Sabelhagens olivlund

fredag 13 januari 2012

Blommig fredag - Mittpunkt


Hej, hej

I dag är temat Mittpunkt, hos Blommig fredag. Kika gärna in hos Katarina Roses and stuff för att se fler spännande tolkningar. 


Jag tänker mig antingen en mittpunkt på en blomma, ögonfransar på rosor eller en växt som man verkligen tycker är trädgårdens mittpunkt. 


Liljor är vackra tycker jag, och vad vore de utan sin spännande mittpunkt?!
Här kommer några som växer hos mig. De flesta är utan namn, men den första är Lilium Regale. Sedan följer en Daglilja lite längre ner, ej att förväxla med liljor. 


Lilium Regale 


























Daglilja 

















Klematis Ivan Olsson 



 Klematis Guernsey Cream 





 Snart kommer sambon hem och lagar en god middag:)). 
Sonen är ute och spelar fotboll på studsmattan med en kompis. 
Det blir en lugn kväll med soffmys och ostbågar. Härligt! 







Kram från mig. 








tisdag 10 januari 2012

Fler rosor att provodla och utmärkelse


Halloj, 


Jag vill gärna visa er mina resterande rosor som jag ska provodla i projektet med Rosens dag. För er som inte hängt med kan ni läsa här: Rosutvärderingsprojektom ni vill, annars lite kort; jag har anmält mitt intresse för att provodla rosor för att se hur odlingsvärda de är här upp i norr. Rosorna kommer i vår. I utvärderingen ska man bla skriva ner vilken jord man har, om rosen står i full sol, hur ofta man gödslar, växtsättet på rosen, sjukdomar, blomrikedom mm. Projektet på går över 3 år. 
Alla bilder kommer från Help me Find. 

Från Kordes: 

Hella, en klätterros 



Eifelzauber 


Blühwunder 

Innocencia 

Juanita 



Från USA: 

Black velvet och Pink pin's, de är ej introducerade ännu, därför finns inga bilder på Help me Find. 


Och idag fick jag mail om att jag även ska få 2 rosor från Poulsen: 
Kola (vita blommor) och Avila 2012 ( i ljusrött med mörkrosa toner). 


Det ska bli så kul när de kommer och vi kan sätta igång. Jag skriver vi för D kommer att få hjälpa mig att gräva. Vi har rena blåleran här när man kommer ner 20-30 cm. Och det kommer bli ca 35 gropar. 





° ° ° ° °



I dag har jag fått 2st utmärkelser!! 
Tack snälla Pernilla och Törnrosa. Jag blir jätteglad, och det känns otroligt skönt att veta att ni gillar det jag skriver om. Pernilla har den fina och inspirerade bloggen Piazzan och Törnrosas Trädgård en härligt trädgårdsinspirerande blogg. 


    
Liebster är ett tyskt ord som betyder "käraste" och utnämningen ges endast till bloggar med färre än 200 följare/prenumeranter. 

Nu ska jag egentligen göra följande: 

Tacka den som gett dig utmärkelsen och länka!    

Skriva ner de fem bloggar som man vill lämna awarden vidare till, och låta dem veta det genom att lämna en kommentar hos dem. 

Till sist hoppas man att de utvalda vill lämna utmärkelsen vidare... 


Men jag känner att det är svårt att skicka detta vidare till 10 personer. 
Hoppas ni tycker detta är ok,( och inte tycker att jag är tråkig eller otacksam för det är inte min mening), att jag ej väljer ut dessa personer utan jag tycker att alla fantastiska bloggare med mindre än 200 följare ska få denna award. 



° ° ° ° ° 


I går var vi och hämtade våra nya tapeter!! 
Så nu längtar jag till helgen så vi kan sätta igång:)). 
Nej, det blir ingen bild på dem den här gången, vill ju inte känna mig tjatig:). 




Ha en fortsatt skön tisdagskväll.





Kram 





söndag 8 januari 2012

Sådags

Hej 

Idag har jag äntligen fått jord under naglarna! Så härligt:)). 
Ställde mig ute vid trädgårdsbordet, och så fram med såjord, perlit och lite sand. 
Vädret var väl inte det roligaste, men helt ok. Inget regn i alla fall. 
I med jord i alla krukor och så peta dit fröna. Jag skriver namn på små klisterlappar som jag sätter på krukorna. 
Sedan tog jag in backarna med såkrukorna i,  så får de stå här över natten och fröna kan dra till sig fukt. Sedan åker de ut igen och får klara sig själva, med tillsyn såklart, tills det förhoppningsvis börjar gro. Våsolen är farlig, då torkar sådderna fort. Det var där jag missade lite förra året. 


