Sabelhagens olivlund

måndag 28 mars 2016

Att inte ha några tulpaner kvar

När vi kom hem från landet i går så var det första som jag såg att mina nyplanterade penséer låg huller om buller utanför dörren. 
Jaha, rådjuren har varit framme igen. Mycket riktigt, de flesta blommorna var avknipsade. Jag behöver väl inte tala om hur irriterad jag blev! Det kom en hel del mindre fina ord ur min mun kan jag säga. Gick en sväng i trädgården, och det finns nästan inga tulpaner kvar alls. Det kommer bli en tulpanfattig vår i år. 
Har aldrig varit med om detta förr, jag menar vi bor ju i ett tättbebyggt villaområde. Men nu är de här och jag kommer ta upp kampen med dem. De ska i alla fall inte få mina rosenknoppar. Så idag bär det i väg till handelsträdgården för att köpa Trico Garden. 
Det ska skydda bra har jag hört. 


Alla knoppar avknipsade. Men det gör ju inte så mycket, det kommer ju nya blommor snart. 

De här penséerna har jag fått stoppa tillbaka i krukan igen. 


Snyggt och rakt klippt

Räddas det som räddas kan! 







Sol och 10° denna annandag påsk. Kan tro att det blir lite trädgårdstid:) 


Kram Maria 






14 kommentarer:

  1. Så ergerlig da! Synd med de vakre tulipanene dine :( Rådyr er jeg heldigvis ikke plaget med her, men jeg har sett de flere ganger gå på veien forbi her. Håper det middelet du kjøper vil virke!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. You have a sunny Eastermonday, we have storm and rain. But spring is there! Such a problem that deer in your garden. I think it´s not easy to keep them away. Anyway, you could show us still some beautiful photos.
    Have a nice week!
    Janneke

    SvaraRadera
  3. Hei! Fryktelig irriterende. Håper virkelig at det middelet får det til å holde seg unna.
    Fine vårbilder.
    Klem Anne

    SvaraRadera
  4. Dom bryr sig inte ett dugg om att man bor mitt i stan och har gatan alldeles utanför.Har dom en gång hittat din trädgård så kommer dom tillbaka.Här hos mig är det ett jäkla jobb att skydda växterna.Strödde ut blodmjöl idag får se om det hjälper.Man blir så så arg så det är snudd på hjärtinfarkt när man ser tulpanerna som man väntat på så länge är avbitna.Hoppas bara att dina inte hade knoppen så långt upp utan att det bara är bladen som dom fulingarna knippsat i sig.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  5. Hej min vän! Vad trist att de annars så söta djuren sabbar dina fina planteringar... Men D får väl ta bössan och göra som en viss känd herre gjorde? ;) =)
    Alltså.... jag dööööör av avund när jag ser alla bilderna från ert lantställe... Så härligt att få vara där över påsken! Stor lycka! Vi hoppas så klart att vi också kan äga ett ställe i Bohuslän någon gång. P hittade en annons på hemmet på ett hus på Smögenbryggan för 11,5 milj, men då var det både lägenhet, butikslokal och ett antal hotellrum. Han var jättesugen (tror han var rätt seriös faktiskt) på att åka på visning idag, men jag tror vi får behärska oss lite ;) Visst, det kanske skulle funka ekonomiskt med intäkter från hyra o s v men jag tycker inte att det är läge än. Men om några år kanske ;)
    Kram, kram!
    /Maria

    SvaraRadera
  6. Så trist att de där sötnosarna kan förstöra så mycket :( Peppar, peppar så har vi inga här och det är jag glad för. Det kan inte vara kul och odla " i motvind" så att säga... Jag hoppas att det där som du köpte ska fungera.
    Lycka till :)

    SvaraRadera
  7. Nej, så tråkigt! Att de ger sig in i på tomter i villasamhälle. Trist! Kram Camilla

    SvaraRadera
  8. Åh, jag vet! Jag planterade penséer i kruka i trädgården i lördags, igår morse låg de jämte krukan utan blommor. Såå surt! Hittade nya supersöta, blå med alldeles krusiga blomblad och de tänker jag behålla för mig själv på balkongen! Har tack vare trico garden några blommande krokus i trädgården, men vinteriberisen glömde jag i år igen (nte fåt lov att se den blomma på våra två år i huset). Blodmjöl regnar vort väldigt lätt aå man måste bättra på, trico ska hållalite bättre. Men jag är lite orolig att de kommer att vänja sig... Tacka vet jag narcisser som är rådjurssäkra! :) (kan så klart inte låta bli tulpaner heller...) Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Fy tusan (ursäkta) så tråkigt. Vad ska dom där och göra, det finns ju skog runt omkring. Och alla dina fina tulpaner och penséer. Och rosorna måste ju räddas till varje pris. Jaaa, vad gör man. Ladda!!!
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Det där känner jag igen! Man blir galen, men tulpanerna brukar ha blomknoppen långt ner så här tidigt på säsongen så fast de blir hårt betade så brukar de blomma - om man lyckas hejda marodörernas vidare framfart. Hoppas du lyckas!
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera
  11. Her var det virkelig mange nydelige vårblomster. Gleder meg til mine juleroser kommer frem fra snøen.
    Klem Vivi

    SvaraRadera
  12. Rådjur (och även hjortar) har jag tyvärr ganska stora erfarenheter med - inget kan nog göra en så ledsen och arg som just rådjurens framfart. Jag testade Trico Garden förra året och det fungerade bra här. Och om det kan vara någon tröst så brukar rådjuren beta av tulpanerna så pass tidigt att blomknopparna inte har kommit upp så de brukar kunna blomma ändå. Att det inte är lika snyggt med avknipsade blad bredvid blommorna är förstås ett minus, men jag tror nog att du kan hoppas på tulpanblomning ändå med lite tur.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  13. Jag tycker oxå det ser ut som om knopparna har klarat sig. Förra året såg alla mina tulpaner ut så. Med raka blad menar jag!
    Jag har köpt Trico och blandat i en flaska men inte sprayat av nån anledning! Det ska jag ut och göra nu på morgonen.


    Kram och ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  14. Vilka glupska huliganer.... så himla trist att de ger sig in på tomterna för att få sig en festmåltid, förstår att du blir mer än sur...Hoppas verkligen att du vinner kampen mot dem. Fin vecka till dig vännen. Kramisar Tina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.