Sabelhagens olivlund

fredag 7 december 2012

Min trädgård



Hejsan

Kallaste natten hittills hade vi i natt med -16°. 
  

Och vilket härligt tema det är denna fredagen hos Hélena och Blommig fredag. 
Min trädgård
Kika in hos Bland rosor och bladlöss för att se fler tolkningar 



Välkomna hem till mig 
Hoppas ni orkar hänga med på alla bilder:)). 


Ingången till trädgården vid det mörkgrå förrådet 



Rosen Russeliana och stjärnflocka 

Samma vinkel lite senare på säsongen 


Blåa nävan heter Rozanne och blommar från vår till frosten tar den 






Sedan följer Silverpäronsrabatten






Klematis Guernsey Cream 






Gavelrabatten 



Paisleyrabatten i förgrunden 
Den grävde jag i våras, och där planterade jag bla Austinrosor och en Buddleja 




Växthuset och Paisleyrabatten 






Aklejruta 


Rosen Duchesse de Montebello, en favorit bland mina 100 olika rosor 


Gavelrabatten 





Paisleyrabatten






Kort dag på jobbet idag, och i eftermiddag ska vi på inskrivningssamtal med sonen på den nya skolan han ska börja på till hösten. Tänk att han snart ska börja i högstadiet (6:an). 
Sedan blir det grillat som vanligt:)). 


Jag kan inte riktigt förstå hur nära jul vi är, och julklappar borde fixas i helgen.  Nästa helg är fullbokad av sonens fotbollscup. 








Ha det gott



Kram Maria






43 kommentarer:

  1. Tänk så avlägset det blommiga känns nu, längtar!
    Det var riktigt kallt inatt, nu kan det räcka tycker jag. men i nästa vecka kommer det mer snö tydligen...pust!

    kram o trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Maria, jag gillar verkligen din trädgård! Så lummig och och full av mina favoriter, fina kompositioner och välavvägd blandning av blommande ohc spännande bladverk! Stort grattis!

    SvaraRadera
  3. Vilka ljuvliga bilder! Så vacker trädgård du har.

    Önskar dig en fin helg!
    Kramen Ina

    SvaraRadera
  4. Tack för en skön rundtur i din trädgård! Jättefint!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Du har en underbar trädgård!!Jättefint och enorm längtan till det gröna fick jag också:)
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  6. Oh, så vacker trädgård du har! Så frodig och grön, den ser så inbjudande ut! Ha det gott!/Titti

    SvaraRadera
  7. Du har en så fin och lummig trädgård. Dina rosor är fantastiska. Du har ju några om man säger som så :-)) Växthuset passar så bra in också i sin hörna. Vilken underbar klematis, Guernsey Cream.

    Önskar dig en härlig helg!!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  8. Snyggt, snyggt, snyggt ! Så harmoniskt och färgstämt du har fått till det, verkligen jättefint ! Huuu så kallt hos dig :-o Ha en fin helg i julstöket
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  9. Va fint du har det! Kul att du visar helhetsbilder, det känns nästan som att man är på plats i trädgården när man ser dem.
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  10. Du har en sån härlig och fin trädgård Maria.
    Kul att besöka nya skolan. Hoppas ni får en härlig helg.
    Kram Sandra (jobbet)

    SvaraRadera
  11. Helt nydelige bilder :)
    God helg til deg.

    SvaraRadera
  12. Så härligt, frodigt det ser ut! Vackert växthus i rött : )
    /Cika

    SvaraRadera
  13. Vad härligt att få följa med på en rundtur i din fina trädgård! Tack!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  14. dina bilder bilder doftar sommar, ljus och grönt. kan redan känna längtan dit...
    ha en fin helg
    kram åsa

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig hagevandring du bjuder på med rabatter fulla av vakra plantor, magnific! är ordet som dyker upp :)

    SvaraRadera
  16. vad härligt att se där sommarbilderna...och allt annat än det väder och temperatur som göteborg bjudit oss på idag...brrr....hade panerat Liseberg , men det frös liksom inne..*skrattar

    Kram från en annan del av stán

    Pernilla

    SvaraRadera
  17. Vilken underbar trädgård du visar upp...tack för att jag fick kika in...=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  18. Visst är det härligt att få plocka fram bilder på sin trädgård så här års! Fina bilder som 'värmer'!/Anja

    SvaraRadera
  19. Så fint! Jag tycker att dina rabatter är så harmoniska i färgerna. snyggt!
    Fast visst är det ändå skönt att vi har årstiderna? Så att man ser skillnad! Det är väldigt vackert här nu med all snö som ligger vit över alla växter. Härligt med kontraster!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  20. Så herlig med sommerlige og fine bilder fra hagen din. Veldig flott hage med masse spennende planter.

    Ønsker deg en fin fredagskveld!

    Klem Vivi

    SvaraRadera
  21. Frodigt, vackert och läckert. Gillar hur du får färgerna att harmoniera också. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  22. Jaa du...

