Sabelhagens olivlund

måndag 11 december 2017

Söndagsmiddag, Vinkokt kyckling med pecorinoost



I går när vi kom hem efter julklappsköp och en blåsig promenad vid havet, gjorde Daniel sin goda kycklinggryta. Perfekt en kylig söndag som det var igår. Ganska snabbt spred sig de mest njutbara dofter från köket, men det är ingen 10-minuters gryta precis utan kräver sin tid av puttrande på spisen.  Jag kan tala om att jag var rätt hungrig:) Och oh my så gott det var. Det var riktigt länge sedan vi åt den nu. Vi satt länge i köket, pratade om allt möjligt och sippade på ett glas vin. En skön söndagskväll.  
Sedan flyttade vi oss till soffan och började kolla på en romantisk julfilm. Vi hann inte se klart hela, så det ska vi göra ikväll:).  



Vill ni ha receptet? 

Ingredienser:  
800-900g  färsk kycklinglårfilé eller kycklingbröstfilé 
2-3 charlottenlökar 
2 vitlökar 
2,5 dl vitt vin 
2 burkar hela skalade tomater 
100g pecorinoost (riv osten) 
chili efter behag 
1 ask fryst persilja
1 ask fryst basilika (eller provencal kryddor) 


Gör såhär: 
Bryn kycklingen i smör
Tillsätt lök och vitlök, låt mjukna
Häll på 2,5 dl vitt vin 
Låt småkoka i ca 45 min eller tills endast lite vin finns kvar 
Då häller du i tomaterna, osten och chilin och låter koka ytterligare 30 min 
Lägg i kryddorna när det är 5 min kvar av kokningstiden. 

Servera med pasta

(I går uteslöt vi både chili och vitlök då jag har en lite känslig mage, men det blir supergott ändå.) 


Hoppas ni provar denna, den är jättegod. 
Här kan ni också se receptet 


Ha det gott 


Kram Maria 

2 kommentarer:

  1. Oj så mumsigt det där låter då Kalla promenader kräver lite extra gott att värma sig med. Läste receptet undrar om jag inte har gjort nåt liknande för evigheter sen. Gott lät det och det kanske kan va nåt för oss med för snön har kommit till mig med så det känns bra med nåt i grytväg.
    Ha det nu så gott i december
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Ja det där lät inte dumt alls :) Den ska testas på lördag, toppentips!
    Här råder ännu en grådaskig dag, det ljusnar knappt, inte ens mitt på dagen...puh.
    Den där rätta julfeelingen har svårt att infinna sig faktiskt och Lucia imorgon. December rullar på.
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.