Sabelhagens olivlund

Visar inlägg med etikett arkitekten. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett arkitekten. Visa alla inlägg

måndag 28 oktober 2013

Hur går det i Marina?




Om lantmäteriet och arkitekten visste vad de höll på med skulle jag bli glad! 
Den ene "skyller" på den andre.. 
Jag pratar om vår tomt i Marina. 
En utav de sista dagarna i Marina i somras, träffade vi arkitekten som ska rita vårt hus. 
Vi skulle få färdiga ritningar i slutet av augusti. 
Visst!!! 
Lantmäteriet säger att han skickat underlag för att mäta ut vår tomt, och arkitekten säger att han inte fått detta. 
Känns som moment 22... 

Vi vet inte ens om han börjat skissa på huset.
Stackars Daniels mamma ringer och ringer och försöker få rätsida på detta. 
Och jag säger lite klämkäckt (har stor "Marina abstinens"..:) 
Vi kanske måste åka ner... :) :) :) ??? 

Men nehej det tyckte inte Daniel att vi behöver. Attans:) 

Jag försöker att vara tålmodig och inte bli irriterad på att det tar så lååång tid. Fast jag vet att det egentligen tar den tiden som det i normala fall ska ta. 
Men jag vill ju ha ett hus att åka till, en fast plats som är vår och som vi gör som vi vill med. Gärna nu på en gång:) 

Utmätningsgubben ska nu skicka en ny utmätning till arkitekten med en kopia till oss så vi ser att den gått iväg. 

EFTER att detta är klart, och vi äntligen kommer få ritningar, ska det skickas in för bygglov. Ett bygglov kan ta ca 6 månader att få beviljat. 
Undertiden kan man börja att göra murar runt tomten, men inget mer. 
Börjar man bygga innan bygglovet är beviljat, avslås ansökan. 



Här är några hus som vi gillar 
Först tre traditionella hus 

VILLA MAGNOLIA 








VILLA MIMOSA 







VILLA





Och ett modernt
Det är för långt för vår tomt, men tror det blir lika snyggt om det blir lite kortare. 











Vilken stil ska man välja? 
Egentligen är vi mer traditionella både jag och Daniel, men samtidigt är de moderna husen med mycket glaspartier så snygga. 


För er nya här hos mig (och alla er andra också förstås, men ni har ju sett bilderna förr) visar jag lite bilder som vi tagit på vår tomt i Marina, Kroatien. 

Här står vi på tomten 

Utsikt över hamnen och gamlastan 




Här fotar vi från berget på motsatt sida av tomten. 
Det är det schaktade området i mitten som huset ska stå. 


Vy över Marinas hamn 



Nu sitter vi och väntar på orkanen som ska komma. 
Än så länge blåser det inte så mycket, men de har dragit in all tågtrafik, Volvo har stängt och på dagis och i skolor uppmanas man hämta tidigare. 

Vi hade en kort studiedag på jobbet idag, och nu är jag ledig resten av veckan.
Underbart!  
Jag ska inte göra något speciellt, bara ta hand om mig själv, (och sonen då förstås som är ledig från skolan) och klippa mig, köpa garn, göra synundersökning, och en fika och shoppingsväng på stan med mamma blir det också. 



Tack söta ni för alla fina kommentarer om vårt vardagsrum.
Jag blir lycklig för att ni tar er tid att skriva hos mig. 
Det är så mycket värt så ni anar inte. 




Kram