Sabelhagens olivlund

torsdag 11 maj 2017

Recept på saftig chokladsockerkaka


Det är chokladbollens dag idag, och då blev det så att jag bakade en chokladsockerkaka:) Vet inte alls varför det blev så, jag tycker supermycket om chokladbollar, mer än chokladkaka egentligen:).  Men jag tror att jag blev lite lat och det blev liksom enklare att vispa lite och hälla allt i en form istället för att rulla chokladbollar.)
Så det kan gå:) 
 Hur som helst är det choklad, och jag älskar choklad:) 



Receptet hittade jag här 



Saftig chokladsockerkaka

3 ägg
3 dl strösocker
½ dl kakao
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
125 g smör, smält
1 dl mjölk

Gör såhär 
 Sätt ugnen på 180 grader. 
Vispa ägg och strösocker pösigt i en bunke. Blanda kakao, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. 
Rör ner det i äggblandningen. 
Tillsätt smör och mjölk. Vispa snabbt ihop allt till en smet.
 Häll smeten i en smord och bröad sockerkaksform, ca 1 ½ liter.
Grädda kakan längst ner i ugnen i 37–40 min. Låt den svalna i formen. Stjälp upp kakan på en tallrik.











Det blir en bit chokladkaka till kvällsfikat, jag och William får fika själva. Daniel är på väg hem från Tallin, kommer hem sent i kväll,  jag kommer sitta under filten i soffan och vänta på honom. Tycker inte om att lägga mig ensam:).  


I morgon är det fredag och vi får nycklarna till nya lägenheten. 
Vi ska inte flytta in denna helgen, men vi kommer åka dit med någon låda eller så. Måste ju ser hur det ser ut:) 

Ha det gott


Kram Maria 








4 kommentarer:

  1. Nam, den så veldig god ut! Sjokoladekake er godt uansett. Flott mønster på kaken.
    Spennende med den nye leiligheten!
    Ha en fin kveld.

    SvaraRadera
  2. Mums. Som vi siger på dansk :)

    SvaraRadera
  3. Ser verkligen mumsigt ut! Längesen den blev bollar här oftare kladdkaka faktiskt.
    Har jag missat nåt? Nya lägenheten??? Goodbye trädgård, rosor, nyrenoverat?
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Åhh så gott! Ja du får visa bilder sen från ert nya boende, såååå spännande! Tar du med dig några rosor?
    Ha den bästa av lördagar!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.