Sabelhagens olivlund

fredag 23 januari 2015

Min favoritperenn


Och hur lätt är det att välja ut en favoritperenn? Typ hur svårt som helst:) Men jag gör ett försök. 
Veckans tema hos Blommig fredag är just 'Min favoritperenn'. 

Valet blev den första jag kom att tänka på som varit till stor glädje i trädgården 2014, septembersolros Helianthus 'Lemon Queen' 


Jag hade span på den i något år innan jag köpte den, och den har verkligen belönat mig och blommat som en tok. En jättetacksam sensommar-höstblommare. 
Den är tät, står stadigt utan stöd och blir rätt hög, ca 170 cm. Den är omtyckt av bin.



Den har en behaglig gul färg, och pryder sin plats i rabatten.
Jag tycker så mycket om blommans form både baksidan och framsidan:) 



Äntligen är det snart helg, så härligt det ska bli.
William ska spela fotbollscup på lördag, men han har lite hosta så vi får se hur det blir. 


Önskar er en toppenhelg 




Kram Maria 











37 kommentarer:

  1. Hei! Den skal jeg prøve. Nydelig gulfarge. Fine bilder som viser hvordan gulfargen forandrer seg etter lyset.
    Toppenhelg til deg også! Klem Anne

    SvaraRadera
  2. Så vacker! Känns långt borta med blomstrande rabatter just nu. Härligt med fredag imon. Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Har många gånger tänkt på att skaffa den men det har inte blivit av. Du visar verkligen att den är värd att ha i sin trädgård.
    Tack för den fina bildvisningen.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Som et solskinn er disse blomstene- til å bli glad av :)

    Ønsker deg fine dager Maria

    Klemmer Monica

    SvaraRadera
  5. Den är vacker. Det är lite svårt med höga växter man får stötta och greja för att de ska visa sin bästa sida. Är den stadig då är det kanske nåt att satsa på till min gula del. Behöver nåt högt där.
    Ha en fin fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Så fin....det er den stauden eg er på jakt etter. Håper eg finn den i år så den kan lyse opp i min hage også.
    God helg til deg.

    SvaraRadera
  7. Den är jättefin och jag älskar gult. Otroligt fina bilder du har lagt ut de lockar verkligen till att skaffa den.
    Ha en skön helg
    Kram Madde

    SvaraRadera
  8. Åh så fin den är! Och mina ögon blev så glada av färgen :)

    SvaraRadera
  9. Utrolig nydelig! Fantastisk gulfarge. Ha en fin helg :-)

    SvaraRadera
  10. Fin gul färg, och hög! Jag har aldrig haft den, tack för tips!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Den har vi också, jättefin och någorlunda stadig. Blommar länge när allt annat slutat blomma. HA en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  12. Fotot med berget i bakgrunden och
    solrosen är så fint, bra val. Och roligt att
    det var en gul blomma.
    Ha en bra helg
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  13. Måste vara en fantastisk syn med små citrongula solar som vajar över planteringen :) Har skaffat en sån en gång som tyvärr inte klarade sig men visst är dem vackra. Tack för påminnelsen - vet var den skulle passa perfekt.

    En fin helg till er också! Kram, Carina

    SvaraRadera
  14. Sånne riktblomstrende, stødige stauder kommer lett blant favorittene...

    SvaraRadera
  15. Flott staudevalg :) Jeg prøvde meg på denne,men den er desverre ikke herdig nok på mine breddegrader :) Ha ei herlig helg, Maria.
    Klem.

    SvaraRadera
  16. Trodde definitivt du skulle välja en ros! Men det är klart att på sätt och vis så solRos:)
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  17. Det var en himla fin solros, påminner lite om jordärtsskockorna i vår trädgård (de få gånger de blommar).
    Ha de gott. Cat

    SvaraRadera
  18. Så jättefina bilder! Jag vill inte riktigt komma överens med min... Men den står antagligen helt fel. Frågan är bara vart den ska få flytta...
    Ha en finfin helg! Kram!

    SvaraRadera
  19. Ja, den er kjempefin! Liker så godt alt som blomstrer på høsten. De får jeg ikke nok av.

    God helg, Maria

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  20. Är inte så förtjust i gula blommor, men måste erkänna att den här var riktigt, riktigt fin. Det kan ha något att göra med fotografen;-)

    Önskar dig en skön helg!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  21. Vi har en liknande småblommig, hög solros i köksträdgården, fick en planta av en granne för några år sedan men ingen namnuppgift. Nu ska jag se om det är exakt samma som din! Har gärna gult, orange och rött i köksträdgården!
    Trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  22. Så otroligt fin .
    Som små solar , den får jag titta noga efter.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  23. Visst var det svårt att välja.
    Jättefin och lagom gul är den du valde.

    Ha en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
  24. En riktig snygging! Kanske dags att prova den i sommar då...
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  25. Septembersolrosen har jag också och visst är den fin! Här brer den ut sig lite väl mycket men det är väl bara att hålla efter den. Ha en fin helg.

    kram louise

    SvaraRadera
  26. Kjekt med en høstblomstrende staude som er en skikkelig fargeklatt!

    SvaraRadera
  27. Ditt fina favoritval står redan på min "vill ha-lista" inför sommaren, tror äntligen jag har funderat ut var en så pass hög perenn skulle kunna fungera fint. Så tacksamt att ha höstblommare som inte ger upp i första taget.
    Hoppas ni får en fin helg och att William piggnar till.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  28. Ser jättefin ut på fina bilder.
    Kram Bika

    SvaraRadera
  29. Ser jättefin ut på fina bilder.
    Kram Bika

    SvaraRadera
  30. Vissa gillar ju inte gula blommor men, jag gör, i massor :)
    Men den har jag verkligen inte!?
    Hur har jag missat den?
    Antagligen för att folk inte "gillar" gula växter )

    Snygg, snygg!
    Jag är avundsjuk på din fotbollsturnering... Har varit fotbollsmorsa i 9 år men när han började gymnasiet så fixade han inte träningstiderna längre så han slutade! Och faktum är, att jag tror jag har haft mer problem än han :)
    Han spelar dock amerikansk fotboll istället.... Vad det nu är ;)

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  31. Hej Maria!
    Trevlig och glad perenn du valt som favorit. Dock har den inte hittat till vår trädgård, men vem vet?
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  32. Underbara bilder.....en favorit värd att visa upp....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  33. Ååh så fin! Du velger jo selveste solen som favoritt:) Denne må jeg nok ha i flammebedet mitt:) Ha en flott helg!

    SvaraRadera
  34. Ja Lemon Queen hade jag också kunnat tänka mig välja, härligt citrongul och bra att den blommar på hösten så manhar nåt fint då också! Bladen är så fräscha och fina hella sommaren också! /Trevlig helg! Monica

    SvaraRadera
  35. Åh, den var verkligen fin! Citrongult på hösten, lyser upp... Hamnar på önskelistan.
    Tackar för tipset
    gör
    Katarina

    SvaraRadera
  36. Den hamnar på min önskelista. Tack.
    Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.