Sabelhagens olivlund

söndag 25 augusti 2019

Dahliakärlek




Jag har på riktigt blivit helt dahliatokig:). 
Kanske blir det min stora crush framöver, kanske puttar dahliorna bort rosorna från första platsen i mitt trädgårdshjärta:). Njae, så blir det nog inte, men helt klart har jag blivit kär i Dahlior. Och inte har jag många alls, "bara" två som blommar. Men det kommer jag nog ändra på när vårens knölar/rötter kommer ut på alla lockande hemsidor:). 





Den här bilden (nedan) tog jag i veckan, med spänd förväntan på hur den skulle se ut. Och på bilderna (ovan) ser ni ju hur den blev. 
Jag har ingen koll på vilka rötter jag satte i vilken kruka, så denna vet jag inte namnet på. 



Storblommiga Dahlia 'Café au Lait' har kommit med sin andra blomma, och fler är på väg. 
Den är verkligen snygg, dock lite blekare i färgen än jag trott. 
Såg någonstans på Insta att det fanns en lite mörkare variant, och den ska jag hålla utkik efter till vårens beställning.  








HÄR finns fler bilder från ett tidigare inlägg om Dahlia 'Café au Lait'.  





En magisk lördag, med klipphäng och dopp i havet. Och det var inte ett snabbdopp inte, nejdå jag simmade flera varv fram och tillbaka:). Lite hissnande när jag skulle doppa mig, men sedan var det bara skönt. Daniel tyckte nog inte lika samma för han gick upp rätt snabbt:). Och Lykke... hon doppade bara tassarna. 
Vi satt ute och åt både frukost och middag, älskart. 


Det verkar som om denna söndag bjuder på fortsatt härlig sommarvärme. 
Först åka och klippa klorna på Lykke, sedan när vi kommer hem igen får vi se om det blir ett dopp även idag. 
Tror Daniel var lite sugen på restauranghäng vid havet, och det har jag ju inget emot alls <3. 




Kram M 




















8 kommentarer:

  1. Härliga dahlior och visst kan de smälta ett trädgårdshjärta ;) Särskilt nuförtiden när vi sällan får någon frost i augusti. Blomstermåla? Är de fortfarande bra?

    Ha en fin söndag! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina. Och javisst är det Blomstermåla:). Nu har vi inte varit där så många gånger, men jag har tyckt om maten vi ätit.
      Ha en fin söndag du också.
      Kram

      Radera
  2. Nydelige dahlia du viser! Den Café au Lait er så fin. Jeg hadde den for mange år siden, men den skal jeg ha til neste år.

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit! Hoppas den finns hos dig nästa år:).
      Kram

      Radera
  3. Så jätte mysigt att läsa din blogg, har saknat den. Förstår att det inte är lätt att hinna/ orka med. Men din blogg är den jag helst läser, känns så naturlig och inspirerande.
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin! Åh tack snälla du för dom fina orden. Vad glad jag blir.
      Jag körde på rätt hårt med bloggen i början av året, sedan tog det liksom bara stopp. Så nu bloggar jag när lusten faller på:). Jag finns på instagram, och där kommer uppdateringar lite oftare.
      Kram

      Radera
  4. Ja, det är inte svårt att bli dahliabiten. Fina bilder!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Så fine bilder av dahliaer. Jeg er også helt forgapt i dahlia.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.