Sabelhagens olivlund

lördag 7 januari 2012

Rosutvärderingsprojekt



Hej

Igår var vi på hundmässan, MyDog. Jättekul tyckte vi allihopa, speciellt sonen:)). 
Vi är ju lite inne på att köpa en hund, så det är ett bra tillfälle att kunna klappa och "klämma" lite på dem och prata med uppfödare. 
De raser vi funderar kring är väl Field Spaniel, Welsh Spaniel eller Lagotto. 
Men detta är inget som kommer ske nu, eller ens i år eller nästa utan vi har bara börjat kika så smått. 


I fredags var jag äntligen och klippte mig och gjorde slingor! Så skönt att sitta och bara slappna av och få håret att kännas luftigt och fräscht igen. 
D var och hämtade mig, och på väg hem blev jag lite sugen på att gå ut och äta. Nämnde det för D i bilen, och han nappade direkt och ringde farmor (där sonen W var) och frågade om han kunde stanna lite längre. Han ville sova över så så blev det. 

Och vilket mysigt restaurangbesök på 28+ vi hade! Så fantastisk god mat! 



Men nu var det inte detta jag hade tänkt skriva om utan att jag ska vara med i ett rosutvärderingsprojekt med Rosens Dag. Det är det första i sitt slag i Sverige. Och går ut på att samla information hur olika rosor trivs i olika zoner i Sverige. Om de är odlingsvärda här uppe i norr. I somras samlades information om de rosor (vissa utvalda) man redan har i sin trädgård, och till våren kommer de andra nya provodlingsrosorna. Jag fick anmäla hur många rosor jag ville provodla, 2-3st av varje sort. 


Projektet pågår över tre år. Man ska bla ange rosens växtplats, vad man har för jordmån, om rosen får konkurrens från träd eller stora perenner, hur man gödslar, hur mycket rosen fryser ned, blomning, sjukdomar och växtsätt i ett värderingsformulär. 


Och nu i veckan fick jag listan på de rosor som jag ska provodla! Så spännande detta ska bli:). Här följer bilder på dem.
Alla bilder är från Help Me Find. 


Från Tantau 2 ex/sort:

Artemis


Baronesse


Mariatheresia



Pastella

Sweet Haze


Alabaster


Heimatmelodie


Jag är mycket nöjd med dessa rosor som jag fått tilldelat mig! Hoppas nu att de vill trivas här. 
Känner att jag är på gång, så nu ska det skissas och planeras. 
De andra rosorna, från bla Kordes,  tar jag en annan dag:)). 



Nu ska jag måla väggen i nya kontoret en (förhoppningsvis) sista gång. 
Så vi kan komma i ordning där inne, allt står huller om buller... 





Kram från mig 










16 kommentarer:

  1. Vilken kul grej du har fått chansen att vara med på.
    Och vilka vackra rosor...Baronesse blev jag extra förtjust i.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Va roligt och spännande med så vackra rosor i rosprojektet! 28+ är verkligen en fin restaurang med god mat och som jag har fått glädjen av att besöka en gång.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Nu har jag snappat åt mig 3 lotter i ditt lotteri..;)
    Ska länka till dig i min blogglista också så jag kommer ihåg o kika in här..;)
    Vilka underbart ljuvliga rosor...jag ääälskar rosor men kan inte så mycket om dem..kan förresten mycket lite om trädgård men lär mig hela tiden... Köpte en blue mon i höstas som jag gillar mycket... satte även en new dawn som jag hoppas ska klä in hela pumphuset...;)

    Vad kul med rumsbyte och nya tapeter...
    Ang din fina sekretär...hmm...svårt svårt...
    jag målar ju nästan allt men den där är ju faktiskt synd att måla...särskillt nu då trenden håller på och vänder. Jag tror ju i o för sig inte att furu kommer tillbaks i obehandlad form utan mer i mörkare lite grå skala kanske.
    Om rummets väggar är ljusa är det ju snyggt med mörka möbler. Var inte mönstret i tapeten lite åt det grå hållet? Jag skulle nog välja att möjligtvis vaxa den i en lite gråare ton...prova på insidan av en låda tex....då kommer den förmodligen se lite äldre ut med behålla sin trärena karaktär..;)
    Spännande med hundplaner..;)
    Att vi skaffade Sally för 2 år sedan är bland det bästa vi gjort och vi har inte ångrat oss en sekund...;)
    kram o ha en fin dag!
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Så härligt med frisör- och restaurangbesök! Jag skulle behöva lite av bådadera efter den här långa mörka hösten. Kul att ni funderar på att skaffa hund! Jag är själv uppvuxen med schnauzers, och tänker skaffa en dvärgschnauzer så snart barnen blir större.

    Så roligt med rosprojektet! Sweet Haze var ju helt ljuvlig, måste genast googla lite på den. Kanske något för min nya rabatt?

    Ha en fortsatt fin helg! Kram Hanna

    SvaraRadera
  5. Det låter jättespännande med rosprojektet! Ska bli sååå intressant att få följa. Rosorna som du ska provodla var ena riktiga skönheter allesammans. Lycka till Maria!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Det låter riktigt spännande, och vilka fina rosor du fått tilldelade, ska bli kul att se om de klarar sig.

    SvaraRadera
  7. Vad kul att få provodla!!!
    Dom var fina allihopa.
    Det var ganska många som har dött utav dina gamla rosor, det är tråkigt! trevlig fortsättning på helgen.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  8. Bra att du engagerar dig i Rosens dag:s rosvärdering. Sv Rosensällskapet har haft flera värderingar tidigare men problemet har varit att underlaget inte blivit särskilt omfattande och då är det svårt att dra slutsatser.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vilket angenämt uppdrag. Och lärorikt i längden. Skall bli roligt att få ta del av dina rapporter - jag utgår kallt ifrån att du gör sådana inlägg i din blogg...;)))?!
    Och rosorna du skall provodla är ju helt fantastiskt vackra/Anja

    SvaraRadera
  10. Vad spännande, hoppas det fungerar bra. Det hade varit kul med lite fler rosor som taklar lite tuffare klimat. Pastella till ex., läcker. Ser du har crownprincess Margareta i margen också, räknar med hon är ganska härdig också, vad bra, henne tycker jag också mycket om.
    Ha en fortsatt fin helg :)

    SvaraRadera
  11. Vad kul det låter!
    Jag hoppas vi får följa det hela oxå :-)
    Flera utav de du ska prova är ju ena riktiga godingar!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Vad spännande, det skall bli kul att höra hur det går. Det fanns flera där som var jättefina och det drog i "villhatarmen..."

    SvaraRadera
  13. Underbar sommar bild på båtar och havsvik är den från Kroatien?

    Kram Marina

    SvaraRadera
  14. Å, vad jag blev nyfiken på din målning nu!

    kram

    SvaraRadera
  15. Ett lovvärt projekt!
    Lycka till. Ska verkligen bli roligt att följa.
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  16. Det låter jättespännande! Och vilka skönheter sen. Gillade speciellt Artemis och Pastella. Ska bli roligt att följa hur det går. :)
    Kramar!

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.