Sabelhagens olivlund

torsdag 1 januari 2015

Creme Brûléen blev bra till slut


Vi hade en mysig Nyårsafton, med god mat och gott vin. På morgonen började vi förbereda Creme Bruleen som ju ska stå länge i kylen för att svalna. 
Vispade och hade formar i vattenbad i ugnen. 
Men efter sisådär 5 timmar i kyl hade de fortfarande inte stelnat. Jag insåg att de kommer inte stelna heller, så skulle jag sätta in dem i ugnen igen, eller skulle det bli pannkaka av dem då:) 
Jag chansade och stoppade in dem i ugnen en stud. Och när vi ätit klart middagen, kollade jag till dem och visst nu började de stelna. Vilken tur. Ut med dem och in i kylen igen. Det skulle nog gå vägen det här. 
Nu kan man ju tycka att det var lite mycket ståhej kring några Creme brulee, men det är så gott och sonen hade sett fram emot att få bränna av dem:) 


 Finaste oxfilén hade vi köpt på Saluhallen, den marinerades och hamnade sedan på grillen ute. 
William ville hellre ha lammytterfilé, så det grillade vi också. 

Dukade enkelt i guld och silver 



 Pilgrimsmusslor till förrätt 
 Far & son och Lykke sitter bredvid i "sin" fåtölj

 Förste crèmebrulee brännaren:) 
 Godaste efterrätten 

En skön prommis med Lykke i morse, vi klarade oss precis innan regnet. 

Snart börjar D med att putsa skorstenen och jag ska sticka på min kofta. En slappedag med andra ord. Eller i alla fall för mig;) Och så ska jag kika in till till er alla som vanligt:) 



Ha en soft Nyårsdag




Kram Maria 









12 kommentarer:

  1. Tack för rara ord hos mig!
    Så mysigt ni ser ut att ha det! :)
    Jag gjorde också crème brulee, för andra gången i mitt liv. Den blev för lös, gjorde efter ett annat recept denna gången. Men jag har aldrig haft dem i vattenbad i ugnen?? Första receptet skulle de stå innen 2 tim i 95 grader. Andra receptet (igår) skulle de stå inne i 1 timme 125 grader... Sen kylas i kylskåp minst 5 timmar, helst över natten... Den var god, om än lite lös ;)
    Kram och ha en skön softadag! Samma här ;)
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Så vakkert du hadde pyntet bordet! Gull er pent på nyttårsaften.

    Ha en fin 1. Nyttårsdag!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  3. Då var det nya köket invigt på riktigt med en liten lyxmiddag. Härligt tur att du grejade desserten
    Ha det så gott i år
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Gott Nytt År till dig Maria, min fina bloggkompis!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  5. Vilket mysigt nyår ni hade. Önskar dig ett härligt 2015. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. God fortsättning!
    Vilken fantastiskt fin årskrönika du gjort! Nu har jag läst igenom hela - igen! Det är så roligt för vissa saker minns man och så kommer det till lite nytt också. Bilderna är bara så vackra.
    Så gott ni åt igår och vilken fin brulée det blev till slut. Jag har aldrig gjort det själv, det är en sån där dessert som blir när man någon gång är på restaurang, men du kan ju!
    Ha det gott denna slappardag!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Hei! Så fint du har pyntet. Det hele ser så proft ut og hyggelig stemning. Klem Anne

    SvaraRadera
  8. Fin dukning!
    Vilken tur att desserten blev bra till slut. Vi hade fläderpannacotta. Gott det också.

    Hoppas att dagen varit bra!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Å Gott Nytt År fina Maria!
    Vad fint du dukat å va smarrigt det ser ut alltihop.
    Så har jag ju såklart läst din årskrönika och njutit av alla fina bilder...
    Jag äääälskar årskrönikor!
    Ha en mysig helg nu!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  10. Mysig nyårsafton. Fin dukning och vad mycket gott ni ätit. Créme brulee har jag aldrig testat. God Fortsättning, kram Suss

    SvaraRadera
  11. Tänk att jag aldrig har gjort Creme Brulee! Eller, tänk - jag har faktiskt aldrig ens ätit det!
    Borde nog pröva, för det verkar väldigt gott! Och kul att sonen får uppdraget att bränna av den! :-)

    Kram // AH

    SvaraRadera
  12. Jamen guuud vilken nyårsmeny!! Hur gott som helst! Och wow vilken nyårskrönika! Så kul att följa ditt år. Jag har också traditionsenligt tänkt göra en krönika men har inte hunnit få till det ännu.

    Önskar dig ett riktigt fint 2015!

    Kramar aka

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.