Sabelhagens olivlund

måndag 5 januari 2015

Tapetprover

Jag har lånat hem tre rullar från Engelska Tapetmagasinet här i stan. Den butiken är så mysig och jag går gärna in där ibland bara för att inspireras även om jag inte ska handla. 

Vi tänker oss att ha tapet istället för kakel ovanför 'diskhon/stenskivan'. 
Framför tapeten ska vi ha en glasskiva. 
Men inte är det lätt att välja. Och jag som egentligen inte är en "svart-person" tycker detta är jättesvårt. Jag vill gärna gosa in mig i bruna varma toner, men här jag tror det blir absolut snyggast med en kall svart/vit tapet. 



Ballon de Gonesse lånad bild 

Och sedan är ju frågan om man ska tapetsera ända upp till taket, eller bara ca 50 cm upp. Om man har en mönstrad toiletapet tror jag det är snyggast att tapetsera hela vägen upp. Och så ha en hylla med belysning under. 

Klein Trellis lånad bild 

Lånad bild 



Här ser ni hela väggen. Tänker mig bara den bakom diskhon, inte fram vid fönstret. 

Sedan har vi en vägg på motsatt sida om köket vid trappan upp från hallen, där vi idag har en rosarutig tapet från Sandberg. Den behöver också bytas ut. Så antingen blir det samma tapet både på väggen vid trappan och över diskhon eller två olika tex den abstrakta 'Klein trellis' och 'Ballon de Gonesse'. 
Tur att jag får ha dem hemma tills på onsdag:) 


Ha en fin måndag, ledigheten rullar på här:) 



Kram Maria 







10 kommentarer:

  1. Det där blir inte lätt! Finns det inte något
    på datorn där du kan lägga in rum och tapet för
    och kolla hur det blir. Jag gillar ju 1 och 3 men undrar
    om inte du är en 2:a. Nu bara gissar jag såklart.
    Kommer bli superfint vilken än du tar.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Åh så snygga tapeter! Men inte lätt, inte...
    Om du ska ha hela vägen upp håller jag med om en toile-mönstrad. Den första av dem är jättesnygg, men den sista är ju faktiskt lite varmare om du vill ha den känslan. Men den kanske upplevs lite gulaktig? Ska du bara ha 50 cm upp, så tror jag helt klart på Klein Trellis! En liten tanke som slog mig, bara... om du sätter hela vägen upp, och tänker att du sk ha en glas-skiva som är 50 cm, hur upplever man övergången mellan glasat och oglasat tror du? Jag har ingen aning, det kanske inte spelar någon roll? Men det är typiska funderingar som jag har när jag ska göra något ;) När man inte vet förrän efteråt ;) Köket är i alla fall toksnyggt!!!! Ha en fin trettondagsafton! Jag ska nog in till Uppsala en sväng med yngsta döttrarna på fm :)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  3. Lekre tapeter! Dette blir ikke lett nei.... men fint det samme hva du velger :-) Lykke til med det vanskelige valget!

    SvaraRadera
  4. VIlka snygga tapeter ni har att välja emellan! Men oj så svårt, att välja är inte min starka sida...;) hm, den där första kanske skulle vara bäst ovanför diskhon, ända upp till taket, och så den där abstrakta vid trappan, det tror jag blir snyggt! Fast å andra sidan skulle den där "Ballon..." vara jättefin i en trappa... Men vad ni än väljer tror jag det bli jätteläckert!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Så mange flotte tapeter du har lånt! Det er vanskelig å velge ja. Jeg likte godt den svarte og hvite som du har ved kranen. Lykke til med valget!


    Klem, Marit

    SvaraRadera
  6. Inte lätt det där. Jag tycker alla är fina i alla fall och kan tänka mig att de passar i ert hus.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Men hjälp, det där är ju så svårt! Ni får ha omröstning i familjen och om alla tycker lika så drar ni lott helt enkelt. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  8. Problemet med tapeter är ju att det finns alldeles för många som är fina! :-)
    Ibland önskar jag att man hade lite större hus så att det fanns plats för fler tapeter...
    Jag tycker att den första var finast. Tror jag. :-)

    Kram // AH

    SvaraRadera
  9. Åh vilket svårt val. Jag gillade den första men kanske lättare att tröttna på den... Kram Suss

    SvaraRadera
  10. Hu så svårt!!
    Kanske att tvåan är enklast.. Hmm, svårt om det blir för hårt med det svarta? Kanske om den fanns i grått?
    Lycka till!
    Kram Anna

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.