Sabelhagens olivlund

söndag 14 juni 2015

Att ha mer trädgårdstid

Vi har haft några fina sommardagar nu, så det har satt fart ännu mer i trädgården. 
De flesta av mina nävor har börjat slå ut. 
Först ut var Kungsnävan. Har den ihop med daggkåpa och kombon är så fin med blått och lime. 
Det är dags att fortsätta med ogräsrensning, skära kanter och allmänt 'hyfsa upp' i trädgården. Sedan ska jag flytta några växter. En stackars daglilja är helg gömd under en klematis. Flyttar jag den blommar den säkert inte, men jag tror inte de kommer blomma där den står nu heller så det är hugget som stucket. 

Kungsnäva 
'Derrick Cook' växer bland pionerna men de har ju bara hårda knoppar ännu. Det går tyvärr segt med pionerna. 


'Mrs Kendall Clark' 
En söt onamnad och 'Rozanne' 

Jag kan liksom inte få nog av de söta aklejorna. Är kär i dem helt klart:) Skulle vilja ha en i gult och en i mörkare blått och några med större blomma också:) Får nog kika in hos någon fröfirma. 
Gillar formen på 'Tower White' 
 Jag kan inte i minnas var jag beställde denna ljusblå skönhet, har kollat runt hos fröfirmor för att jämföra men hittar ingen som är helt lik denna. 

'William Guiness' 

'Nora Barlow' 


Klematis Ivan Olsson, blågull, nevada
Therese Bugnet, blågull, Sointu


I dag blir det att hyra en kärra och slänga skräp. Det blir en hel del när man bygger. Och jag och D fortsätter att fundera på altanräcket, vi ändrar oss hela tiden ;) Fasaden på huset blev färdig i går, känns såå skönt. Nu ska det målas och läktas. Måla kan jag ju göra i veckan. 
Finaste söndagen till er som kikar in här. 


Kram Maria 



14 kommentarer:

  1. Fina nävor och aklejor! Fastnar för Derrick Cook, den måste jag skaffa! Här har vi fått ett välsignat regn i natt, just som torkan började bli svår:-)
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  2. Oj, så mycket fint du visar. 'Nora Barlow' bilderna underbara!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Nävor och aklejor, underbart! Vi tar jämt åratal på oss när vi ska göra något med huset, men den där processen när man ändrar sig många gånger under tiden, den gör ofta att man är så jäkla nöjd sen, att det bara blir så bra.

    SvaraRadera
  4. Så fina blommor. Och samma med våra vita pioner,
    dom är sega med och slå ut. Den ljusrosa har däremot
    blommat över.
    Fin söndag och kramar/AM

    SvaraRadera
  5. Så mycket vackert som växer i din trädgård. Är också väldigt förtjust i nävor, men har endast en sort; Rozanne.

    Fin söndag till dig.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Akeleiene dine er kjenpesøte! White Tower skulle jeg gjerne hatt her, for den er så fin. Du har mange flotte geranium også. De har også flotte blomster :)

    Ha en fin kveld!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  7. Utrolig vakre alle sammen og nydelige portretter av de.
    Maritklem.

    SvaraRadera
  8. Hei! Innmari fint det blomstrer hos deg og nydelige bilder du har tatt. Geranium og akeleier er jeg veldig glad. Har sådd en gul. Husker ikke hva den heter, men tror jeg bestilte frø fra Impecta.
    Ha det så godt! Anne

    SvaraRadera
  9. Jag gillar också nävor, och aklejor! Tower White och Nora Barlow var väldigt fina, sådana vill jag ha!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  10. Tack för dina härliga blom kollage! Man blir så glad av att se dom!!! Jag älskar också mina aklejor upptäcker nya former och färger varje år i trädgården.

    SvaraRadera
  11. Beautiful aquilegias. I like them very much. Thank You for shearing

    SvaraRadera
  12. Ett helt fång av ljuvliga blombilder, mina pioner vill inte heller riktigt blomma än.... Svar. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg vad jag köpt mina glas men jag har för mig att det var i en butik i Falkenberg. Kommer minnet tillbaka får du genast reda på det vännen. Ha en härlig start på midsommarveckan. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  13. Jag blir lika förvånad var gång att du kan ha så många fina växter och ha koll på allt! Imponerande och vackert och underbara bilder!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Alltid lika mycket fina blommor i din trädgård! Här har jag flyttat vår rhododendron, den överlevde och blommar nu så glad (och lite stolt ;)) blev jag att den klarade sig. Kram Suss

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.