Sabelhagens olivlund

tisdag 19 februari 2013

Akleja William Guiness




Hejsan 

Här kommer ett nytt bidrag i Moseplassens X-factor Svart och grön. 
Jag tänkte inte på att det var bara blommorna som skulle tävla i X-factor denna gången. Alltså räknas inte mitt Hostabidrag, eftersom det är bladverk. 
Så jag kör igen med en ny växt. 
"Gör om, gör rätt:))."




Akleja "William Guinness" 

Jag frösådde denna akleja 2011, och den grodde snällt. 
Jag älskar de pastelliga romantiska aklejorna, men denna i mörkare färg är läcker. 


Den växer i rabatten utanför vår veranda/entré, så jag ser den från fönstret. Men jag tor den känner sig lite inklämd mellan rosorna Irma och Maidens Blush. Så jag får nog flytta den så den mer kommer till sin rätt. 





På denna bilden kommer färgen mer till sin rätt. 







Ha det gott 







Kram Maria 














måndag 18 februari 2013

X-factor grön och svart



Hejsan 

Nu har turen kommit till de gröna och svarta växterna som har det där lilla extra. För att se fler bidrag, gå in hos Anne på Moseplassen  


I somras var jag så tacksam över mina hostor, tror inte jag uppskattat dem ordentligt förut. Eftersom det kom alldeles för mycket regn och mycket annat i trädgården hukade under regnets hårda droppar, stod hostorna pall. 







Jag uppskattar det gröna i trädgården mer och mer, så jag tycker att hostorna har det där lilla extra när det gäller snygghet och fräschet i alla väder. Sådana växter behövs:)). 











Jag tog en promenad i regnet när jag kom hem. Så skönt att rensa hjärnan, det behövdes idag. 


Tack söta ni för alla gulliga kommentarer!! 
Ni anar inte vad det betyder för mig. 


Jag vill välkomna mina nya följare, hoppas ni kommer trivas. 




Om ni vill vara med i min utlottning klicka på länken 
Ni är många som är med, och det känns jätteroligt!!! 







Ha det gott 






Kram Maria 





lördag 16 februari 2013

X-factor Gul



Hejsan 


Nu är temat Gul hos Moseplassen.  
Riktigt svårt att välja, har kollat igenom bilder, funderat och ångrat mig. 
Jag har flera rosor i gula nyanser och tillslut fick jag ta en av dem:)).

Det blev Austinnyheten som jag inte riktigt visste hur den skulle se ut när den slog ut, och som överträffade alla förväntningar! 
Den har verkligen det där lilla extra!


Wollerton old Hall 


Den slog ut sent så de flesta bilder är från slutet av aug - början sept 2012. 


Vilken underbar doft!! Man vill bara borra ner näsan och insupa den ljuvliga myrradoften. 


Den behåller sin rundade form även som utslagen blomma


En frisk ros med upprätt växtsätt. 


Klarar zon 3

















Ha det gott 




Kram Maria 








fredag 15 februari 2013

Blommig fredag - Kärlek



Hejsan 


Dags för den härliga blommiga fredagen igen hos Hélena Bland rosor och bladlössdenna veckan är temat Kärlek. 

Först tänkte jag välja en enskild växt, men kunde inte enas med mig själv vilken jag skulle ta. 
Så det fick bli hela trädgården, kärleken till vår pärla på västkusten, underbara Marina och mitt livs kärlekar. Allt på en gång:)). 


Så här följer först min trädgårdskärlek
Ni har sett de flesta bilderna förut
lite trist men så är det... 


 Ingången till trädgården 

Silverpäronsrabatten 

Baksidan, fotad från sovrummet, 5 juli 

Sittplatsen vid växthuset 

Gavelrabatten 


 Vår underbara pärla på bohuskusten 






Marina - Kroatien 


På en restaurang i Split sommaren 2012




Vi håller på och funderar och planerar när vi ska åka till Kroatien i sommar:). 
Och hur länge vi ska vara borta. 
Det blir bilsemester i år, inget biltåg, inget flyg, utan bil hela de 240 milen. 
Tror det blir bra med två övernattningar. Vi har kört med bara en övernattning också, men två känns bättre. 
Längtar:)). 







