Sabelhagens olivlund

Visar inlägg med etikett Fortfarande sommarkrukorna på trädäcket.. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fortfarande sommarkrukorna på trädäcket.. Visa alla inlägg

söndag 22 september 2019

Att fortfarande ha sommarkrukorna kvar - dahliorna blommar som bäst






Jag har mycket mindre trädgård nu än jag haft innan och det passar mig perfekt. Har tre större krukor med sommarblommor intill uteplatsen. Salvia, heliotrop, lavendel, vitt sommarljus och silvergirlang. En fin kombo som jag kanske till och med kommer köra repris på nästa sommar. Dom blommar så himla fint fortfarande, så ännu finns inte planer på att byta ut dom. 

Känns helt rätt att pyssla om en mindre krukträdgård jämför med allt jag hade innan, när vi bodde i vårt förra hus. 
Vi kommer köpa några perenner och sätta intill staketet mot grannen, men sedan blir det inte mycket mer. 



Mina Dahlior blommar och kommer med fler knoppar allt eftersom. Här kommer jag köpa fler knölar till nästa år, helt klart. Det har blivit en favorit, och ett dahliahav vore drömmen. Gillar att jag satte dom lite sent, så dom blommar nu. Och inte i juli då vi var bortresta. 


Min endast ros som nu är i knopp igen. Det första floret har blommat över. Den har mycket knopp, och det beror säker på att jag gödslat den lite extra och alldeles för sent på säsongen. Rosor ska man egentligen sluta gödsla vid midsommar, för att dom ska hinna avmogna innan frosten. Men här slängde jag på den en kanna gödning i förra veckan:). Jaja det får gå som det går känner jag. 






HÄR kan ni ser hur mina sommarkrukor såg ut när dom var nyplanterade i juni 2019 

Viss skillnad eller hur? Vilken växtkaft, jag har gödslat dom varannan vecka ungefär. 




Vi har haft en skön helg, som gått alldeles för fort. Daniel kom hem lite senare i fredagskväll med tåget från Stockholm. 
Vi har haft brasmys både fredag och lördag kväll, ikväll blir det nog inget för veden håller på att ta slut, och den räcker nog inte till en brasa till. 

Var och beställde en lampa till fönstret i vardagsrummet förut, den vi har där nu känns lite klen för det stora fönstret. 

Lite trädgårdsfix har vi också gjort, jag har planterat en höstkruka med gräs och rosa solhatt. Kanske kan visa er i veckan. 




Nu kvällsrundan med Lykke 



Kram M 












måndag 17 september 2012

Fortfarande sommar på min trappa






 Ingen höst här inte:))) 
Sommarblommorna i krukorna på min trappa är oförskämt fina ännu, så jag får helt enkelt vänta med att göra höstfint där. Visst skulle jag kunna slänga dem på komposten och köpa nya fräscha, men det känns bra att vänta lite till... 
Vill helt enkelt inte släppa in hösten ännu:)). 
Förra året hade jag höstat på trappan redan i mitten av augusti. 




Gillar mina lavendel på stam. Inte alls friserade nu utan de växer som de vill:)). 


I år blev det lite mörkare färger i krukorna

Jag delade min stora rosmarin, och en planta hamnade i kruka. 







Lavendeln matchar krukan nästan lite för bra:). 








Pelargonen är inne på tredje sommaren, jag är förvånad för vinterförvaring är inte min starka sida:) 




Hortensian börjar återta sin ursprungliga färg. Om ett par veckor åker den ut i rabatten. 

Jag vet inte riktigt hur jag ska vinterförvara mina Lavendel, klarar de att övervintra i rabatten? Eftersom de är på stam är de väl mycket känsligare. 














Nu har vi stått ute dryga timmen och tittat på Williams träning. Så det ska bli gott med värmande te och macka. 
Och så måste jag kika in till er förstås:)) Alltid lika kul:)). 
Tack för att ni skriver så fina kommentarer, jag blir så glad:)). 




Ha det gott.




Kram Maria