Sabelhagens olivlund

söndag 9 juni 2013

Silverpäronsrabatten






 Massor av GRÖNA LARVER på rosorna! Jag har klämt 150 st känns det som. 
Inga mördarsniglar, och inte många liljebaggar, men desto fler gröna läskiga förstörande larver. De äter upp rosknopparna! 


Vet ni att jag har haft en ros som slagit ut varje dag denna veckan. 
Lyxigt tycker jag:). 
Men idag blir det lite annat än bara rosor:). Jag går varv efter varv i trädgården, och vill fota allt om och om igen. En härlig känsla. 


Silverpäronsrabatten 


Jag har funderingar på att byta ut all daggkåpa, som ramar in Silverpäronsrabatten, mot tex salvia, någon inte allt för hög sort. 
Det blir för mycket gröna blad, som liknar varandra. Det känns mer som en grön smet. 
Frågan är bara om jag "orkar och vill" sätta igång med detta nu... 
Jag har ju fortfarande inte planterat mina 4 rosor. De står fortfarande i en hink stackarna. 
Jag vet att jag nämnt detta med daggkåpan förut, men man ska skynda långsamt eller hur:).
Jag vill bara njuta i däckstolen med en kopp the och sniffa på rosor, kolla om något nytt slagit ut under natten. Inte börja med projekt:). 
Jag känner mig lite kluven i allt detta:). Förr har jag velat göra så mycket i trädgården, men inte nu. Bara relaxa:). 


Kungsnäva bakom all daggkåpa





Stjärnflocka med rödbladig euphorbia som fond 


Hallonakleja 'Tower white' och allium 'Purple Sensation' 



Silverpäronet och klematis 'Guernsey Cream' 










Kvällsbild på Silverpäronsrabatten 





Söndag idag, och det kändes som det var söndag igår, så då blir detta en bonusledig dag:). 


William har varit på klassresa i helgen, så vi ska hämta honom. Lite tomt här hemma:). 


Detta är min helgglädje, vill ni se mer gå in hos Vivi
Vivishagerom og litt til: Helgegleder 





Ha det gott






Kram Maria 












torsdag 6 juni 2013

Single Cherry och svavelgult




Hej Nationaldagen! 




Inget direkt firande för vår del. Jag och W har varit i stan, och han hittade examenskläder som han gillade i första affären. 

Jag ska göra en rabarberpaj med jordgubbar och lime, aldrig provat detta receptet förut. Men rabarber & jordgubbar är en fin kombination. 



Två enkla rosor har slagit ut idag, rosa Cantabrigiensis och Single Cherry
Det är två riktiga favoriter! 
Single Cherry med sin mörka körsbärsfärg, och Cantabrigiensis underbart ljusgul. 



Single Cherry 

Engångsblommande Pimpinellifoliaros
Zon 6 
Lättodlad och frisk 
Har inte frusit ner alls i vinter 

Jag tycker den är ganska lös i blomman och de blåser lätt sönder, eller kronbladen blåser av. 




Cantabrigiensis

 Blommar en gång i juni, zon 6 








Nu väntar jag på att Daniel ska komma hem från Köpenhamn, men det tar några timmar till 




Ha det gott 





Kram Maria 






onsdag 5 juni 2013

Tredje rosen och tredje nävan




Jag trodde ju att det skulle ta några dagar innan Wasagaming skulle slå ut, men redan i går var det dags. Den är full med knoppar, så jag hoppas på en fin blomning nu i juni. 




Den har inte fryst ner något alls i vinter. 
En rugosaros, som är mycket frisk, zon 6


Näva Mrs Kendall Clark



Den här lilla söta rosa nävan vet jag inte namnet på 
Jag tror det är en felleverans från Odla. 


Akleja 'Nora Barlow' 


Single Cherry, kanske att detta blir fjärde rosen på tur...


