Sabelhagens olivlund

torsdag 18 december 2014

Att visa mer från köket


Det går framåt med köket:) Bänkskivan är äntligen på plats, och jag har pyntat. Kunde inte låta bli att jula till det lite där i köket:) 
Kommer ju få flytta på det när fönstret ska fixas, men det gör inget. 
I helgen som gick rev vi ut all gammal stavparkett och nu är den nya borstade, vitpigmenterade och handfasade ektiljorna snart på plats. Ni är många som tycker jag skulle behållit det gamla golvet som vi tog fram, men vi känner att det inte passar in med den stilen vi vill ha. 


Det är en skön känsla att stå här och fixa mat:) 



Mattan beställde jag här och jag är så nöjd med den
Köksbord och stolar från Bolia 
Induktionshällen är från Siemens och 80cm bred. 
Köket är från Marbodal 



Rörmokaren kommer på måndag och ska fixa med avloppet för diskmaskinen, det blir lite mer jobb än vi tänkt, men han skulle vara färdig innan jul i alla fall. 
I helgen hoppas vi lägga klart golvet så vi kan ställa in kyl och frys. 



I dag är det ingen vanlig dag för det är Daniels födelsedag! 
Grattis älskling! 



TORSDAGSKRAM 






15 kommentarer:

  1. Här går det framåt, så fint ni fått. Vilken känsla
    och få laga julmaten i nya köket, och att slippa
    diska. Superfint!
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Så kul att ni hann bli färdiga och du kan använda köket i jul. Det ser väldigt fint ut och framför allt ljust. Gratta mannen från mig.
    Ha det så gott och en mysig födelsedag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Så fint det har blitt! Det er jo ekstra gøy å pynte i et nytt kjøkken .)

    Ha det godt!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  4. Kjempeflott kjøkken du får!!
    Kjenner at ...jeg vil også ha slikt...vi får se til neste år..kanskje da:)
    Grattis til din kjære med dagen!

    SvaraRadera
  5. Ååå det blir så galet snyggt och va roligt att få börja piffa lite nu..;)
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Finfint! Hoppas allt blir klart innan jul.

    Måste fråga dig en sak. Jag har bytt namn på bloggen men adressen är densamma. Ser det annorlunda ut för er som följer mig?

    Kram

    SvaraRadera
  7. Hei! Kjempefint. Lyst og trivelig. Her kommer det til å bli laget mye god mat og hyggelig stemning. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  8. Jättefint! Det där kommer du inte att tröttna på! Klassiska färger! Jag förstår precis att du varit på tå med att äntligen få gå in och piffa! Och era köksfönster...jag har sagt det flera gånger, men - så fina de är! :-)

    Kram // AH

    SvaraRadera
  9. Attans snyggt! Jag måste ta tag i mitt kök framöver...måste!
    Önskar dig en skön och mysig helg!
    Varm kram Titti

    SvaraRadera
  10. Så¨snyggt det blev. Kul och praktiskt med nytt kök och så fint du har piffat. Kram Suss

    SvaraRadera
  11. Nej men oj så fort det har gått och så fint det blir! Förstår att det är svårt att hålla pyntfingrarna i styr. Den där mattan gillar jag också.

    Ha en fortsatt fin helg!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Så utrulig koselig og fint hos deg,får så god julestemning;)
    Ønsker deg ei forsatt fin førjulstid med alle forberedelsene du har!
    Klem fra Lillian

    SvaraRadera
  13. Rulla fram efter jul? Haha, det tror jag inte. Allt handlar om en balans mellan vad man stoppar i sig och hur mycket man rör sig (om man har en normal/frisk ämnesomsättning) men det vet du säkert redan.
    Efter träning äter jag oftast en halv burk smaksatt kvarg, den utan tillsatt socker från Lindahls. Häller i lite naturell ekologisk yoghurt också för då blir konsistensen bättre enligt min smak :). I kvargen har jag frusna blåbär, banan, solrosfrö och någon mer frukt. Kanske clementin, apelsin eller melon. Jag tål inte så många frukter så utbudet är inte så stort för min del. Oftast blir det hembakat bröd med ost eller leverpastej också eller knäckebröd med pålägg. Emellanåt snöar jag in på keso blandat med avocado på en skiva rökt skinka eller ett skivat ägg. Detta lägger jag på en macka eller knäckebröd. 1-2 timmar senare äter jag gärna ett mål lagad mat. Jag äter för att orka träna, för att kroppen ska orka hålla sig frisk, inte brytas ner utan bygga upp muskler som orkar hålla min rygg och nacke smärtfri. Jag tränar inte för att jag ätit utan tvärt om alltså :)
    Är jag sötsugen kan jag ta en näve russin om inget annat finns. Har ofta hembakade skorpor som jag tar till mitt te. Tänker att det är bättre än godis eller köpekakor. Bättre på så sätt att det innehåller renare produkter, inte en massa konserveringsmedel mm. Är jag sugen på något på kvällen utan att jag har tränat så blir det frukt och knäckebrödsmacka. På helgen brukar jag baka något eller, som idag, göra pannacotta. Hellre det än chips och godis. Det gäller att göra kloka val, inte förbjuda. Så tänker jag i alla fall.
    I juletid äter jag gärna julgodis. Jag förbjuder inte mig själv att äta något. Däremot tänker jag att ledighet är bra för jag har mer tid att röra på mig. Jag mår bra av att röra på mig men blir också hungrigare. Det är ju ett tecken på att kroppen förbränner. Det gäller bara att mata den med "rätt" saker, bra råvaror.
    Tänk också på att muskler förbränner även i vila.
    Två personer sitter stilla bredvid varandra. Den ena är ganska tränad, dvs den har muskler för att den tränar styrka varje vecka. Den andra personen tränar aldrig styrka. Den med muskler förbränner mer än den andra personen trots att de båda sitter stilla.
    Har jag svarat på din fråga? Fråga gärna igen annars. Det är så individuellt detta med att äta. Många olika teorier finns och mängder med dieter och förbud mot det ena och det andra. Jag tror inte på sådant men andra får göra som de vill så klart.

    Kram till dig Maria!

    SvaraRadera
  14. Ohh vad fint det blev! Härligt att det blev klart till jul.Jag måste fixa i vårt kök som är orginal 1956 jag du fattar????
    Det är så svårt att riva det för det är byggt på plats liksom. Men vi måste!!!
    Hoppas ni får många sköna stunder i ert nya kök.
    Annika

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.