Sabelhagens olivlund

Visar inlägg med etikett 2019. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett 2019. Visa alla inlägg

fredag 3 januari 2020

Bästa 2019


God fortsättning på er

Här är mitt collage på mina mest gillade bilder på instagram 2019. 
@mariasabelhagensolivlund heter jag där. Följ mig gärna :) 

Mycket blommor:) Ni brukar gilla mina blommor och trädgårdsbilder. Och faktum är att det är det jag gillar mest att fota. På det viset saknar jag min stora gamla trädgård, men inte när det gäller att ta hand om den:) 
Så här i min nya trädgård, kommer det bli växter i mycket mindre skala. 






Den sköna fredagskvällen är här, och den är extra mysig även att vi har varit lediga i två veckor nu:). Tänk t v å hela veckor, lovely. Daniel har i och för sig jobbat lite med telefonmöten och så, men inte varit på kontoret. 

Vi tog en liten sväng på stan förut, egentligen för att äta en bit mat, men vi kikade även om det fanns något fint på NK-rean. 
Daniel köpte ett par skor, dock inte på rea. Och jag höll i en sidenblus, men hängde tillbaka den. William som var med en kompis, ringde och sa att han fyndat ett par ursnygga jeans. 


Nu har Daniel tänt brasan och jag sitter på fårfällen intill med ett glas vitt. 



Ha en trevlig helg



Kram M 













söndag 22 september 2019

Att fortfarande ha sommarkrukorna kvar - dahliorna blommar som bäst






Jag har mycket mindre trädgård nu än jag haft innan och det passar mig perfekt. Har tre större krukor med sommarblommor intill uteplatsen. Salvia, heliotrop, lavendel, vitt sommarljus och silvergirlang. En fin kombo som jag kanske till och med kommer köra repris på nästa sommar. Dom blommar så himla fint fortfarande, så ännu finns inte planer på att byta ut dom. 

Känns helt rätt att pyssla om en mindre krukträdgård jämför med allt jag hade innan, när vi bodde i vårt förra hus. 
Vi kommer köpa några perenner och sätta intill staketet mot grannen, men sedan blir det inte mycket mer. 



Mina Dahlior blommar och kommer med fler knoppar allt eftersom. Här kommer jag köpa fler knölar till nästa år, helt klart. Det har blivit en favorit, och ett dahliahav vore drömmen. Gillar att jag satte dom lite sent, så dom blommar nu. Och inte i juli då vi var bortresta. 


Min endast ros som nu är i knopp igen. Det första floret har blommat över. Den har mycket knopp, och det beror säker på att jag gödslat den lite extra och alldeles för sent på säsongen. Rosor ska man egentligen sluta gödsla vid midsommar, för att dom ska hinna avmogna innan frosten. Men här slängde jag på den en kanna gödning i förra veckan:). Jaja det får gå som det går känner jag. 






HÄR kan ni ser hur mina sommarkrukor såg ut när dom var nyplanterade i juni 2019 

Viss skillnad eller hur? Vilken växtkaft, jag har gödslat dom varannan vecka ungefär. 




Vi har haft en skön helg, som gått alldeles för fort. Daniel kom hem lite senare i fredagskväll med tåget från Stockholm. 
Vi har haft brasmys både fredag och lördag kväll, ikväll blir det nog inget för veden håller på att ta slut, och den räcker nog inte till en brasa till. 

Var och beställde en lampa till fönstret i vardagsrummet förut, den vi har där nu känns lite klen för det stora fönstret. 

Lite trädgårdsfix har vi också gjort, jag har planterat en höstkruka med gräs och rosa solhatt. Kanske kan visa er i veckan. 




Nu kvällsrundan med Lykke 



Kram M