Aklejruta



Therese Bugnet 


Olvon 



Skönt med en ledig dag i morgon, då är det hög tid att köpa avslutningskläder till William:). Han slutar 5:an, och ska börja på en ny skola, högstadiet, till hösten. Tyvärr är inte Daniel ledig, så vi tar ledigt ihop på fredagen istället. 



Tillägg
Nu har vi badat Lykke, (eller duschat henne), och droppat färstingmedel Front Line. Någon som har erfarenhet av det? 




Ha det gott




Kram Maria 












måndag 3 juni 2013

Nästa ros att slå ut blev....





Therese Bugnet
Nummer två blev hon att slå ut. 






Lite trädgårdsbilder från igår
Jag var ute och gick en runda i trädgården nu, solen strålar och jag tycker det är svårt att fota översiktsbilder då.







Kikade lite extra där jag sått igår, men det hade såklart inte kommit upp något:). 




I kväll har  jag och W varit på valpkurs med Lykke:). 





Ha det gott






Kram Maria 











söndag 2 juni 2013

Nu blommar flera favoriter; klematis 'Guernsey Cream', akleja 'Nora Barlow'



Hej, hej 


Den ena växten efter den andra slår ut nu. Det gäller att hänga med. 
Ser också att mina geranium Rozanne inte kommer som de brukar, några plantor har nog dött i vinter. 

Nu blommar min favoritklematis 'Guernsey Cream'. 
Jag trodde det skulle dröja ytterligare några dagar, men jag hade fel. Vilken tur.)). 

Många bilder, vill få med de olika stadierna när blomman slår ut:). 

















Akleja 'Nora Barlow'



Jag är osäker på namnet på denna akleja 
Skulle kunna vara Hallonakleja 'Tower White' 








Det här är nog en självsådd 


Geranium 'Derrick Cook'
 Näst efter brunnävan att slå ut



Wasagaming är en ros som jag verkligen väntar på
Förra sommaren var den ny och blommade inte så mycket 


Pendulina blommar på 
Det är så tacksamt att ha en så tidigblommande ros



Vilka härliga trädgårdsdagar vi har. I går åkte vi och köpte jord/gödsel och några plantor på Blomsterlandet. 
Sedan var det full fart i trädgården, jag planterade och jordförbättrade. 
Jag sådde en del på friland, men jag vet inte hur det blir, det är väl lite sent att så nu. Men kul var det:). 
Tvättade växthusglas som D satte in. Vi kom lite längre, men är inte klara. 
Hann inte plantera rosorna som jag tänkt. 

I dag blir det match, W ska möta Balltorp. 
Får se om det börjar regna eller inte, ser lite dystert ut.





Ha det gott





Kram Maria 













lördag 1 juni 2013

Vilken kvällspromenad med Lykke




Vilken underbar sommarkväll det var i går! Tog med kameran på Lykkepromenaden. 
Man vill bara stanna upp, stoppa tiden och njuta.  
Välkommen juni! 
Tänk nu är det sommar, och härliga dagar ligger framför oss. 










Pinnar är livet:)). 








Dricka vatten i bäcken 





Ut i gläntan 


Fjällboängar 







Söka efter godis. Lykke tror nu mer att det finns belöningsgodis i alla träd:)). 





Tjejen har blivit 5 mån och 1 vecka gammal nu! 
Fortfarande är mattor och stolsben gott att bita i, och hon sover i vår säng. Det var det kravet jag absolut skulle hålla när vi köpte hund, ingen hund i sängen... 
Men hon ligger oftast vid våra fötter, och ibland sover hon i Williams säng:) 



I dag ska jag köpa jord, och plantera mina 4 rosor som fortfarande står i en hink med vatten. 
Och så ska vi fortsätta glasa in växthuset. 
Rensa och greja lite, det är planen så får vi se hur det blir:). 




Ha det gott alla fina bloggvänner som kikar in här.
Ni gör mig så glad:). 






Kram Maria