Sabelhagens olivlund

söndag 14 februari 2016

Rabatten vid förrådet

En rabatt "mitt emellan", en transportsträcka som är ganska rak och smal. Där finns växter som egentligen kräver mycket mer utrymme. En rabatt som följer vårt grå förråd och bort mot silverpäronsrabatten. Även här vill jag göra förändringar, det blir ett tomt utrymme när tulpanerna blommat över. Vilken är bästa växten som gömmer vissnande tulpisar? Hostor? Men det är soligt här större delen av dagen, klarar de det? Och i somras så kantrade två av de stora rosorna medan vi var på semester, och tyvärr kvävde de sin underplantering så tex blommade inte höstsilveraxet alls i höstas. Jag har försökt plantera höstanemoner här vid flera tillfällen, men det går inte. De överlever inte vintern. Tror det är för blött. Så en utmaning är att förbättra jorden rejält här. Leran är tung på sina ställen. 

2013



2014

2015
Här ser ni tulpanerna, och det är där det blir ett tomrum senare på säsongen. 



Det vita olvonet breder ut sig i sidled och det börjar bli riktigt trångt mellan olvonet och det japanska gräset intill. Vågar man dela gräset och flytta en del av det? 

Rosen som ej slagit ut ännu är Mme Plantier 
Här ser ni henne 




Rabatten känns rätt trist 20 augusti 

Här ser man hur trångt det är för olvonet och det japanska gräset. Hortensian har börjat blomma. 

En månad senare 20 september. Gräset har börjat blomma och hortensian blommar fortfarande 
Jag behöver ösa på med fler höstblommare. 



Inspirationsbilder 





Hoppas ni gillar min söndagsföljetong om mina rabatter och tankar och funderingar på att förnya dem. 
Och som ni vet så uppskattar jag era tips och förslag. 
Jag har fått så många nya idéer tack vare er. Tack snälla ni:) 

Ny vit/blekgul rabatt här 
Gavelrabatten här 
Silverpäronsrabatten här

Ha en mysig Alla hjärtans Dag


Kram Maria  








15 kommentarer:

  1. Oj så himla fint! Älskar de rundade formerna, både rabattformen och växterna i sig. Jag har försökt att få Mme Plantier att trivas hos mig men det gick inte tyvärr, kan ha varit fel läge, kanske ska prova på nytt på annat ställe. Vackert också med högt prydnadsgräs, det blir verkligen effektfullt att blanda sådant i rabatten. Tack för fin inspiration!!

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  2. Underbar trädgård du har och tack för inspirationsbilder. Vill ha så där fin trädgård men det skulle jag inte klara av :) Ha en fin Alla Hjärtans Dag, kram

    SvaraRadera
  3. Sorry, I speak french...
    Un véritable bonheur de suivre ton blog, Maria. Tes photos sont magnifiques. C'est frais, gai, coloré ! Tu as une belle collection de rosiers, ma passion.
    Amitiés.

    SvaraRadera
  4. Så fin Frankfurt är mot väggen i grått. Borde väl gå att dela gräset, eller?
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så frodigt, blommigt och mysigt i dina rabatter. Känner igen alla funderingar. Kul att se hur gräset utvecklas över säsongen. Känner att det kommer att bli mer och mer av den varan här.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Ser så fint ut men lite synd att olvonet och gräset tar ut varandra.
    Ha en fin alla hjärtan
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Din trädgård är som om den vore välsignad, det är så otroligt frodigt och fint! Och det var kul att se bilderna över tiden!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. En blekgul rabatt lät läckert...sitter här med mina frökataloger och har förköpt mig rejält hi hi! Och så har jag bara EN rabatt! Hur tänkte jag?!
    Nåja, får väl gräva lite i vår och snegla på din trädgård :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  9. Hej Maria.Dejlige billeder fra dine bede.De ser dejlig frodige ud.............men engang imellem må man tynde lidt ud for at nogle planter drukner i alt den bladmasse.
    Er spændt på at se hvad du finder ud af.
    God aften Knus Jette

    SvaraRadera
  10. Älskar din trädgård och tackar för all inspiration du ger. Ha en fortsatt mysig alla hjärtans vännen. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  11. Du har en hage som er full av kjærlighet som den har fått av deg - dermed må den stråle tilbake :)

    Ønsker deg en fin ny uke

    Klemmer fra Monica

    SvaraRadera
  12. Du är jätteduktig på och planera, är grymt
    imponerad varje gång jag läser dina tankegångar.
    Fin kväll vännen och kramar/AM

    SvaraRadera
  13. Det japanske gresset var kjempefint, hva heter det?
    Hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Tack. Det heter Miscanthus sinesis 'Malepartus'.
      Kram

      Radera
  14. Förstår att du vill ha något mer i rabatten längre fram på säsongen. Lite växttips från mig för soligt läge med vinterfukt: nävor och dagliljor. Finns sorter som blommar en stor del av sommaren och många olika kulörer att välja på. Gräset kan du dela, passa på till våren när det börjar skjuta nya strån och klyv det med en vass spade.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.