Sabelhagens olivlund

fredag 13 maj 2016

Min vårfavorit

Fredag och dags för blommig fredag som har Min vårfavorit som tema. Och passande nog så har brunnävan börjat blomma, en klar favorit hos mig. Jag vet att många tycker att den är lite väl spridningsvillig och nästan ogräsvarning på den, men jag håller inte med:) Hos mig håller den sig snällt på sin plats. Fast den gärna får bli med vidlyftig och sprida sig bäst den vill. Tycker färgen är så läcker. Troligen så ska jag flytta den till min kommande rabatt i växthusgrunden, så den får en mer framträdande plats. Nu står den lite i skymundan. Och det tycker jag är synd på en sådan skönhet:) 





En annan favorit är jätterams. 
Den tycker jag är så himla svår att fota, jag vet inte varför men jag får inte till det. Detta får duga:) 


Och några tulpaner måste ju få vara med på ett hörn. Just nu kommer jag inte ihåg namnet på denna. Den liknar Angelique men det är inte den. 

Och ljuvliga rosa hjärtan kan man väl aldrig få nog av:) 


Ha en fin fredag och helg 


Kram Maria 




23 kommentarer:

  1. Läcker färg på din brunnäva och fina bilder. Jag har bara den vita brunnävan och den sprider sig verkligen. Jätteramsen också fin och speciell. Tulpaner kan man inte vara utan, löjtnatshjärta har jag på två ställen men de trivs inte jättebra hos mig tyvärr.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så fine bilder, Maria! De tulipanene hadde en nydelig farge! Det er så herlig å være ute i hagen nå og bare nyte alt som blomstrer.

    Ha en fin helg!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  3. Vackra foton av dina favoriter :)
    Ha en riktigt skön helg

    SvaraRadera
  4. Håller med, gillar också brunnävan. Brukar klippa bort de flesta blomställningarna efter blomning så sprider den lagom med frön. För några fler vill man ju ha! :)
    Fin helg till dig, hoppas det känns allt bättre.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Ååå...flotte vårfavoritter, Maria!
    Ønsker deg en superfin helg...vi har langhelg med pinse og nasjonaldag:)

    SvaraRadera
  6. Så snygg brunnävan är!! Jag funderade på att så tidigare i år men gjorde det inte, nu får jag tänka om ;-) Trevlig helg! /Charlotte

    SvaraRadera
  7. Ser ut som det vi kaller storknebb, men er ikke helt sikker..Vakre bilder!
    Vi nyter langhelg med pinse og nasjonaldag:-)
    Så da blir det barnetog, leker og grilling, kaker og is på skoler, og senere privat.
    Så det er bare å håpe på fint vær...
    Eirin

    SvaraRadera
  8. Fina favoriter du har valt.Har en Brunnäva i kruka som blommar nu.Färgen är läcker.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. Har ingen brunnäva, måste skaffa! Storrams hade vi när vi bodde i storstan, glömde få med. Dom är så jättefina och jag minns att jag brukade ta in och sätta i en vas och dom stod länge. Du har allt i din trädgård! Så fint!
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Tycker också om Brunnävan. Framför allt för bladen. Kan bara instämma att ramsen är svår att få bra på bild, men jag tycker nog att du gjorde det riktigt bra!
    Trevlig pingsthelg!

    SvaraRadera
  11. Smukke favoritter - det er næsten ikke til at vælge. Hos mig er Brunnävan (bølgekronet geranium) også sprunget ud og den er jeg meget glad for.

    SvaraRadera
  12. Har lite av samma funderingar kring brunnävan. Tror mig hittat en lösning.
    Trevlig helg!
    Anette

    SvaraRadera
  13. Ingen trädgård borde vara utan en Brunnäva. De är helt ljuvliga och om de sprider sig för mycket är det väl bara att dra upp småplantorna ju!
    Jag har tagit det lite lugnt med bloggandet ett tag och helt missat att du varit sjuk! Hoppas verkligen du mår bättre nu!

    Ha en skön helg och hoppas den vita Brunnnävan har tagit sig :)

    Kram

    SvaraRadera
  14. Fina favoriter, och jag håller med dig, brunnävan är riktigt fin.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  15. Endelig en som liker brunstorkenebb! Jeg setter stor pris på det dekorative bladverket, og samler på ulike sorter med forskjellig mønster og farger. Og kjempelekre blomster og farger... Man må jo klippe dem ned med en gang de har blomatret, og luke vekk. Men en flott plante.
    God helg!

    SvaraRadera
  16. Geranium phaeum 'Samobor', ja, den er vakker, og bladverket er flott det også! Jeg har denne selv, og er veldig glad i den! Storkonvall ønsker jeg meg. Hadde den i en hage for flere år siden, og kunne godt tenkt meg den her også! Knallfine vårfavoritter alle sammen! Ønsker deg ei flott helg!

    SvaraRadera
  17. Du har fina favoriter du. Här hos mig såg jag första knopparna på både brunnävan och jätteramsen idag. Löjtnantshjärtat har inte lika stora hjärtan som din men nästan. Det är starka favoriter hos mig med
    Ha det gott och njut helgen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  18. Fina favoriter! Brunnävan var en söt blomma, finare än vad man kan tro utifrån namnet ;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  19. Dette er vakre favoritter. Nå skjer det vanvittig mye. Er nesten glad for at det er blitt kaldere. Nå er det mulig å følge litt mer med.
    Klem Anne

    SvaraRadera
  20. Just den här brunnävan har fantastiska blad och annorlunda blommor. Jag uppskattar också att de är pigga på våren. Klipper man ner dem får man, med lite tur, njuta av dem två gånger.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  21. Ack ja, tulpaner och löjtnantshjärtan är inte så dumt. Härlig bilder tar du, som alltid.

    SvaraRadera
  22. Brunnävan är en härlig växt, vacker i blomma och färg. Nu har jag bara vita men de är inte i närheten av att blomma, blir lite avundsjuk ;) De andra är också underbara favoriter. Det är väl egentligen bara att dra en av alla lotter på favoritväxtringen.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  23. Så vackert! Brunnävan är verkligen fin!
    Ha en fin söndag!
    Här i Wales skiner faktiskt solen idag!

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.