Sabelhagens olivlund

Visar inlägg med etikett Första rosen i blom 2014. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Första rosen i blom 2014. Visa alla inlägg

tisdag 24 maj 2016

Tadaaa; först ut blev

Rosa Cantabrigiensis 


Nu har startskottet för rosorna gått, och först ut blev Cantabrigiensis. Det var ju det jag trodde för någon vecka sedan då knopparna visade sig. 
Jag tokgillar de här enkla tidigblommande rosorna, så mycket värt i trädgården. 
En engångsblommande ljusgul ros med svag doft av honung. 
Zon 6. 3x2m 
Hela busken är översållad av knoppar, det kommer bli fint senare:) 

Pendulina är inte långt efter. Den här första blomman var ju inte den snyggaste, men vad gör väl det:) 
En engångsblommande karminröd bergsros. 
Zon 8. 2,5x2,5m. Doftar. 

Kanske blir det här nummer tre. Vem vet?:) 
Wasagaming 

Blågull 

Allium 'Purple Sensation' 
De är många färre i år, får nog komplettera i höst. Ser att de spridit sig, men bladen har gulnat och de ser vissna ut. 


Ha en fin tisdag 


Kram Maria 




måndag 1 juni 2015

Välkommen juni med 'Guernsey Cream' och första rosorna i blom


Första dagen på sommaren, helt underbart. Men det fattas ju värme och sol, men jag hoppas den kommer snaaart. Juni är min favoritmånad. 
Trädgården är långt efter om man ser till förra året då allt var rekordtidigt. Men de två första rosorna har slagit ut i helgen och likaså klematisen Guernsey Cream. 
Löjligt lycklig över detta:) 
Klematis Guernsey Cream, min absoluta favorit. 




Första rosen blev Cantabrigiensis i år igen 
Jag kan knappt förstå att det är på riktigt nu, den underbara tid då en efter en av rosorna slår ut. Och perennerna likaså. 
För att inte tala om den ljuvliga piontid som väntar. 



God tvåa blev Pendulina 

Himmel som det blåser, det blev inte de bästa bilderna, så det kommer komma fler framöver på dessa sköningar var så säkra:) 

Måndagen är avklarad, känns otroligt skönt. 


Kram Maria 





söndag 18 maj 2014

Första rosen i blom 2014



Det blev rosa 'Cantabrigiensis' som blommade först i år! 
Vilken lycka när vi kom hem från landet förut och jag möts av rosblommor. Det trodde jag inte. 
Jag blev helt varm och en lyckokänsla spred sig i kroppen:) 
Tänk nu är det på gång på riktigt:)! 

Det är en tidigblommande ros som klarar zon 6. Så den är mycket härdig. Blir tre meter hög, min kanske är 1,30 nu. Den blir även ganska bred, så det är en dam som kräver sin plats. 

Älskar enkla rosor:) Och blekgul är en ljuvlig färg. 



 Klematis 'Guernsey Cream' har slagit ut helt nu
Jag har den på rosenbågen. 






 Trodde ju att Tovsippan försvunnit, men som tur var hade den inte det. Den har till och med blivit fyra:) 
Tycker den är så söt i all sin enkelhet. Och den får gärna sprida sig mera:) 



Ha det gott



Kram Maria