Sabelhagens olivlund

lördag 23 augusti 2014

Marmelad på rosenblad



I födelsedagspresent fick jag bland annat boken 'Min trädgård är en Fest' av Micael Bindefeld. 
Oh my vilken bok, så härliga bilder, inspiration och recept. 

Jag tycker Marmelad på rosenblad låter hur spännande och gott som helst. 
Som han själv skriver i boken: 

"Vad passar bättre till en kopp engelskt te än en rostad smörgås med marmelad som har en exotisk smak av rosenblad?" 





TILL CA 300G FÄRDIG MARMELAD 

300 g matäpplen 
125 g röda vinbär 
1/2 citron 
2 1/2  dl vatten 
75 g obesprutade röda rosenblad 
2 tsk rosenvatten 
lika mycket syltsocker som saften väger 


1. Tvätta och dela äpplena i klyftor. Skölj vinbären och pressa citronen. Lägg vinbär, äppelklyftor och citronsaft i en gryta och häll på vattnet. Koka upp och låt koka ca 15 min eller tills äpplena börjar bli mosiga. 

2. Häll upp i silduk och låt rinna av ca 1 timma 

3. Mät upp den silade saften och tillsätt syltsocker. Häll socker och saft samt rosenbladen i en gryta. Koka under omrörning till 105°, då bladen börjar bli genomskinliga. 

3. Häll snabbt upp marmeladen i steriliserade glasburkar. Låt marmeladen tjockna med glasburken vänd upp och ner. 

 Det måste jag bara prova någon gång, vem vill inte ha te och macka med rosenmarmelad liksom:) 



Jag har ju blivit lite tokig i zucchini och det fanns flera smarriga recept på det:) 
Eller vad sägs om Linguine med zucchini och räkor. 

"Zucchinin är känd för att vara en grönsak för macho-odlare: liten insats och stor skryteffekt. De maffiga, effektfulla frukterna växer fort i grönsakslandet och går ännu snabbare att tillaga" 





De snygga ljuslyktorna fick jag i födelsedagspresent. Det är så fint sken i dem. 
Höstligt och mysigt.  



Ha en skön lördag 



Kram Maria 













9 kommentarer:

  1. Har bläddrat i boken innan jag gav bort den i födelsedagspresent, en hel del intressanta recept.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Ser ut att vara en fin bok! Vilken underbar bild du har som header! Lyktorna är superfina, gillar att det liksom händer något när man tänder dem.

    Trevlig helg,
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Så kul att du rekommenderar boken, eftersom jag har den här hemma inslagen och färdig att ge bort i present! Jag kanske borde köpa mig ett eget exemplar också! Magisk bild du har som header, Maria!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  4. Svårt att tänka mig en marmelad som passar dig bättre :) så fina ljuslyktor

    SvaraRadera
  5. Det så spennende ut og hadde vært moro å prøvd, så fin bok.
    Vakre lyselykter du har fått, vi må ha massssse lys nå på høsten.

    God lørdag.

    SvaraRadera
  6. Oh, så ljuvligt med rosenbladsmarmelad! Det låter som något man skulle kunna ha på kinderna också! Och dofta gott! Fina bilder i boken. Men jag protesterar mot att squash är snabblagad mat, det tycker inte jag, det tar ju evigheter att få en stor squash att bli mjuk och ätvänlig. Så tycker jag!
    Din lyktor är otroligt fina!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Låter som en jättefin bok med intressant innehåll. Guld när man hittar/får en sådan.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilka fina presenter, förstår att du är nöjd. Och vilken fin bild i din header!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Lekker bok som du fikk! Det høres herlig ut med rosemarmelade. Du har sikkert nok roseblader til å lage det! Vakre lysestaker :)

    Klem, Marit

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.