    Vi har verkligen samma smak du och jag :) Så Jä--la snyggt!! Sen har vi ytterligare en sak gemensamt....att hänga på fotbollscuper. Ibland brukar jag och mannen säga till varandra: Tur att sonen har fotbollen så vi är "tvugna" att lämna trädgården en stund för att vila.....

    Ha en härlig helg!

    Kram

    SvaraRadera
  23. Fantastiskt fint kombinerade rabatter!! Suckar när jag ser din Montebello...planterade ner två i gamla trädgården året innan vi flyttade. Otroligt vacker!!
    Trevlig andra advent!

    SvaraRadera
  24. Oj oj oj vilka underbara bilder.Önskar jag får se din trädgård i verkligheten nån gång!

    Kram ulrika

    SvaraRadera
  25. Så herlige bilder,jammen er det flott når det står så flott og blomstrer:)så kaldt som -16 det er masse,her har det vel maks vært -10,jammen er vi nærme jul nå,går kjempefort;)
    Så spennende at sønnen din skal begynne på ny skule etter sommeren igjen,jammen går åra fort!
    Ein fin kveld til skjønne deg!
    Klem fra Lillian

    SvaraRadera
  26. Ååå..jeg elsker din hage!..så flott og frodig..nydelig fargeskala...alt er perfekt:)
    God helg til deg:))

    SvaraRadera
  27. Klart vi orkar med dessa underbara bilder! Du har så mysig trädgård som man gärna ser mer av!
    Ja inte kan man fatta att det är så nära jul!

    SvaraRadera
  28. Visst är det lite skönt med sommarbilder, gillar din trädgård jättemycket, du har lyckats så bra.
    Kram

    SvaraRadera
  29. For en vidunderlig og praktfull hage du har! Virkelig en drømmehage:) Takk for alle de fine hilsner du legger igjen på min blogg:)

    SvaraRadera
  30. Ja hjäääälp vad nära jul, verkligen dags att börja ta tag i alla do does!! Måste hinna massor i helgen:)) Suuuperhärliga foton från din übervackra trädgård!! Kan behövas i detta mörker och kyla:))) Tack för fin inspo!!

    Stööööööörsta kraaaaaaaamen aka

    SvaraRadera
  31. Vad vackert du har hos dig! Jag är verkligen glad över att du bloggar om trädgården din så jag får se allt det vackra!! Just här fastnade jag för klematisen den vita den skulle jag vilja ha. Önskar dig en riktigt fin helg/Gela

    SvaraRadera
  32. å herregud Maria..
    man vet inte riktigt vad man ska säga...
    Det är sååå fint!
    Det är så där jag vill ha det i mina rabatter...att växterna lixom går i varandra...jag får inte till det alls..
    Har svårt att se framför mig hur stora de kommer bli och vad jag ska sätta ihop...
    För visst är det väl så att det inte blir lika mycket ogräs att rensa då man har planterat tätt..??
    Ha en mysig dag nu!
    kram Katarina

    SvaraRadera
  33. Så lummigt vacker och fint sammanhållen i färger!! en riktig drömträdgård!!
    Ha en trevlig advent
    Mariana

    SvaraRadera
  34. Så mange flotte bilder du viser fra din nydelige hage! Du har fått til så mye fin der. Ha en fin helg! Klem Marit

    SvaraRadera
  35. En fantastisk drömträdgård med härliga och samstämda färger.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  36. Åh, vilka underbara rabatter! Din trädgård ser verkligen ut som en riktig drömträdgård!
    Ha en skön helg,
    Carina

    SvaraRadera
  37. Vilken härlig påminnelse om sommaren, den känns ju som evigheter iväg.
    kram

    SvaraRadera
  38. Wow, vad härligt grönt och skönt...och vad vacker trädgård, helt i min smak när rabatterna är så fint fluffia och frodiga.
    Ha en alldeles, alldeles underbar helg
    Vivian

    SvaraRadera
  39. Det var verkligen inga problem att orka hänga med ... vilka härliga bilder och vilken härlig trädgård du har. Gillar ditt växthus. Planerar ett litet växthus i min lilla trädgård till våren. Har funderat på rött och när jag ser dina bilder blir jag ännu mer inne på rött. Jättesnyggt!

    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  40. Vilka frodiga rabatter du har! Hade nästan glömt bort det :-) Sommaren känns långt bort när man ser ut genom fönstret.
    Ha en underbar 2:a advent!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  41. Wow! Vilka bilder! Man blir nästan galen av längtan... :/ Föll som en fura för Klematisen 'Guernsey Cream'. Ser nästan ut som tulpanen 'Spring green'.
    Ha en finfin adventskväll!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  42. Åh vad roligt att få titta in hos dig!!
    Men din Russeliana, är det inte en kläng??
    Är det inte det är jag ute och cyklar för jag har satt min ganska nyplanterade vid min stora pergola. Blev lite orolig nu...

    /Lillianna

    SvaraRadera
  43. Ser verkligen jättefint ut! blir så sugen att börja gräva fler rabatter för perenner och rosor. Kram

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.