Sabelhagens olivlund

onsdag 7 januari 2015

Bakat tekakor i det snart färdiga köket


Plötsligt händer det:) Jag har bakat tekakor, inte dåligt för att vara mig:) 
Jag hittade receptet hos den här fina bloggerskan. 

Tekakor
Ingredienser:
100 gram smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
13 dl vetemjöl special
Gör så här:
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm upp till fingervarmt. Smula sönder jästen i en bunke / bakmaskin och häll i lite av den fingervarma degvätskan. Rör tills jästen har löst sig, tillsätt resten av vätskan, sirap och salt. Häll i mjölet, lite i taget – tills degen släpper kanterna och blir smidig. Arbeta degen i fem minuter. Låt jäsa i minst 15 minuter, dela upp degen i cirka 15 delar och rulla ut bröden och platta till med handflatan (blir lagom att lägga upp på två plåtar). Nagga tekakorna med en gaffel och låt jäsa i 5-10 minuter. Platta till dem igen, precis innan de ska in i ugnen. Grädda i mitten på ugnen i 225-250 grader i cirka 6 minuter, d v s tills de fått fin färg och blivit ljust gyllenbruna.

 De var riktigt goda med smör och ost på:) 

Och så blir det lite bilder från köket:) 
Spotlightsen är på plats i köksdelen 
 Handtag sättas dit på de skåpen över kyl/frys och ugn 
Och våra hjärnor går varma på vad vi ska ha över diskhon:) Tapet eller kakel:) 
Tack för alla synpunkter ni gav, uppskattas jättemycket! 
 Socklar saknas, men det tror jag D fixar i helgen. 
Ser ni krönlisten mot taket, en detalj som jag tokgillar.

Och nästan det bästa av allt, diskmaskin:) 
Och en fiffig elektronisk diskmaskinsavstängning som D satt/borrat dit på lådan som en fin detalj. 

Det saknas ju fortfarande detaljer och lite piffande, men det får komma när köket är helt klart. 
Jag har lite idéer på saker som ska till. 

Skönt att första jobbdagen är avklarad. En lång dag med planering.



Ha det gott




Kram Maria 


14 kommentarer:

  1. Tekakorna ser riktigt smarriga ut!
    kök tar tid men det blir snyggt.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Wow så himla snyggt det blir. Förstår att du får lust att baka tekakor, det skulle jag också få i ett så snyggt kök.
    Kram helena

    SvaraRadera
  3. Åh, så fint kök! Riktigt så ser det ju inte ut här hemma ;-), fast tekakorna blir goda här hemma också ;-). Kul du gillade dem och att jag kunde inspirera.

    SvaraRadera
  4. Så rent och fräscht det ser ut. Och ljust med.Jag hade nog valt kakel upp i tak. Men det är kul att testa nåt nytt som tapet också och det är ju lättare att byta ut om man tröttnar.
    Ha det så gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Det blr galet snyggt vännen! Och sockerbitslist är så snyggt! Vi har ett ställe hemma där vi funderat på att sätta sådan, nämligen ovanför det platsbyggda skåpet i whiskyhörnan. Ja, mot taket alltså. NÄR det händer, OM det händer är dock oklart... många projekt i Villa Wiker ;)
    Visst är det skönt att ha gjort första jobbdagen! Och snart helg... ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  6. Så gode de ser ut! De skal jeg prøve en gang. Kjøkkenet ditt er så fint :)

    Ha en fin kveld!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  7. Vilken fröjd att få baka i en helt ny ugn på rena nya fina plåtar :) Förstår att du njuter och snyggt är det och jag förstår att det lilla extra kommer bli pricken över i :) Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Köket ser jättefint ut och tekakorna ser hur goda ut som helst. Härligt!
    Möte hela dagen idag för min del och imorgon är det skola som vanligt. Rakt in i vardagen...

    Kram

    SvaraRadera
  9. Fina bullar skall bakas i fina kök!
    Mums vad goda de ser ut.
    Kom just på att jag lovat mannen lite muffins.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Oj oj vilket snyggt kök! Vad härligt fräscht!
    Ska nog prova de där tekakorna. De ser smarriga ut😊
    Må så gott/Milla

    SvaraRadera
  11. Inte konstigt om du får en kick, blir liksom
    roligare och baka och laga mat i ett så fint
    kök. Tekakorna ser jättegoda ut.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  12. Skönt att trivas och mysigt att baka och fika. :) Här har barnen röstat för ännu en omgång lussebullar. Inte mig emot, flickorna har lovat rulla alla bullar bara jag gör degen till dem. Får nog lära dem att baka kanelbullar också...
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  13. De så gode ut og for meg så er te kaker typisk svensk :) Vi kjøpte alltid med det fra Harry turene når jeg var liten.
    Så flott kjøkken du får med alle de flotte detaljene :) Nydelig benk. Her er sokkelen på men ingen fronter !

    Takk for gode ord inne hos meg :)

    Ha det så fint

    Klemmer Monica

    SvaraRadera
  14. Jeg vil også ha slikt kjøkken!...har vist min samboer og sagt...slik MÅ vi ha:)
    Fantastisk flott Maria:)

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.