänker dig det.
    Lycka till med det du gör
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Hei! Sol og varme gir energi. Nå må det handles. Det er nesten som du tar farvel med rhododendronen. Det føles ofte deilig å få fjernet noe man har tenkt på en stund. Flotte vårbilder. Gleder meg til helga, da er hagen for alle penga. Ha det godt!
    Klem Anne

    SvaraRadera
  4. Nä du fika o shopping är perfekt ! Ser som du säger mkt luftigare ut bara på bilderna du visar , skönt när man bestämt sig ! Kram Anna

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.