Sabelhagens olivlund

fredag 30 januari 2015

Mina bästa vita


Dags för Blommig fredag igen, och veckans tema är VITT
Vitt är en favoritfärg i trädgården och tankar på en vit rabatt finns, men inget som jag kommer ta tag i i år. 
Kika in hos Helena för att se mer i vitt. 


Vita rosor har jag en del i trädgården 
Jag skriver inte upp alla namn, men undrar ni vad någon heter så hojta bara till:) 






Och det finns ju annat i vitt hos mig, inte bara rosor, som Stjärnflockor, pioner, klematis och lökväxter. 





 Madame Legras de St Germain 

Min absoluta klematisfavorit 'Guernsey Cream' 


Den här veckan har gått fort samtidigt som den varit seeeg. 
En lite tuffare vecka på jobbet och två dagar med hemsk huvudvärk bidrog till att det kändes trist. 

Hur som helst är det otroligt skönt att helgen är nära. 
Det kommer nog bli en tur på stan, har kollat in lite vårnytt som jag gärna skulle vilja ha:) Får se hur det blir med det:) 
Och så ska marrakech-kaklet till köket beställas. Jag har lyssnat på er goda smak:) 
Tyvärr är det inte leverans förrän i mars, men det får väl gå. 



Ha det gott 


Kram Maria 











43 kommentarer:

  1. Tänk vad vackert det är med vita blommor. Ska nog satsa på mer sådana i år.
    Den som väntar på något gott väntar inte för länge, eller hur. det kommer bli superbra i ert kök.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Så vackert med vita blommor! Vad kul med det kaklet, det blir så fint! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder, klematisen 'Guernsey Cream' är en favorit även för mig. Sagolikt fin är den.
    Kram Sofie

    SvaraRadera
  4. Så fint det kommer bli med kaklet, ser fram
    emot och få se det på plats. Och dina vita
    blommor är underbara.
    Trevlig helg och kramar/AM

    SvaraRadera
  5. Herligt!!!
    Sååå mange flotte hvite favoritter....sukk..den ene flottere enn dan andre:)
    Ønsker deg en fin helg:)

    SvaraRadera
  6. Du har många fina vita blommor hos dig.
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Hei! Vakkert. Du er god på å ta bilder. Dette er det veldig inspirerende å se. Ja, i morgen er det favorittdagen. Klem Anne

    SvaraRadera
  8. Vitt är en perfekt färg i trädgården, både att blanda med andra färger och på egen hand. Din Guernsey Cream är ett praktexemplar i jämförelse med min. Jag har precis flyttat den, så jag hoppas att den kommer att trivas bättre nu.

    Hoppas att huvudvärken håller sig på avstånd nu.
    Kram, Karin

    SvaraRadera
  9. Vita doftande rosor är bara så underbart.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  10. Oj, så mycket vackert! Vit stor blåklocka blir nog favoriten bland dina bilder.

    Ha en skön helg
    Kristina

    SvaraRadera
  11. Oj vad mycket fint, fick några, måste ha, upplevelser. Ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  12. Så mange vakre bilder, og så mye fint du har i hagen din, Maria!
    Jeg er helt enig med deg i at Guernsey Cream er en vakker klematis. Er så glad for at jeg fikk tips om den fra deg. Kjøpte den i sommer, og håper at den har overlevd vinteren.

    Ha en god helg!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  13. Jag visste att jag skulle få frossa i vita rosor när jag tittade in hos dig. Älskar vita rosor. Och jag ser att också du har 'Guernsey Cream'. Jag har sett bilder på den hos Marit också och blivit så förtjust i den. Jag har skrivit upp den på inköpslistan. Men det gäller bara att hitta en bra plats för den också.

