Sabelhagens olivlund

onsdag 17 januari 2018

Detta måste ni prova - Krämig pasta med kyckling, spenat och soltorkade tomater





Dagens middagstips kommer här. Ni bara måste prova detta, jag är helt såld:). Första gången jag lagade denna pastarätt med kyckling. Det blir inte att jag gör pastarätter så ofta, undantag  pasta med köttfärssås, och jag kan känna att vi saknat det. Så när jag såg detta recept hos Catarina König, var jag tvungen att prova. Det såg enkelt och gott ut:) 
Jag hade ju ingen aning om det skulle bli en hit eller om sonen skulle dissa det helt:). 
Och jag kan säga att det blev en hit, så himla gott. Ibland kan jag tycka att de soltorkade tomaterna lätt kan ta över smaken i maten, men inte här. Det var en perfekt balans. Mums. 





 Receptet hittade jag här .
Lova att ni provar;) 
Tror inte ni blir besvikna, om ni gillar smakerna vill säga:) 





20 min, 4 pers

Ingredienser
4 kycklingfiléer, delade till 8 tunna filéer – typ minutfiléer  (jag använde tvådelade kycklingfiléer) 
2 msk smör att steka i
150 g bladspenat, hel bladspenat (fryst, upptinad)
7-8 soltorkade tomater hela, (inlagda i olja)
1 vitlöksklyfta
3 dl grädde 40%
2 dl crème fraiche 34%  (jag hade 15% crème Fraiche) 
1-2 tsk kycklingfond
2 kvistar färsk basilika
salt, efter smak
svartpeppar, efter smak
400 g färskpasta, tagliatelle – kokt enl anvisningarna på paketet  

Topping
Färsk basilika
riven parmesan

Gör så här
Tina den hela bladspenaten, alt stek på färsk babyspenat i en panna med smör. Förväll- koka bort överflödigt vatten från spenaten så den inte blir för vattnig. (Tinar du spenaten i mikron, krama ur allt vatten efteråt.)
Dela kycklingfiléerna längs med, så att det blir två långa, tunna filéer av en kycklingfilé. Typ som minutfiléer.
Dela de tunna filéerna nu på hälften och lägg på en skärbräda. Nu har du tunna och fina små kycklingfiléer framför dig.
Salta och peppra på båda sidor.
Hetta upp en panna med smör och bryn filéerna. Bryn på så de får färg.
Lägg över bitarna i en sauteuse eller en större kastrull allt eftersom det brynts på.
När alla är färdig-brynta tillsätt grädde i stekpannan. (Såsen gör vi i stekpannan så att vi inte missar massa goda smaker, efter stekningen)
Pressa i en vitlöksklyfta och tillsätt crème fraîche och kycklingfond. Rör samman och låt koka upp.
Lägg spenaten uppe på kycklingen och strimla över de torkade tomaterna.
Häll över såsen och låt allt puttra under tiden du kokar färskpastan.









Nu har jag packat upp och provat nya dammsugaren, nu är det liksom roligt att städa igen;). Oh my vilket sug det var i den;) Nöjd! 



Vi har hamnat i soffan med var sitt glas vin, mysigt. 
Har börjat följa serien Riviera, som jag vet många gillar. Jag också:). Men vettesjutton om jag kan vänta tills nästa vecka med att se nästa avsnitt. Måste se om jag kan se det på play någonstans. Netflix kanske? 
Tycker så mycket om miljöerna, underbart vackert. Det var många år sedan vi var i Monaco nu, tror det var 1999 eller 2000. Vi bilade ner Daniel och jag, och vi bodde lite utanför Cannes. Körde omkring och såg oss omkring, och Monaco var lovely;) Jag skulle gärna vilja åka dit igen, vi pratar om det ibland. Men det får bli när Marinaprojektet är klart. 





Kram M 









4 kommentarer:

  1. Mmm... det ser veldig godt ut! Takk for oppskrift,og den må jeg bare prøve :)
    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Det lät gott, måste provas, tackar!
    Blir nyfiken på vad det var för dammsugare ni valde, tycker det är svårt att köpa bra dammsugare... Med mycket katt- och hundhår har vi gjort av med ett antal under årens lopp, trots att man väljer "bra" sorter...
    Ha det gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla! Ja, prova, det var så himla gott.
      Vi köpte en helt ny dammsugarmodell från Electrolux Ultraone Deluxe. Vi har haft Miele innan, men ej varit nöjda, så nu blev det Electrolux.
      Kram

      Radera
  3. Hej vännen! Jag lovar! Jag ska göra den! Låter helt perfekt! Gillar grytor och kyckling ;) Tror den blir HUR bra som helst i en viss fin gryta på Smögen ;) =)
    Ny dammsugare, vad blev det? Låter som vi snackar om en ny bil ;) Vi har förbrukat en del dammsugare genom åren, med både två hundar och "massa ungar", testat olika märken, men kommit fram till att hos oss är det helt klart Mieles som håller bäst. Kostar en slant om man inte vill köpa den billigaste versionen men helt klart värt pengarna!
    Skriver mer via Messenger.
    Kram och ha det gott!
    /Maria

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.