Sabelhagens olivlund

onsdag 30 mars 2016

Vårstädat

Det blev en stund i trädgården i dag med, fast vädret var väl inte det bästa. Jag var ute när det var uppehåll och gick in när skurarna kom. Det är helt okej att vara ute i regn när det är varmare ute, men nu blir det lite kyligt tycker jag. Räfsade ihop alla löv från bambun och bakom växthuset konstaterade jag att kirskålen lever och frodas. Jag känner att den vinner över mig. Jag får nog leva med ett kirskålshörn där, för två år sedan planterade jag daggkåpa och brunnäva där för att den skulle få lite konkurrens. 

Det är vår i trädgården:) 


Alla våryra växter kikar upp, här är det allium, daglilja och akleja

Undra vad detta är för narcisser, minns inte riktigt:) 

Visst är det speciellt med aklejor på tidigt stadium:)). Tokgillar dem:) 

Så skönt att det mesta från i fjol är bortrensat och klippt. Daniel har klippt trädet bakom växthuset. I pallkragen till höger om växthuset bor mina nya Austin och jag är väl ganska orolig för dem, med tanke på hur mörka grenarna såg ut. En av dem klippte jag ner till marken redan nu, så får vi se om den kommer nerifrån eller har åkt till roshimlen. De gillade nog inte de -17°, utan skyddande snö, vi hade i vintras. 

I gavelrabatten är det inte så mycket på gång ännu


Jag ser att den skrikorange vallmon kommer snällt:) 






Förutom trädgårdstid har jag tvättat min Vespa, det var behövligt att få bort all vintersmuts, och bakat tekakor. 
Ljuvliga lediga dagar:) 


Kram Maria 



6 kommentarer:

  1. Herlige vårtegn hos deg! Det er mye tidligere hos deg, for du har jo krokus i blomst. De er så fine. Her er det meldt om frost de to neste nettene, men etter det skal det bli litt varmere. Håper på det!

    Ha en fin kveld, Maria

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Vakre vårbilder... nettopp sånn er det i min hage også. Var en runde i ettermiddag og kikket på krokus, spirende akeleier, løynantshjerter og mye annet som popper opp i bedene. En herlig tid!

    SvaraRadera
  3. Låter som toppendagar, vännen! Fortsätt njut! Imorgon är jag också ledig! Tänk om vi bodde närmre....
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  4. Skrikorange var ett bra ord! Har också en sån, och jag vet inte varifrån den kommer och jag kan inte förmå mig att förpassa den heller, jag är inte så förtjust i skrikorange nämligen.
    Vilken fantastisk häck ni har! Svår att hoppa över för rådjur, dom kanske kryper undertill.....nej, nu hoppas vi att dom gått till skogs.
    Så mycket du hinner på en dag! Jag får skärpa till mig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Flotte bilder fra hagen din, Maria!
    Og så flink du har vært...fått gjort mye disse fridagene..til og med baket :)
    Jeg jobber så mye for tiden at hagen ligger ennå uberørt fra vinteren, håper å få tatt et tak i helgen.
    Fin kveld til deg:)

    SvaraRadera
  6. Tänk att en vecka rusar i väg så fort men du verkar ändå hunnit med en hel del. Skönt att var igång , kan jag tänka mig. Jag håller tummarna för att dina vackra rosor har klarat vintern.
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.