Sabelhagens olivlund

lördag 18 augusti 2012

Det doftar himmelskt på baksidan









Denna lilja förgyller nästan hela baksidan med sin underbara doft. 
Något otyg (liljebaggar) har gått hårt åt bladen när de fått härja fritt i sommar, jag har inte varit där och klämt som jag borde:). 
Liljornas tid är nu! 









   



Liljorna trivs på baksidan vid äppleträdet. Annars är det en plats som jag inte riktigt kommer överens med. När kraft och ork kommer över mig ska jag gräva upp alla rosor här, jag tror det är 5-7 st och flytta till annan plats (?), och plantera mer skugg & torktåliga perenner. Det ser riktigt risigt och rörigt ut nu. Det kommer nog ett inlägg om detta framöver. 























I soffan sitter familjen trött:)). 
Det är jättekul att titta på när killarna spelar, men man blir trött och stel av att stå i flera timmar. Och så hade vi stans sämsta väder den första matchen. 
W's fotbollslag gick vidare till B slutspel i morgon:). 
Han gjorde de två första målen i den första matchen, och är så stolt över det:). 



Tack för att ni är så gulliga och tar er tid att kika in till mig. Ni anar inte hur mycket det betyder. 





Ha det gott.






Kram Maria 












19 kommentarer:

  1. Flott lilje du har! Hvis jeg ikke tar feil heter den 'Muscadet'. De orientalske dufter så godt, det gjør dessverre ikke de asiatiske.
    Klem Marit

    SvaraRadera
  2. Kjære Maria.
    Mmmmm jeg kan fornemme den deilige duften av dine liljer helt bort hit;) De er bare nydelige! Og så vakre bilder du har tatt. Gratulerer til din flinke sønn:) Håper dere har en trivelig lørdagskveld! God klen fra Ellen

    SvaraRadera
  3. Underbara liljor! Måste nog skaffa några... ;) Skuggrabatt under träd är ju inte det lättaste, men nu efter fem år börjar jag få till min där under plommonträdet. Drakmyntan verkar må utmärkt där, liksom sockblomma, skuggröna och höstflox.

    Här har det varit 28 grader idag, svettigt värre! Men säkert nästan 20 i vattnet, och kvällsdoppet ikväll var nog sommarens bästa. :) Kram Hanna

    SvaraRadera
  4. Vilka fantastiska liljor. Jag kan tro att det doftar underbart

    SvaraRadera
  5. Har inte sett varken baggar eller liljor i år! Har ju en rådjurs familj som ätit upp det mesta i min trädgård! Ha en fin kväll! Kram helena

    SvaraRadera
  6. Men ååå vilka underbara liljor!!

    det fick mig plötsligt att minnas att jag har ju också liljor i en rabatt...hmm...undrar var de har tagit vägen för jag har då inte sett till några än....

    Hela din trädgård är så underbar och det är helt otroligt hur mycket det har växt den här sommaren..;)
    kram Katarina

    SvaraRadera
  7. Heeeeelt fantastiskt vackra liljor!!! Så fina!! Härlig inspiration!!

    Kraaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  8. Så vackert och underbart det måste dofta!!

    kram

    SvaraRadera
  9. Så kul att de gick vidare, A eller B spelar inte så stor roll, det blir ju som en omstart igen....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  10. Vilken fin fotoserie av din lilja1 Härligt med liljedoft. Grattis till vinsten!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  11. Underbar lilja.Bilderna du tagit är så bra.MVH

    SvaraRadera
  12. Och vet du, det kom precis en dunst hit av lilorna, jag kände det hur tydligt som helst.....inte bara är dom vackra dom doftar underbart också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Vilken vacker vit lilja, dom rosa stänken var så fina. Och att den doftar är ett plus. Men dom där baggarna är ett klart otyg.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  14. Den var vacker!!!
    Du som är duktig på rosor! kan jag klippa ner en jätte stor klätterros och flytta rotklumpen nu eller är det någon annan tid som är bättre?
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  15. Vackra blommor och fina bilder!

    Kram Nina

    SvaraRadera
  16. Vackra blommor och fina bilder!

    Kram Nina

    SvaraRadera
  17. Åh så vakre bilder av en vakker blomst :)

    Håper du har hatt en fin helg, for det har vi :)
    klem

    SvaraRadera
  18. Hei fine vennen :)

    For noen nydelige liljer :) Og kan tenke meg de dufter nydelig :) Syns jeg kjenner den sommerlige duften helt hit :)

    Så moro at W fotballag er videre til B sluttspil,og at han i tillegg scoret 2 mål! :) Kan godt skjønne du er veldig stolt :)

    Ha ei spennende ny fin uke, fineste vennen :)
    Klemmer Lisa :)

    SvaraRadera
  19. Hei søteste deg:)
    Liljer er ein nydelig blomst,så vakre bilder du har tatt;)
    Så flott at dei gikk videre i kampen,eg har ei jente som spiller fotball og ho elsker det,likte å spille når eg var liten eg og;)
    Ei nydelig veke ønskes deg:)
    Klem fra Lillian

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.