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  14. Oj vad många fina blommor du har i vitt! Och så många vita rosor, visste inte ens att det fanns så många. Mycket vackert, alltihop! Lycka till med vårinköpen, det piggar alltid att få något nytt i klädväg.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Ojojoj...så mycket vackert du bjuder på, dina rosor är som vanligt helt ljuvliga! för att inte tala om klematisen, passar den i zon 2 tror du? Skulle gärna vilja ha en! Trevlig helg. Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Tack:) Ja, klematisen klarar zon 4.
      Ha det gott

      Radera
  16. Hjälp vad mycket snygga bilder du bjuder på! Vitt är ju verkligen ljuvligt!
    Ha en skön fredag!
    Milla

    SvaraRadera
  17. Många fina vita! Undrar över rosen på bild nummer sex och den näst sista med rosa ståndare.
    Ha det gott! /Laila

    SvaraRadera
  18. Hej Laila. Tack:) . Bild nummer sex som ser ut som en marsipanros är Ilse Krohn Superior och den med röda ståndare är Jacqueline du Pre.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  19. Vita blommor är bara bäst!
    Härligt inlägg. Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  20. Så mycke vackert, från de allra kritvita till gräddigt vitt!
    Måste kika in igen och kanske be om nåt tips om inte namnet står.

    Måste bättra på med vitt och har försökt med det då och då.
    Men får inte riktigt till det!

    Men nu får ja tips! Tack!
    Allt gott och trevlig vecka, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  21. Klematisen så ljuvlig, undrar vilken zon den går till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, javisst är den underbar:). Läser mig till att den klarar zon 4.
      Läs mer här om du vill http://hortogreen.com/index.php?id_product=625&controller=product&id_lang=7
      Ha det gott

      Radera
  22. Så många helt underbara vita blommor, ramförallt rosorna. Guernsey Cream är min favoritclematis också! Ha det bra i helgen.

    SvaraRadera
  23. Hur mycket fint vitt som helst, jag dånar!
    Kram

    SvaraRadera
  24. Så många snygga rosor och andra vita blommor, jag är ju väldigt förtjust i din vackra klematis Guernsey cream, inte minst efter att ha sett den "på riktigt". Gick bet på att hitta den förra året, men nu har jag lokaliserat en återförsäljare. Nu återstår bara det angenäma problemet att hitta en bra plats för den.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram kristina

    SvaraRadera
  25. Underbara bilder....så vitt och vackert...full av sommarlängtan blir man.....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  26. Så menge fine hvite du har! Her var det mange som frister:) Flotte bilder også.

    SvaraRadera
  27. Och alldeles underbart vitt...
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  28. Vilka underbara vita blommor!
    Jag tycker att det är svårt med att balansera det vita med det vita ;)

    Kram

    SvaraRadera
  29. Exquisite white...I can't take my eyes from your pictures...

    SvaraRadera
  30. Jag blir helt mållös så fint collage det gjort med de vita rosorna och de andra vita blommorna.
    Det är så fint med vitt!
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  31. Oi,oi, oi for en lekker hvit kavalkade. Så mye flott du har! Her var det mye inspirasjon å hente, for jeg skal uten tvil ha mer hvitt i hagen i år. Ha en fin helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  32. Og helt aldeles nydelig :) Gleder meg til vår :)

    God helg og kos deg

    Klemmer Monica

    SvaraRadera
  33. Hej! Har inte varit inne på din blogg tidigare men glad att jag hittat hit. Så mycket vackra vita blommor du bjuder på och så fina bilder. Blir alldeles hänförd./Anna-Karin

    SvaraRadera
  34. Hvite roser er spesielt lekkert! Clematisen 'Guernsey Cream' står høyt på ønskelisten min...

    SvaraRadera
  35. Vilken rikedom av vita blommor du bjuder, härligt! Ja, och din samling av rosor är imponerande.. Vackert, vackert!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  36. å fantastiskt fina bilder på många villha växter.

    trevlig Helg

    SvaraRadera
  37. Största samling vita jag sett idag! :) Så fint collage med alla dina rosor. :) Njuter.
    Och så 'Guernsey Cream' då.. varje gång jag ser den tänker jag på dig! :)
    Kram och fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  38. Jag gillar dina vita favoriter! :) Så underbara allihop!
    En vit rabatt vore drömmen...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  39. Massor av vackra vita rosor och andra också. Är helt såld på Clematisen sen jag såg ditt exemplar. Vi får hoppas på nästa vecka :) Jag har också varit himla trött veckan som gick.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  40. Så mange flotte hvite du har. Og utrolig mange flotte hvite roser! Dette var ordentlig inspirasjon for meg som elsker roser.
    Ha en fin uke :-)

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.