Sabelhagens olivlund

fredag 16 januari 2015

Årets trädgårdsplaner


Nu drar Blommig fredag igång igen. Kul:) 
Denna första januariblommigfredag är temat Årets Trädgårdsplaner.
Titta in hos Hélena för att se mer. 

Jag skrev ju lite om detta i söndagens inlägg här kan du läsa mer om det. 
Vi ska bygga en ny altan/uteplats. Den kommer vara upphöjd så man kan gå direkt ut inifrån vardagsrummet. Då tänker jag mig att gräva en rabatt runt om och plantera rosor och sommarblommor. Kanske vore mer logiskt med perenner, men jag är sugen på sommarblommor:). Får se hur det blir:) 
Rosorna som jag beställt: 

THE ALBRIGHTON RAMBLERTHE LADY OF THE LAKE 
A SHROPSHIRE LAD, OLIVIA ROSE AUSTIN 


Här kommer nya uteplatsen att vara
Altanen ska ner och ett nytt trädäck ska byggas i samma höjd. Jag tänker mig en rabatt längs med hela långsidan, ca 6m. 



 Vi har också planer för sovrummet, att det ska bli större. Det medför att gavelrabatten måste halveras. 
Jag har ju länge planerat att göra om den rabatten, den växer liksom över huvudet på mig:) 
Det jag tänker är att först flytta buxbomen, sätta ihop den med den andra så den bildar en låg häck runt hela rabatten. Sedan kanske den rödbladiga spirean kan vara kvar om jag tuktar den mer. 
Här är en bild från 2013. 
Det är det till vänster i bild, där fönstret är, som kommer försvinna. 
Buxbomen till vänster i bild grävs upp och flyttas till höger sida. Logiskt va:) 
Vet inte hur jag ska göra med rosorna, troligtvis flyttas de till den nya rabatten vid uteplatsen. Det blir nog för skuggigt för dem här. 
Undra hur det är med pioner och skugga....? 

 Hostorna, höstsilveraxet, sköldpaddsörten, fackelblomstret och alunroten behöver flyttas lite men får vara kvar. Dagliljan vet jag ännu inte, men troligtvis får den vara kvar. 
Jag vill ha rabatten i vinrött, purpur, rosa och mörkbladiga växter. 
Därför får de två rosorna Great Western vara kvar också. Jag kommer flytta ihop dem så det blir en fylligare rosbuske och köpa en "bur" till dem. 



Det är ju inte alls säkert att vi hinner med/känner för att ta tag i detta med att bygga ut sovrummet. Först ska det nya trädäcket/uteplatsen göras i vår. 
Men det är så roligt att drömma, fundera och planera. Minst halva nöjet:) 


Tänk att det snart är helg igen. Lovely:) 
Vi har inga planer, mer än det vanliga med hundpromenader och lite köksfix. 
Kanske blir det en fika på stan, är riktigt sugen på nya jeans, men vi får se. 



Kram och ha det riktigt gott 











19 kommentarer:

  1. Aha, drar Blommig fredag igång igen? Hade jag missat.
    Spännande planer du har. Medför arbete både inomhus och utomhus alltså.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Roliga planer! Det kommer säkert att bli hur bra som helst. Skönt att ha lite "back-upplaner" om man får lite för lite att göra :-)
    Angående pioner och skugga så har det funkat superbra hos mig. De som står i sol kommer visserligen tidigt, men blommar över alltför fort. De i skugga bli finast.
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  3. Dere kommer ikke til å kjede dere i år heller :) Flott med planer og moro å se det går seg til mot akkurat slik man vil ha det :) Du har en drømmehage- håper alle blomstene tåler å flyttes. Vi hadde Pioner i skyggen på Sjøaker- men de ble litt mindre enn de som sto midt i sola.

    Ønsker deg herlige dager

    Klemmer Monica

    SvaraRadera
  4. Härliga planer och det blir säkert jättefint! Din trädgård är en dröm...min en mardröm, kommer aldrig att få ordning på denna vildvuxna Öländska grönska!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  5. Jag har funderat om jag ska haka på blommig fredag, har bara kollat andras bidrag tidigare. Dina planer låter bra, vilken härlig plats det kommer att bli.

    Jenny

    SvaraRadera
  6. Underbara och roliga planer ni har,men jobbkrävande.Väntar på bilder sedan på altanen och rabatten där.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Spennende planer du har! Det blir helt sikkert fint med en ny veranda og uteplass :)

    Ønsker deg en god helg!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  8. Spännande planer! Det blir som vanligt roligt att följa ditt år i trädgården! Här lyser trädgårdsplanerna med sin frånvaro...

    kram louise

    SvaraRadera
  9. Ibland är det nästan roligare att planera än själva utförandet, mindre jobbigt typ.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ja tänk så fort man skal göra en sak så måste man göra 15 andra först. Pioner i skugga tror jag inte på. Tänk om det blir en regnig sommar???
    Men det blir bra till slut.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  11. Roligt med planer som verkligen gör skillnad. Rosorna du beställt är ju helt underbara och blir nog perfekta vid sittplatsen.
    Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  12. Det blir moro med ny veranda, og spennende med mye muligheter for hagen. Jeg liker samplantingene du viser:)

    SvaraRadera
  13. Det kommer bli bra med en uteplats i samma höjd. Skönt att slippa trappor, mer en förlängning av vardagsrummet. Ljusa pioner kan blomma lite längre och se fräschare ut i lite lätt skugga. Men de är inga bra skuggväxter om man vill ha fin blomning - tyvärr :(

    Tack för mönstret. Det ligger en redan påbörjad provlapp som jag ska testa mönstret på :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  14. Precis, att fundera och drömma är ju halva nöjet. :) Låter bra att kunna hämta plantor från gavelrabatten till din nya rabatt.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  15. Vilka vackra rosor du har valt. Det kommer att bli fint vid altanen och härligt att bara gå rakt ut! Lycka till! /Monica

    SvaraRadera
  16. Bad mycket fint du har, dina planer verkar ju jättebra!
    Kul!
    Ha en trevlig vecka, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  17. Det var en hel del som du planerar, din rabatt är helt underbar, frodig och fin. Trevlig helg! Marika

    SvaraRadera
  18. Spennende byggeplaner :-) Og så flotte roser du har bestilt, dette blir spennende å følge med på. Ha en fin uke :-)

    SvaraRadera
  19. Rejäla planer. Ska bli kul att följa. Tror det blir fint med nya rabatten.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.