Sabelhagens olivlund

söndag 20 december 2015

Julros


En gråmulen fjärde advent med +10°. Inget regn ännu men det kommer säkert. För mig får det gärna vara så här, är inte så sugen på snö och kyla. I går fixade vi de sista julklapparna, det var inte så mycket folk i stan som jag trodde. Vi åt en jättegod lunch på hotel Avalon, det har blivit mitt nya favoritställe:) Varit där tre gånger i december, inte dåligt för att vara mig som (nästan) aldrig lunchar ute. De sista klapparna ska slås in, vi ska "hämta ut" nya telefoner iPhone 6s eftersom det ingå i vårt abonnemang. En del fixande här hemma, och hjälpa Daniels föräldrar att köra blomsterbud. Jobbar i morgon också, sedan två veckors ledighet. Lovely:). 
Daniel undrade vad vi skulle göra då, kanske börja renovera vardagsrummet:) Vi får se;). 

Var ute och kollade till min julros när vi kom tillbaka från morgonpromenaden Lykke. Den är på gång. 


Snygga vippor på det japanska gräset 



Ljungen står fint utanför dörren 


Silverpäronsrabatten är mest brun 


En lång skön frukost, tycker det är så mysigt att sitta vid köksbordet och småprata och bara vara. 


Fin fjärde advent till er alla 


Kram Maria 




11 kommentarer:

  1. Samma här med temperaturen men en sol som kämpar mellan molnen för att komma fram Få se om den lyckas. Det är nästan bättre med grått och mulet då kan man tända ljusen hela dagen och det blir lite mysigare ( Julstämning) än när man ser det skräpiga ute när solen lyser.Letar man så finns det en hel del i landen som är på väg upp.
    Ha en skön och fin söndag Härligt med ett långt lov sen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så mysigt med frukost lediga dagar och att kunna sitta kvat lääänge. Ha en fin söndag! Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. "Grønn jul" er kanskje ikke det verste vi kan ha...
    God adventshelg!

    SvaraRadera
  4. Hei!
    Det er nesten 10 grader her også. Jeg har heller ingenting i mot at blir en grønn jul. julerosen er på gang, men de har ikke kommet så langt som din. Nå skal jeg se på finalekampen i håndball, gru-gleder meg.
    Fortsatt god søndag! Anne

    SvaraRadera
  5. Flott julerose du har på gang! Det er 10 grader her også, og det er utrolig varmt. Bedre enn snø og kulde ja.

    Ha en fin kveld, Maria!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  6. Ciao! Delle belle immagini invernali! Anche qui non cade la pioggia da quasi due mesi e la stiamo aspettando :)

    Un saluto :)

    SvaraRadera
  7. Helt galet med så höga temperaturer! Gick ut i bara klänningen i trädgården, utan att frysa. Nej, så vill jag faktiskt inte ha det när det är julveckan!
    Såg att min julros var full av blommor. Härligt!

    kram // AH

    SvaraRadera
  8. Julrosor är fantastiska. Så tacksamma att odla och så vackra när de blommar. De vita varianterna blommar bäst hos mig. Men jag har flera med andra färger som jag hoppas ska producera mer än bara blad framöver. Det är roligt att ha något att spana efter i trädgården även om vintern.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  9. Kære Maria. Det lyder som om i havde en dejlig dag i byen...........og her er det også megte lunt.
    Jeg viser også både juleroser og lammeøre.Og dejligt med alle de stedsegrønne planter på denne årstid.
    Rigtig god advent til dig knus Jette

    SvaraRadera
  10. Hej vännen! Tusen tack för alla dina varma fina ord om vårt barnbarn och om mig som mormor ;)
    Har inte varit någon vidare bra bloggvän den senaste veckan, har haft annat för mig. Men jag tänker ofta på er och vad trevligt vi hade när vi träffades! Hoppas vi får till en träff framöver!
    Åh, de där långa frukostarna med småprat om allt och inget, de är guld värda! (Vi är så lika du och jag på många sätt!)
    Renovera vardagsrummet, låter kul. Ni gör så fint överallt! Här håller vi ju också på med "renovering" samtidigt som vi ju också bygger klart. Mattläggarn är på gång i stora badrummet nu! Ska bli skönt att få ett till badrum ;)
    Så fina ros-bilder du bjöd på i förra inlägget!
    Iphone 6s är jag också nyfiken på. Hade ju turen att ha en bussig man som fixade en ny telefon åt mig i höstas då jag tappade min 5s i backen... ingen försäkring och inte dags att byta (har också abonnemang där jag kan byta varannat år) så P fixade en 6:a åt mig då. Snart kan jag ju byta den där trasiga och funderar på att ta en 6s, så kan han få tillbaka den här 6:an. Eller så ger vi den till något av barnen?
    Hoppas er jobbdag går fort nu så ni får ledigt! P jobbar lite halvdagar typ, idag och imorgon. Jag ska in till stan på mammografi idag och efteråt lunchar vi nog ihop, jag och P. Om han inte måste åka hem och ta emot mattläggaren just då ;)
    Kram och ha en fin dag!
    /Maria

    SvaraRadera
  11. Så fint det japanska gräset står fint fortfarande! Har du det latinska namnet! Letar gräs till min blivnde jätterabatt!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.