Sabelhagens olivlund

måndag 16 mars 2015

X-faktor Blå


Nu har turen kommit till Blå i Anne på Moseplassens X-faktor. 
Kika in här för att se mer i blått. 
Mitt val blev riddarsporre. En perenn som jag drivit upp från frö. 
Den står planterad bredvid vårt röda växthus, och jag tycker de är ett snyggt par. 









Längtan efter grönska och värme är stor. Fast egentligen är jag så löjligt nöjd med att det är vååår, äntligen. 
Hoppas veckan startat bra. Jag hade gärna haft mer ledighet, var inte alls färdig med helgen. Hade ju kommit igång så bra i trädgården, med att rensa rabatter. Tänk så söta små kirskålsskott är:) 
Daniel klippte ett äppelträd och så tog vi bort ett gammalt också. Och tur var nog det, för helt murket var det och tänk om det fallit i nästa storm. 
Vi förbereder för trädäcket som vi snart ska börja bygga. 


Kram Maria 



24 kommentarer:

  1. Flotte riddersporer ! Deilig å få unna litt i hagen :-))
    Vi har fått beskjært busker og trær, og venter på at telen skal slippe taket.
    Fortsett og nyt våren.

    SvaraRadera
  2. Nydelige riddersporer! Tenk at du har sådd de i fra frø, og da er det jo ekstra gøy at de har blitt så store og flotte!
    Ha en fin dag, Maria

    Lykke til!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  3. En mycket vacker riddarsporre. Lång och reslig. Lycka till i utmaningen!

    SvaraRadera
  4. Den blå tonen passade alldeles utmärkt till ditt röda växthus. Snyggt, och vad lummig och fin trädgården är.
    Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera
  5. Så flott at den staselige planten kom fra frø! Nydelig blåfarge :)

    SvaraRadera
  6. Hai fatto un'ottima scelta, è una pianta bellissima, una delle mie preferite! Complimenti per la tua che sembra perfetta!

    Un saluto :)

    SvaraRadera
  7. Blått är fint på blommor, bra val igen. Och jag tror
    man kan göra soppa på små kirskålsskott, har dock
    aldrig provat....
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  8. En fantastiskt fin växt och härlig blå färg.

    Vi har samma tycke.

    Lycka till

    SvaraRadera
  9. Jeg elsker riddersporer, de er så store og stolte liksom!
    Lykke til!

    SvaraRadera
  10. Ekstra fint med planter man har alt opp fra frø... Så flott de står ved drivhuset! Ja, det var herlig å komme i gang med litt rydding i hagen i helgen :) Heldigvis så jeg ingen "søte små" skvallerkålskudd (litt for tidlig, de kommer nok).

    SvaraRadera
  11. Ett riktigt prakt exemplar!!
    Sådana finns inte i min trädgård...
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  12. Riddersporer er så smukke. Jeg har også et par stykker i haven, men slet ikke nok. Held og lykke i konkurrencen :)

    SvaraRadera
  13. Riddarsporrar är underbara men kirskål, eller kers som vi säger, är väl kanske gott men ingen önskeväxt i rabatterna. Har kämpat hårt med mina.
    Ha en fin vecka! Anna-Karin

    SvaraRadera
  14. Fantastisk fin blå färg och visst är det härligt med våren och allt som börjar spira i naturen nu. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  15. Riddarsporren gillar jag stor hög och ståtlig i rabatten, Lycka till
    Önskar dig en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  16. Yes, riddersporer er min julifavoritt. Nydelig blå på dine sådde. Jeg kan nesten ikke få nok av dem.
    Ha det godt og lykke til! Klem Anne

    SvaraRadera
  17. Riddarsporrar ska vara blå, jag vet inte varför, men så är det för mig! Dina är magnifika.
    Jag har inte kommit igång ute ännu, det är för kallt i vinden, man tappar lusten, blött i marken och kallt i vinden, men när det blir lite varmare, då.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  18. Åh, dessa var fina! Underbar blå färg. :)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  19. Så fine farger! Akk så vakkert!

    Jeg er så glad for at du er i denne bloggverden, fine Maria.

    klemklem

    SvaraRadera
  20. Så läcker med blått!! Kul med nytt trädäck och ja visst är väl våren är härlig även om jag också har en tendens att tänka ännu längre fram,har lackat pallkragar i helgen och längtar efter att få börja plantera...kan egentligen ingenting om att odla i pallrade men det finns säker nån bra blogg man kan hitta info i ! Du kanske känner till nån ?;) Kram Anna

    SvaraRadera
  21. Riddersporer er vakre og staselige! Flott blåfarge! Ha en fin dag og lykke til!

    SvaraRadera
  22. Flotte blå riddersporer!
    Lykke til :-)

    SvaraRadera
  23. Riddersporer er noget af det fineste i haven - flot eksemplar du viser - held og lykke!

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.