Sabelhagens olivlund

onsdag 19 mars 2014

Skiss på vår kommande altan/uterum/vinterträdgård



Taklyft 

Vår altan håller nästan på att rasa samman, njae inte riktigt kanske men den behöver göras om i alla fall. Den gamla ska rivas och en ny ska byggas. Då vill jag ha den isolerad så jag kan ha känsliga växter där på vintern. 





Daniel har ritat en skiss på hur vi vill ha det, och jag har även letat inspiration på nätet. 

Första förslaget med höga fönster 
Vi har grannar rätt tätt mot långsidan, så höga fönster medför insyn. 
Kanske man kan ha jalusier eller så. Men jag vill gärna ha in ljuset och gillar egentligen inte "att täcka för". 
Eller så bygger man ett 'staket' och minskar insynen. 
Vi har tänkt att ha en trappa utanför, och då kan man ju ha ett litet trädäck också med staket runt om. 

Andra förslaget med standardfönster 

Standardfönster 


 Och så vill jag gärna ha likadana fönster som vi har i resten av huset. 


Det finns mycket att inspireras av och svårt att välja


Classicum 

Classicum 


Emmabodaglasmästeri 



Gillade formen på detta. 
Men någon balkong ovanpå kan vi inte ha. 
Tycker det är snyggt med fönsterdörrar ända ner till golvet, men vi har grannar rätt tätt inpå så jag tror inte vi kan ha det på långsidan. 
Aluminiumservice 




Ett väggmonterat växthus 
Men då blir det kanske problem med vinterförvaring. Visst kan man ha värme på, men jag vet inte riktigt om det är detta jag är ute efter. 
Willab garden 
En standardmodell 
Willab garden


Rena drömmen 
Det här skulle jag vilja ha rakt av:) 






Har ni andra förslag eller tips, så hojta gärna till. Ni vet att jag uppskattar era tips och idéer. 



Nu är mer än halva veckan gjord:) 




Kram Maria 



17 kommentarer:

  1. Åhhh, så mange flotte modeller å velge i blant! Jeg ønsker meg det samme her. En vinterhage er min store drøm. Tenk så mange planter en kan ha der ;-)

    Lykke til med valget!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  2. Jag Blev väldigt förtjust i det röda från aluminiumservicens uterum, det finns så mycket som helst att välja på så inte är det lätt.
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Åh, så spännande! Vi ska ju också bygga uterum i år. Vid förra huset, hade vi ett med öppningsbara vikarier åt två håll, och en sida hade vi vanliga fönster, för jag ville gärna ha en vägg, där möblemanget skulle stå. Det blir nog ganska lika här. Vi har gjutit platta och så blir det golvvärme och isoleras, precis som vid förra huset. Det är nästan mysigast att kunna sitta på höst och vinter där ute. Ser fram emot att se mera! =)
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  4. Det var många fina modeller! Jag gillar ju dem som ser lite gammaldags ut, de två första bilderna är ju helt underbara!!!
    Era fönster på huset är så otroligt vackra, så det förstår jag att du vill ha liknande. De är verkligen vackra!
    Vi har ingen inglasad altan - bara fönster på en av sidorna. Däremot har vi ju ett matrum med en hel fönstervägg där jag kan ha mina förodlingar och dahlior på tillväxt innan de hamnar i växthuset om någon månad. Det funkar.

    Kram // AH

    SvaraRadera
  5. Vilket spännande projekt, inte lätt att bestämma sig när det finns så mycket snyggt på marknaden. Ska bli kul att se vad ni bestämmer er för o följa bygget här inne hos dig. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Men va spännande! Jag skulle vilja bygga om vårt uterum (inte Lugnet alltså utan det som sitter ihop med huset) men det kostar lite väl mycket. Vi skulle vilja ha det lite större och ha det lite isolerat så att man kunde förvara blommor där året om. Ändå är det viktigt för mig att det finns en lagom utomhus känsla, inte för mycket "vanligt" rum.
    Lycka till! (bygg inte för litet)

    SvaraRadera
  7. Vår altan håller också på att rasa ihop. Men vi är inte riktigt överens hur vi vill ha den så den får vänta med att byggas om tills jag har omvänt J. Du vilken himla snygg inspiration av uterum. Jag bara tokgillar den översta.
    Lycka till med planerna. Ska bli kul att se.
    Kram helena

    SvaraRadera
  8. Vad kul!
    Ett med bra energivärde på glasen så det går att hålla värmen på vinter till inte en alltför hög kostnad är att föredra men det är ju dyrare att bygga.
    Hur ni än gör kommer det bli bra och användbart.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  9. Men åååå... jag dog en liten smula...ååå så mycket fint du hittat. jag såg flera jag gillar.
    Vi kan ju inte vinterförvara i vårt så det skulle jag verkligen också vilja ha..;)
    det kommer bli spännande att få följa sedan.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  10. Nääee, jag har inga tips eller nånting, jag skulle bara vilja ha det som i England, ett bautastort med plats för alla dom där aktiviteterna man vill har i ett conservatory.....jag lovar, du kommer att få till det jättefint!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Så många snygga uterum, har ingen aning om vilket ni ska välja, men håller med Marina: bygg inte för litet. Fundera också ordentligt på insynen så ni inte känner att ni sitter i en "guldfiskskål". Grannar till oss satte in ett fönster ända ner till golvet i sitt kök - nu ser alla förbipasserande allt som händer där. Och glöm inte att bygglovet kan ta sin lilla tid. Vårt enkla för trädgårdsboden tog två månader... Stort lycka till, tänk vad snyggt det kommer att bli! :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  12. Det var många fina bilder, blir svårt och
    välja stil. Men bygg stort, det är man glad
    för sen.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  13. Litet avundsjuk blir jag. Skulle nästan önska att vårt uterum rasade litet. De flesta du visar på bild är jättefina. Jag har själv sett något som jag vill ha. På Willab Garden finns ett uterum med tak i två nivåer. Tyvärr går det inte till vårt hus, även om det nuvarande uterummet skulle rasa.
    Ser fram emot det färdiga resultatet.

    SvaraRadera
  14. Åh så mye fint- Lykke til med valget- liker veldig godt de tre første som også er like de aller siste :) nydelig- også heldige dere er som skal i gang med dette. Blir spennende å følge med i prosessen :)

    Nå er det snart helg :)

    Ønsker deg fine dager

    Klemmer fra Monica

    SvaraRadera
  15. Så spennende planer Maria!..jeg også skulle velge det første bildet...en drøm!
    Men ikke lett å velg,det finnes så mye flott...
    Ps...ikke noe spennende jeg skal gjøre...bare vanlig inne-rydde-jobb og ute-rydde-jobb...men det må gjøres selv om det er litt kjedelig:))
    Fin kveld til deg:))

    SvaraRadera
  16. Härligt med planer. Finns ju hur mycket snyggt som helst att välja mellan. Svårt, men mycket fönster, och stora, är både snyggt och praktiskt. I alla fall för växterna, men kanske inte för fönsterputsaren i familjen.
    Kram från Törnrosa


    SvaraRadera
  17. Åh, ett sådant inglasat rum är även min drömm! Så fint! Tyckte väldigt mycket om det på den översta bilden.
    Måste även säga att du har en himla fin blogg. Kikar in fler gånger :)
    Kram Frida

    http://www.septemberbacken.se

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.