Sabelhagens olivlund

Visar inlägg med etikett middagstips. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett middagstips. Visa alla inlägg

tisdag 26 mars 2019

Middagstips till helgen




Det har varit soligt och fint idag, men burr så kallt. Jag fick allt dra på mig mössan när jag gick hem från bussen. 
Det blåser isvindar från havet. Värmen får gärna komma snart. 
Jag har i och för sig ingen bra vårjacka, så detta vädret blir bra några dagar till;). Skämt och sido;) Men en ny jacka kanske blir helgens mission;). 
  

Igår gjorde jag lasagne, William tycker det är så himla gott. Och jag med:). Det tar ju sin tid och är kanske inget man slänger ihop en vardagskväll efter jobbet. Men nu har ni tid på er och hinner handla ingredienserna till helgen:) 
Prova denna vetja, den är jättegod. 

Receptet hittade jag här







Ingredienser 

lasagneplattor (färska )
600 – 700 gram blandfärs (jag tog nötfärs)
Smör
1 pressad vitlök
1 riven gullök
1/2 dl chilisås
2 msk koncentrerad oxfond
1 burk krossade / passerade tomater
salt och peppar
2 st mozzarellabollar (hoppade jag över) 


Ostsås:

10 dl gräddmjölk ( 50 / 50 )
Ca 1/2- 1 dl vetemjöl
100 gram smör
3 dl riven ost (jag använde parmesan, tog mindre än 3dl)
Lite riven muskotnöt  (hoppade jag över)
salt och peppar


Gör såhär: 

Sätt ugnen på 175- 200°
Stek färsen, löken och vitlöken i en stekpanna med smöret.
Blanda sedan i tomatkrossen, fond chilisåsen, salta och peppra. Låt alltsammans sjuda, 
medan du gör 
Ostsåsen:
Smält smöret. Häll i hälften av grädd/mjölkblandningen i en kastrull, och låt sjuda upp
Häll upp hälften av mjölet och rör ut med lite mjölk så att det inte klumpar sig, och blanda i såsen under omrörning.
Sedan blandar du ut resten av mjölet med lite mjölk, och blandar i det också, medan såsen sjuder. Använd så mycket mjöl tills ostsåsen blir krämig.
Riv ner lite muskotnöt, bara några drag på rivjärnet. salta och peppra, och låt sjuda ett par minuter.
Dra av från plattan och vänd ner osten under omrörning tills osten har smält.

Montering 

Sedan ringlar du över lite olivolja i en ugnssäker form, och täck botten ostsås,
och sedan med lasagneplattor. Varva sedan med, sås, köttfärsröra , lasagneplattor. Avsluta och börja med såsen. Toppa med skivad mozzarella ost innan gratinering Sedan ska lasagnen vara inne i ugnen i ca 20 – 25  minuter eller tills den är klar .


Lycka till! 






Taklampan i hallen som jag hintade om i förra veckan är på plats. 
Den vill jag gärna visa er snart. Kanske redan i morgon, vi får se. 
Det blev så bra, hallen känns större. Skulle vilja ha en ny ljuslykta, men hittade ingen bra när jag kikade runt i helgen. Fortsättning följer. 


Jag har gått en PW vid havet, och snart blir det en kvällsrunda med Lykke. 



Ha en skön tisdagskväll 




Kram M 












måndag 29 januari 2018

Middagstips - Köttbullar med smak av Italien






Hade köttfärs i kylen, och ville göra något annat än den vanliga köttfärssåsen. Det är ju så lätt hänt att man hamnar i samma gamla spår, och kör det "man brukar":). Någon som känner igen sig:)... 
Som jag skrev i ett annat inlägg, så vill jag prova olika nya pastarätter, och sist tipsade jag ju om en supersmarrig krämig pasta med kyckling, bladspenat och soltorkade tomater, recept här
Och nu har jag provat ett recept på köttbullar med smak av Italien toppat med rikligt med parmesan. Oh my så gott det blev:). 

Det bästa var att man slapp steka köttbullarna utan lade dem på en plåt och så in i ugnen, så himla smidigt. 
Receptet hittade jag här 





6 pers, (eller till 4 pers med matlåda dagen efter), 45 min

Ingredienser

Italienska köttbullar
1 gul lök, riven
2 msk ströbröd
1 ägg
1,5-2 dl grädde
1-1,5 dl riven parmesan
1/2 tsk malen vitpeppar
1-2 tsk salt (efter smak)
1 msk persilja, finhackad (fryst går bra)
1/2 citron -Rivet skal ”zest” från en halv ekologisk citron
1000g blandfärs (50/50)

Tomatsås
3 banan schalottenlökar, finstrimlade
2 msk
olivolja
3 burkar finkrossade tomater (Märket MUTTI är nästan ett
måste)
1 kruka basilika, hackad
1 tärning ekologisk grönsaksbuljong
2 vitlöksklyftor, pressade
Salt, efter smak
Nymalen svartpeppar, efter smak

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Rör i hop köttbullesmeten.
Rör samman riven lök, ägg, grädde, ströbröd, riven parmesan, citronzest, persilja, salt och vitpeppar. Låt dra ca 5 min.
Blanda i blandfärsen till en fin och jämn smet. Tillsätt mer grädde om den blir torr, men den får absolut inte bli så kletig och lös att det inte går att forma bollar.
Forma lite större köttbullar med hjälp av lite vatten i handflatorna, (då klibbar det mindre).
Lägg köttbullarna på en plåt täckt med bakplåtspapper. (Blir ca 25 st)
När alla köttbullar är rullade, sätt in plåten i ugnen i 10 min. (Mina blev genomstekta på 10 min, men det beror såklart på vilken storlek man gör köttbullarna. Gör något större köttbullar än vanliga så får vi nog samma size. Och smaka gärna på en köttbulle och se om den är färdig efter ugnen. Annars såklart låter ni dem bara koka vidare i tomatsåsen.)

Gör under tiden tomatsåsen.
Fräs fint strimlad schalottenlök i 2 msk olivolja, på medelhög värme. Löken får inte brännas, då blir den besk.
Tillsätt de krossade tomatburkarna, pressa i vitlök, tillsätt buljongtärning och hacka i en hel kruka färsk basilika.
Låt puttra ihop och smaka upp med salt & ev nymalen svartpeppar.
När Köttbullarna är klara i ugnen, ta ut och lägg ner dem i tomatsåsen. Låt små-sjuda på svag värme bara för att få ”gotta” sig i tomatsåsen och hålla värmen. 

Koka pastan enliga anvisningarna på paketet 


Servera nu dessa fantastiskt goda köttbullar med tomatsås till al dente kokt spaghetti och massa riven parmesan. Toppa med en kvist färsk basilika. 





 Jag blir så glad att ni vill följa med på vårt bygge i Marina. Tack för alla söta hejarop. 


 Måndagen är avklarad och veckan är i gång. 
Jag ska plocka lite här hemma och dammsuga i hallen...igen... Vår lilla prinsessa drar in otroligt mycket sand och grus nu när det är så blött och trist väder. Jag brukar doppa hennes tassar i en hink med vatten när vi kommer in, och det funkar riktig bra (istället för att bara torka med en handduk). 


Sedan blir det skönt soffhäng




Kram M