Sabelhagens olivlund

söndag 2 februari 2020

Silverpäron




Silverpäron är bland annat det ni söker allra mest efter här på bloggen. Jag har gjort några inlägg genom åren, och tipsat om detta fantastiska prydnadsträd, även kallat nordens olivträd. Och ni verkar gilla det:). Vilket jag tycker är superkul, älskar när jag kan inspirera er. 
Och idag när solen skiner känns det helt rätt med ett trädgårdsinlägg. 

Silverpäronet slår ut sina vackra blommor i maj, lite beroende på hur våren har varit. Som för alla växter:) 
Bilderna är från vår gamla trädgård, men inte mindre aktuella för det:). 
Där köpte vi ett "rejält" träd från början, med trädkronan rätt högt upp, vilket gör att trädet känns maffigt och härligt:). Lite dyrare inköp men värt varenda krona. 




Silverpäronet är lättskött och behöver bara finputsas lite. Det har ju ett så fint naturligt hängande växtsätt. 
 Vi brukade klippa det lite i underkant så det inte får en "buskform" för det vill man ju inte. Och även att växterna under ska kunna växa och inte kvävas. Hade jag planterat ett silverpäronträd idag, så hade jag inte haft så mycket växter under och runtomkring som jag hade i vår gamla trädgård. Utan jag hade velat ha det mera som solitär, med någon lägre undervegetation. 
Om man vill tukta det lite, beskär man det i så fall under JAS-månaderna. Juli, augusti, september. Det går även att beskära i mars. 


I dag skiner ä n t l i g e n solen över oss här på kusten. 
Det blåser som sjutton, men vad gör det liksom;). 
Jag slappar mest i soffan, känner mig inte riktigt kry och har inte kunnat sova i natt, så seeeg är bara förnamnet;) Så när man är inne ser det ju hur varmt och skönt ut som helst ut utanför;) 


Nu är Daniels goda köttfärsås klar, så dags för middag. 


Ha en fortsatt fin söndag 



Kram M 










11 kommentarer:

  1. Hei!
    Det er et vakkert tre. God bedring! Klem Anne

    SvaraRadera
  2. Hei Maria!

    Ja, jeg er også blant de som har latt meg inspirere av ditt vakre tre. Jeg kjøpte mitt litt for lite og angrer på det. Det ble også skadet av snø den første vinteren. Men det er stadig kevende og klarer seg fint her.
    God bedring!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit! Så kul att höra:). Mitt tog också skada av snön ett år, men det kom sig igen. Vi skyddade stammen med väv och en rejäl stöttepinne.
      Tack
      Kram

      Radera
  3. Så vackert träd, gillar det verkligen!
    Det var en sådan fin och härlig dag igår, tyvärr så har jag legat sjuk i magsjuka hela helgen så jag fick njuta av den genom att titta ut bara. Jösses vad orkeslös man blir när man är sjuk. Har inte hämtat mig riktigt så är hemma idag.
    Önskar dig en fin dag.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta! Tack, det är så fint. Sakar det här i vår nya trädgård.
      Å stackars dig, krya på dig i massor. Jag är inte heller helt kry, så det är soffläge här med.
      Kram

      Radera
    2. Tack så mycket! Åh så tråkigt, många krya på dig kramar från mig.

      Radera
  4. Ja, den er smuk! Vi går og planlægger, at vi skal plante nogle træer, og vi håber, at vi også kan få råd til at købe dem i en fornuftig størrelse, så de ligner træer fra starten :-)
    God ny uge til dig, Maria! - Forhåbentlig med mere solskin,
    knus fra Nana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:). Solen skiner just nu också, älskart :)
      Fin vecka till dig också
      Kram

      Radera
  5. Silverpäronen är fina med en lägre lung plantering under. Jag har skaffat en namnsort av havtorn som man odlar som prydnad och inte för bär. Den kan jag tänka mig under för den är perfekt att forma till bollar. En fluffig lätt rundad, hängande krona som svävar över tuktade släta silvriga bollar under det tror jag på :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.