Sabelhagens olivlund

söndag 16 februari 2020

Tre underbara rosor att välja bland




THE ALBRIGHTON RAMBLER

(Alla bilder i detta inlägg har jag tagit i min gamla trädgård. )


Har kommit fram till att jag inte "klarar mig utan" rosor i trädgården. Jag älskar känslan att på våren spana efter knoppar, och sedan följa med när dom spricker ut mer och mer. Det är roslycka för mig:). Men inte kommer det bli en sådan rosenträdgård här som jag hade förut, nej långt ifrån. Men jag ska börja med en mindre klättrande Austinros.... tror jag. Så det blir tre stycken av samma sort för att få ett maffigare intryck. 

Vad är jag ute efter? 
Jag försöker rannsaka mig själv och inte bara gå på känsla och förälskelse;). För jag blir rätt lätt kär i rosor, vissa bara har det där lilla extra och jag faller pladask. Kanske därav jag hade runt hundra olika sorter i vår förra trädgård:) 

Inte starkt rosa då jag vill att dom matchar med det japanska gräset Malepartus, som har vinröda vippor om hösten. 

Får gärna dofta mycket. 

THE ALBRIGHTON RAMBLER 
är en stark kandidat. 
Så vacker med sin mjukrosa färg. Och blommorna påverkas inte nämnvärt av regn. Det är mycket värt för mig. 
Doftar svagt av mysk. 







A SHROPSHIRE LAD 
Doftar mest 
Men kanske drar lite väl mycket åt aprikos/persika. 
Tåligare och mera robust vilket är bra här på kusten. 
Skuggtålig och klarar olika jordmåner. 

A Shropshire Lad 






THE LADY OF THE LAKE
Oemotståndlig.  
Skuggtålig skönhet med halvfyllda blommor i den mest underbara rosa nyans. Doftar citrus. 

THE LADY OF THE LAKE 


Jag sitter och funderar och klurar på vilken jag ska välja. 
Det är inte lätt alls vill jag säga. 
Skulle ju kunna göra det "lätt för mig" och ta alla tre, vilket skulle innebära nio rosor. Men nej, det är inte tanken. Jag vet inte ens om rosor fungerar här i vår karga trädgård. Och jag vill hålla mig till den stramhet som redan finns, och då passar det liksom inte att "slänga" in en bunt med romantiska rosor:). Men tre stycken av en sort, det måste jag bara få prova:). 


Brasan är tänd, det blåser som sjutton ute, Daniel lagar köttfärssås och jag sitter vid köksön med ett glas vitt och tittar på rosbilder, gamla inlägg och funderar fram och tillbaka;) 

Så himla roligt att ni var såå många som gillade när jag la ut en bild på The Albrighton Rambler på Instagram. Jag heter @mariasabelhagensolivlund om ni vill följa mig där.


Ha en fin söndagskväll 



Kram M 














4 kommentarer:

  1. Jeg forstår at det er ikke lett å velge bare en. De er så fine alle sammen :)
    Jeg likte best den første du viser. Hvilken herdighet sone er den?
    Ha en fin kveld.

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit! Tack. Jag gillar också den första:). Det är svensk zon 3 på den.
      Kram

      Radera
  2. Hmm jag är ju inte så bra på måttlig och utan att ha sett överhuvudtaget tänker jag att det strama behöver mjukas upp så 3x3 hade jag säääkert fått till även om jag inte skulle ;)

    Jag flyttade alla rosor i höstas. Ska faktiskt titta till dem och ta med lite gödsel och ge dem. Gissar att de börjat växa redan.

    Lycka till med beslutsprocessen! Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Hei Maria!
    Jeg tror det er lurt å ha flere av samme sort, eller roser som ligner på hverandre. Det tror jeg gir et flott inntrykk. Lykke til med valget! Klem Anne

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.