Jag är ledig idag, och det är så skönt. 






Ha det gott







Kram Maria 














torsdag 14 februari 2013

X-factor Blå, Geranium 'Rozanne'



Hej, hej 


Nu har turen kommit till blått hos 


Inte mycket blått finns hos mig så valet blir enkelt:)). 


Geranium 'Rozanne' är en underbar näva som blommar från juni till frosten tar den. 
Jag har två stora ruggar av 'Rozanne' och det är en stöttepelare i trädgården. Hon vill gärna bre' ut sig och slänger sig över sina grannar. 




























Ha det gott 






Kram Maria 








onsdag 13 februari 2013

X-Factor Röd och orange




Hej, hej


I dag är temat röd & orange i X-factor hos Moseplassen. 
Jag har fått fundera ett bra tag innan jag kom fram till vilken växt jag skulle välja. 


Men sedan blev det rätt självklart, för dahlian 'Arabian Night' var en drottning i trädgården i somras. 

Första sommaren för mig med dahlior. Jag blev helt såld:)). Förstår inte hur jag har kunnat missa denna underbara blomma! 
Nu kan jag inte vara utan dem, och överlever de inte vinterförvaringen i garaget får jag köpa nya. För ingen mer sommar utan dahlior:)). 




Dahlia 'Arabian Night' 














Om ni har missat min utlottning av sjalen jag stickat, och vill vara med så klicka här







Ha det gott








Kram Maria 





måndag 11 februari 2013

X-factor Vit




Hej, hej 

Nu har utmaningen hos Moseplassen kommit till färgen VIT 
Och jag hänger på även denna gång:)). 



Klematis 'Guernsey Cream' är min absoluta favorit. 
Gräddvit med gula ståndare. 
 Den tillhör tidiga storblommiga gruppen, juni-aug/sept. 
Höjd 2,5-3m. Zon 4. 








Jag planterade den våren 2011. 
Och när den blommade blev jag helt betagen av dess skönhet:)). 











Ha det gott 









Kram Maria 















söndag 10 februari 2013

X-factor Rosa



Hejsan


Dags för Moseplassens X-factor. Jag har aldrig varit med i detta förut, men vill gärna pröva nu:)). Först ut i utmaningen är rosa, och det visade jag ju mycket av i Blommig Fredag, så jag hoppas ni orkar med ett rosa inlägg till:)). 




Mitt val blir rosen Sweet Pretty
Jag köpte och planterade henne våren 2011. 
Hon tog mig med storm när hon blommade på sommaren. 
Hjärtat tog ett glädjeskutt över de underbara ögonfransarna. 





Varje blomma är 5-6 cm stor och rosen blir ca 60-80cm hög. Glansiga gröna blad. Snygg att samplantera med tex Lavendel. 



Tyvärr blommade hon inte bra sommaren 2012. Det var många rosor som inte kom igång så bra, det regnade och var för kallt. Så nu väntar jag med spänning på om hon ska briljera denna sommar. Hoppas, hoppas:)). 

Jag har beställt mitt ex på tyska Baumschulen Eggert. 









Ha det gott







Kram Maria 













lördag 9 februari 2013

Nytt på fönsterbrädan




Hejsan 



Tack för alla fina kommentarer jag fick i förra inlägget om min favoritfärg! 
Jag blir helt lycklig! Tänk att ni är så många som vill glädja mig genom att skriva en rad:)). 
Jag vill också hälsa alla mina nya följare varmt välkomna! 









Svärmor var här med vackra Hortensior. 
Både ljuvligt ljusrosa och blå. Så skönt att slänga julstjärnorna på komposten och in med det våriga fräscha!








När jag vattnar mina hortensior tappar jag upp vatten i diskhon och "dränker" dem. Sedan får de stå och rinna av. Kanske 2-3 ggr/v, det beror på om de står över ett element eller kallare. 

Jag hoppas dessa klarar sig, att jag kan ta hand om dem bra:)), så jag kan ha dem ute till sommaren






De blå får pryda hallen 






I dag är vi ute och gör spännande saker:)). 
En fullspäckad lördag, lite ovanligt för att vara oss. 




Detta är min helgglädje, vill ni se mer gå in på Vivis fina blogg








Njut av helgen 








Kram Maria