 
 















Ser lite rörigt ut, men kul var det:))



Jag är inte så bra på att fröså, men tycker det är kul att pröva lite olika perenner. 



Så aklejruta, jättevädd, blodtopp, stjärnflocka, allium och krollilja är några av dem som kommit i jorden. 




(bilder från Raraväxter)




Ha en fortsatt skön söndagskväll. 

Försöker förtränga att det är måndag i morgon... 




Kram 


Glöm inte min  Utlottning där ni kan vinna en fin emaljskylt. 




lördag 7 januari 2012

Rosutvärderingsprojekt



Hej

Igår var vi på hundmässan, MyDog. Jättekul tyckte vi allihopa, speciellt sonen:)). 
Vi är ju lite inne på att köpa en hund, så det är ett bra tillfälle att kunna klappa och "klämma" lite på dem och prata med uppfödare. 
De raser vi funderar kring är väl Field Spaniel, Welsh Spaniel eller Lagotto. 
Men detta är inget som kommer ske nu, eller ens i år eller nästa utan vi har bara börjat kika så smått. 


I fredags var jag äntligen och klippte mig och gjorde slingor! Så skönt att sitta och bara slappna av och få håret att kännas luftigt och fräscht igen. 
D var och hämtade mig, och på väg hem blev jag lite sugen på att gå ut och äta. Nämnde det för D i bilen, och han nappade direkt och ringde farmor (där sonen W var) och frågade om han kunde stanna lite längre. Han ville sova över så så blev det. 

Och vilket mysigt restaurangbesök på 28+ vi hade! Så fantastisk god mat! 



Men nu var det inte detta jag hade tänkt skriva om utan att jag ska vara med i ett rosutvärderingsprojekt med Rosens Dag. Det är det första i sitt slag i Sverige. Och går ut på att samla information hur olika rosor trivs i olika zoner i Sverige. Om de är odlingsvärda här uppe i norr. I somras samlades information om de rosor (vissa utvalda) man redan har i sin trädgård, och till våren kommer de andra nya provodlingsrosorna. Jag fick anmäla hur många rosor jag ville provodla, 2-3st av varje sort. 


Projektet pågår över tre år. Man ska bla ange rosens växtplats, vad man har för jordmån, om rosen får konkurrens från träd eller stora perenner, hur man gödslar, hur mycket rosen fryser ned, blomning, sjukdomar och växtsätt i ett värderingsformulär. 


Och nu i veckan fick jag listan på de rosor som jag ska provodla! Så spännande detta ska bli:). Här följer bilder på dem.
Alla bilder är från Help Me Find. 


Från Tantau 2 ex/sort:

Artemis


Baronesse


Mariatheresia



Pastella

Sweet Haze


Alabaster


Heimatmelodie


Jag är mycket nöjd med dessa rosor som jag fått tilldelat mig! Hoppas nu att de vill trivas här. 
Känner att jag är på gång, så nu ska det skissas och planeras. 
De andra rosorna, från bla Kordes,  tar jag en annan dag:)). 



Nu ska jag måla väggen i nya kontoret en (förhoppningsvis) sista gång. 
Så vi kan komma i ordning där inne, allt står huller om buller... 





Kram från mig 










fredag 6 januari 2012

Blommig fredag - Minnessaker





Veckan tema hos Katarina med Blommig fredag är Minnessaker. Gå gärna in på hennes fina blogg Roses and stuff och se fler bidrag.  



Jag har några rosor som tyvärr numera är i roshimlen. De klarade inte de två bistra vintrarna vi haft 09 och 10. Så jag saknar och minns dessa skönheter. Vissa av dem kommer jag köpa igen så småningom. 




Ljuvliga Penny Lane. 





Westerland. Många kanske tycker att färgen är lite stark och att rosen blir svårplacerad, men jag tycker den är helt underbar. Sörjer den mycket. 





Undersköna Madame Alfred Carriere. Jag vet inte varför jag inte redan köpt en ny. Denna skönhet kan man inte vara utan! 





