Sabelhagens olivlund

onsdag 22 november 2017

Min favoritblomma i adventstider


Aprikos amaryllis är en av mina absoluta favoriter, alla kategorier, nu när det börjar närma sig advent. Förr brukade jag köpa en eller två lökar och driva upp, kommer ihåg känslan av "tävlingen", kommer den hinna slå ut lagom till jul, eller blir det en flopp att den blommar långt senare, eller är den kanske till och med redan överblommad på julafton? Rätt kul egentligen, men nu har jag mer och mer gått över till snittamaryllis. Och så ser jag amaryllis som en blomma man kan ha och vinterpynta med, gärna redan i november. 
Jag tycker mer om att börja julen lite tidigare, och slänga ut den efter nyår,  än tvärtom. Varför vänta liksom:) 


 Jag fick en leverans av svärmor förut, de finaste amaryllisarna man kan tänka sig, rosa-aprikos rosor, eukalyptus och mera grönt till det. 
Så nu ska jag göra en maffig bukett att ha på bordet. Det gör så stor skillnad med färska snittblommor inne, älskar att ha det:). 




 I morse hade vi världens snöoväder här på västkusten, oh my som det snöade. Helt galet. Daniel körde mig till jobbet och sedan skulle han med tåget till Stockholm. Det tog ju längre tid än vanligt att komma fram, många med sommardäck som stod och slirade i minsta uppförslut. Men jag hann till jobbet och Daniel hann med sitt tåg:). 
Nu öser regnet ner och jag hoppas snön är borta tills i morgon, eller i alla fall mera Vespavänligt väder. Har åkt spårvagn nu i veckan, och det är sådär. Tar liksom lite längre tid. 


Ha det gott 


Kram Maria 











3 kommentarer:

  1. Hei Maria!
    Innmari vakkert
    Klem Anne

    SvaraRadera
  2. Nej, varför vänta, jag skall fixa i helgen, åtminstone börja med det tråkiga som fönsterputs och så, så kan man bara ösa på sen med det roliga ;)
    Jag gör lite tvärtom i år har köpt fyra amaryllislökar för första gången, som skall drivas upp... har aldrig gjort det förut, brukar köpa "färdiga" samt i snitt. Men det får bli snitt också, för de här kommer ju inte att blomma i december precis... nej nu, och hela december vill man ha julblommor!

    Ha det så gott!
    (vilka läckra blommor, kommer bli maffig bukett!!)
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Måste ha blivit en underbar bukett det där :) Amaryllis är ju så tacksamma till snitt. Jag ska försöka få till krans i morron. Hittade fina och stora cederkottar i Frankrike och köpte lite olika grönt idag.

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.