Sabelhagens olivlund

fredag 8 mars 2013

Blommig fredag - överraskning



Halloj 


Den underbara fredagen är här! Jag har ju varit hemma med Lykke hela veckan, men fredagskänslan är ändå speciell:)). 


Temat hos Heléna Bland rosor och bladlöss och Blommig fredag är Överraskning.
Jag har klurat och funderat, och inte blivit klok på vad jag skulle välja. 




Paisleyrabatten



När man gräver en rabatt så ser den inte mycket ut för världen i början. Växterna är små och syns knappt. Om man inte flyttar dit befintliga större växter då förstås:)). 




Fotat genom sovrumsfönstret därav den dåliga bilden 



Jag tycker det känns som en överraskning när rabatten växt till sig senare på säsongen. Blev det som man tänkt och planerat? Hur uppför sig växterna, stämmer höjd och bredd?
Jag ser mycket fram emot att se Paisleyrabatten i sommar, då är den inne på andra året, och har växt till sig. Undra vad den bjuder på för överraskningar? 


Buddlejan är planterad. 
Jag vet inte riktigt hur den kommer passa in där i rabatten. Kanske blir den för stor. En överraskning till med andra ord:)). 





Rosa Cantabrigiensis i knopp 
Jag såg så mycket fram emot när den skulle blomma. Den var än vackrare än jag trott. 





Glest och lite spretigt fortfarande 



Austinros 








14 augusti













Wollerton Old Hall var den största överraskningen i rabatten. Jag hade bara sett den på bild, och det pirrade till i magen när den började slå ut. Vilken ros! 









Jag har flera rosor som inte blommat ännu, så det blir en surprise till sommaren:)). 







Är ni kvar?:)). 





Nu väntar, och väntar jag på att våren ska sätta i gång på allvar och det ska börja spira ordentligt i rabatterna. 




Ska blir roligt att läsa alla era tolkningar. 





Ha det gott 






Kram Maria 







torsdag 7 mars 2013

Blå-lila nyanser




Hejsan 



I dag har jag klippt lite perenner samtidigt som jag var ute i trädgården med Lykke. Vi håller oss mest i trädgården, utanför häcken är det fortfarande läskigt:). 
Solen skiner, men det är väldigt blåsigt. +4,1°.





Lite blå-lila nyanser så här på torsdagen kan väl inte vara fel. 
Jag har inte så mycket i denna färgskala, men jobbar på att förbättra detta:). 






Riddarsporre vill jag absolut ha fler.
Gärna någon i rosa. 



Geranium är en favorit i trädgården

'Mrs Kendall Clark', 'Rozanne', kungsnäva (?) och längst ner till höger 'Sweet Heidy'. 




Buddlejan planterade jag i maj i fjol. Hoppas den har klarat vintern och all barfrost. 





Iris har jag bara de här två. 
Vet inte namnen på dem. 

Iris germanica 


Denna Iris Sibirica gillar jag bäst. 


Akleja 



Salvia 'Caradonna' gillar jag jättemycket, trots att den blir ganska hög och är lite dålig på att stå själv:). Jag har det som kantväxt till stora rosor. 






Denna lupin har vi på landet, jag tror den är självsådd. Tycker den är så läcker. 
Jag tog frön i höstas, men chansen att det blir samma är väl inte så stor. 












Ha det gott 



Kram Maria















tisdag 5 mars 2013

Äntligen en hylla i köket! Och sötast i stan:))??




Hejsan 




Jag har ju "tjatat" lite om att jag tycker det är så tomt på ena väggen i köket, och att någon form av hylla skulle behövas:)). 
Här om dagen kom Daniel hem med en överraskning!! 
En jättefin hylla med krokar under:)). 
Han vet precis vad jag vill ha:). 




Jag har börjat pynta den, men är inte klar. Inte riktigt nöjd som det är nu. 






Jag skulle vilja ha färgade glasflaskor/urnor eller vad det heter. I stället för de här flaskorna, men det får komma i sinom tid. Har sett såå snygga som jag vill ha:) 





Sedan behövs en tavla eller liknande för att inte väggen sa bli så stor och vit. 


Jag ska byta ut hallonljuslyktorna mot andra. Jag har beställt, men de har inte kommit ännu. 






Lykke 




Gosigt att ligga i solen.


 Hon vill gärna hoppa fram och försöka ta kameran när man ska fota:)). 
Hon har växt om man jämför med bilderna i förra inlägget. 


Håller på och kollar upp olika valpkurser. Hade varit roligt att gå en sådan:). 
Tack för alla fina ord om vår söta lilla Lykke. 





I dag är det bättre väder än förväntat. 
Lite soligt och +6,2°. 






Ha det gott






Kram Maria 











söndag 3 mars 2013

Ny i familjen




Lykke 



I fredags flyttade Field Spanieltiken Lykke in hos oss. 
Vi är så glada att vi beslutade oss för att köpa hund. Det är en omställning och annorlunda så här i början, jag har aldrig haft hund förut. 
Men hon har funnit sig väl tillrätta hos oss. 
Hon är så mjuk och gosig i sättet, men ska också prova sina kliande tänder överallt:)). 
Hon är 10 veckor gammal. 


Jag är hungrig, husse! 

Inte lätt att fota en fröken som rör sig hela tiden:)). 

I natt har hon sovit på Williams rum, och hon vill ligga tätt, tätt intill:). Ovant tycker han som inte vill knö bort henne utan ligger på kanten och Lykke har hela sängen:)). 


Så nu vet ni vad vi har gått och planerat och tänkt på de senaste veckorna:)). 
Nu ska jag vara ledig och ta hand om den lilla nykomlingen. 








Ha det gott 






Kram Maria 














fredag 1 mars 2013

Blommig fredag - Så här ser det ut i trädgården just nu



Hejsan 



Äntligen skiner solen och värmegraderna har kommit! Så efterlängtat. Tung dimma igår på förmiddagen, så jag trodde inte solen skulle orka komma fram. 
Tur att jag hade fel. +6,5° när jag åkte hem från jobbet. 
I dag ser också lovande ut:)). Dock minusgrader nu. 


Denna fredagens tema hos Heléna och Bland rosor och bladlöss  Blommig fredag är Så här ser det ut i trädgården just nu. 


Vi har haft barfrost en längre tid. 
Men det sticker och spirar här och var, tappra växter. 








Fingerborgsblomma 





Jag har buxbom som ramar in halva gavelrabatten, sedan tar alunrot över. 


Paisleyrabatten som jag grävde förra året, ska bli spännande att se hur den blir i år. 


Rhododendronbusken som växt och blivit så stor, jag har varit på gång att gräva upp den, men sansat mig lite och låter den vara kvar. Den fanns på tomten när vi flyttade hit. 





Inte roligt att vara pion i denna rabatt... 


Gavelrabatten 





Vallmo 


Gullviva








Åh vilken lycka att pionen är på väg upp



Kärleksört 








I går hämtade vi vår nya bil. Känns jätteroligt:)). 




Så skönt med fredag. Ska jobba några timmar, sedan
 ska vi göra något spännande i eftermiddag. 
Jag berättar mer i helgen:)). 






Ha det gott 





Kram Maria