Leander. Här var jag tvungen att fuska lite. Detta är en bild på mitt nuvarande exemplar. Jag hann aldrig fota den som dog. Går helt enkelt inte att vara utan:)). 






Sedan har Awakening och New Dawn dukat under också. Konstigt nog hittade jag inga bilder på dem. Jag hade dem på var sin sida om rosbågen. Gissa om det blev tomt när båda dog samma vinter!! 
Där finns nu Constance Spry och Giardina. 




Nu är det dags för kvällsmacka och sedan mumsig kladdkaka. 





Ha en fortsatt skön trettondagskväll. 







onsdag 4 januari 2012

Jag vill gärna

Halloj, 

Jag vill gärna ha nya hissgardiner till sovrummet. 
Jag vill gärna ha en ny lampa till kontoret. 
Och när hyllorna i respektive rum kommer på plats börjar jag känna mig nöjd. 
Väggen på nya kontoret ska måla minst en gång till. 
Sedan hoppas jag på att de nya tapeterna kommer nästa vecka. 
En fluffig gosig matta hade varit fint också.  
Det fattas något i hörnet, en korgstol kanske...
Listan kan göras lång:)). 

Kommande tapet på kontoret: 

(bild från Sanderson)


Numera sover vi på 7,5m2. Jag har inte riktigt vant mig ännu, det känns lite som en bunker:)). Som några kanske hängt med på så har vi alltså bytt plats på sovrummet och kontoret (sovrummet är nu i gamla kontoret och gamla sovrummet har blivit kontor). I och med detta vill man ju gärna ha lite nytt:). Det mest akuta är gardiner, för de som vi har i sovrummet är för långa och ligger lite på golvet. 


Det var snyggt tyckte jag när vi hade kontor där inne, men nu trampar jag på dem när jag ska till min sida av sängen. Visst kan jag lägga upp dem, men längder blir inte bra när det är så trångt. Hittade en snygg hiss/knytupp gardin på stan, men när jag kom hem och mätte var den för smal. Jag behöver minst 140cm och denna var bara 120cm. Typiskt! 


Sedan såg jag den bordslampa som jag vill ha på kontoret. 
Troligtvis blir det snyggast med vit skärm. Hoppas den passar in. 

(bilder från nätet)


(bild från Artwood)




En annan sak som jag funderar på är om jag ska måla om sekretären. 
Den är furuantik nu. Kanske blir det lättare att se när vi tapetserat, för den kommer stå mot den väggen. Jag läst på någon blogg, tyvärr glömt vilken, att furu var på väg uppåt i trendlistan:). 
Hur hade ni gjort? 


Tillägg: sekretären är inte gammal, jag köpte den på House när den butiken fanns på Götaplatsen i Gbg, kanske 15 år sedan. Färgen blir inte riktigt rättvis på bilderna, den är vaxad vilket gör den mörkare. 






Detta är väl vad jag tänker på just nu:). 


Jag hade ju tänkt att min blogg skulle handla mest om trädgård, men ser mer och mer att hemmet kommer in också. Så får det vara! Och inte blir det mycket trädgård just nu för min del, det är klafsigt och blött och jag känner inte alls för att gräva mina rosenrabatter. 
Ser att många börjat beställa frön men inte ens det får jag till nu. Men det kommer och det med råge antar jag:). 






Ha en skön onsdagskväll!



Kram 



Kika gärna in på min  Utlottning, där ni kan vinna en fin emaljskylt. 










måndag 2 januari 2012

Utlottning


Hej, 

Jag har fått en förfrågan om jag ville anordna en utlottning. Så nu har ni möjlighet att vinna en fin gammaldags skylt i emalj från Ramsign Vinnaren får välja valfri husnummerskylt med 1-5 siffror i vilken som helst av de 5 skyltdesignerna och storlek som finns på hemsidan. 

Utlottningen pågår till den 18 januari. 







Spännande tycker jag som aldrig haft en utlottning på bloggen:)). 


Ok, jag kör samma som jag ser att ni andra med utlottningar gör.


1 lott: skriv en kommentar till detta inlägget 

2 lotter: skriv en kommentar och bli följare av min blogg 

3 lotter: skriv en kommentar, bli följare och länka med bilden ovan från din blogg.



Skriv gärna i din kommentar hur många lotter du tar. 




Lycka till!