Sabelhagens olivlund

lördag 31 januari 2015

Godaste kycklinggrytan


Den här kycklinggrytan med pecorino ost är en favorit som Daniel lagat många gånger . Den är enkel att göra och sköter sig själv på spisen. 
En perfekt söndagsmiddag:) 








Ingredienser:  
800-900g  färsk kycklinglårfilé eller kycklingbröstfilé 
2-3 charlottenlökar 
2 vitlökar 
2,5 dl vitt vin 
2 burkar hela skalade tomater 
100g pecorino ost (riv osten) 
chili efter behag 
1 ask fryst persilja
1 ask fryst basilika (eller provencal kryddor) 


Gör såhär: 
Bryn kycklingen i smör
Tillsätt lök och vitlök, låt mjukna
Häll på 2,5 dl vitt vin 
Låt småkoka i ca 45 min eller tills endast lite vin finns kvar 
Då häller du i tomaterna, osten och chilin och låter koka ytterligare 30 min 
Lägg i kryddorna när det är 5 min kvar av kokningstiden. 

Servera med pasta


Det är supergott! 

I går var det ju hur mycket snö här som helst, Lykke var överlycklig på morgonpromenaden. 
Bilderna är inte de bästa (tagna med iPhone), men det var en fantastisk tidig morgon. 












  När jag kom hem från jobbet blev det bollkastning på ängen, typ det roligaste Lykke vet:) 






Ha den bästa lördagen



Kram Maria 







8 kommentarer:

  1. Så mye snø dere fikk! Kan tenke meg at Lykke var fornøyd ja :)

    Ha en fin helg!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Nya recept med kyckling mottages tacksamt,
    vi äter mycket kyckling. Härliga bilder från
    promenaden.
    Ha en skön lördag
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  3. mmm, det där lät gott, måste provas! Tror jag det att Lykke blir glad av snön, till och med gamla Tjorven här hemma blir allt lite piggare ;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Tackar för det receptet. Just nu äter vi sällan kyckling just pga av att jag inte vet vad jag ska göra.
    Fina bilder på er morgonpromenad.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet! Gillar att prova nya varianter.
    Ytterst lite snö här. Hade gärna haft 1 dm eller två.

    Hoppas din lördag är bra såhär långt.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Så gott det där lät! Gillar kyckling skarpt! Går att variera i det oändliga och känns "lätt" att ta. Tack för recept!
    Vilka mysiga vinterbilder! Och de vita blommorna... åh, tokgillar vita blommor!
    Kram vännen och hopppas du har en toppen lördag!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  7. Kycklinggrytan låter fantadtisk god så den kommer jag att testa. Härliga vinterbilder, här är det inte en gnutta snö utan bara regn o slask. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  8. Så vackra vinterbilder och tack för tips på kyckling, det äts massor här hemma. Kram Suss

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.