Sabelhagens olivlund

Visar inlägg med etikett Tavelvägg vardagsrum. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tavelvägg vardagsrum. Visa alla inlägg

söndag 28 oktober 2018

Snygg dansk design och tavelvägg i vardagsrummet




Vaknade till frost på taken i morse, de första minusgraderna är här. Och även vintertiden är här, för ni har väl inte glömt att vrida tillbaka klockan:). Det var till och med lite fläckvis halt på gångvägen runt havet, så jag höll hårt i Daniels hand. Lykke tyckte det var spännande med det vita och nosade friskt i det frostnupna gräset. 

Har ni sett att våra nya taklampor kommit på plats? I går kväll höll vi på med att hänga upp lampor och få till en fin tavelvägg. Det tog sin lilla tid:). Lamporna heter Caravaggio P2 från Danska Lightyears, och har en skön varm gråton, Archipelago stone,  älskar den. Passar in som en smäck utan att ta för mycket uppmärksamhet. Lampor som är tidlösa och man inte kommer tröttna på. Så galet nöjd. 


Tavlorna är rätt stora i sig, men det märker man knappt på  väggen som mäter 3,40 till tak. 
Nu börjar vardagsrummet bli som vi vill ha det. Vi älskar rymden och ljuset som är här inne. Spenderar mycket tid där vid bordet, även när vi inte äter. 



Gillar att lamporna har samma ton som skorstenen till kaminen 
Alla ljuslyktor på bordet kommer från Slettvoll. 
Och där står även den underbara Gloria. 


Lamporna beställde jag  HÄR  






En söndag utan planer ligger framför oss. 
Solen skiner och himlen är fläckvis klarblå. 
William har börjat sitt höstlov, men vi andra jobbar som vanligt nästa vecka. 




Kram M 














söndag 4 februari 2018

Kika in i vardagsrummet och se nya tavlorna






Tavlor har äntligen kommit på plats i vardagsrummet, så nu slipper väggarna gapa tomma längre. Sean Connery har tagit plats i mitten och på hans vänstra sida går Frank Sinatra. Tavlor gör verkligen jättemycket för ett rum, och jag är så glad över att Daniel satte upp dem i veckan. Nu känns vardagsrummet mer komplett. De petrolblå fåtöljerna är jag så supernöjd över och med kuddarna i soffan blev det perfect match. 




Saknar kuddar i fåtöljerna och en ny matta, men det får komma senare. 
Tänker att jag ska byta ut lite lyktor och plädar efter säsong. Det är ju som ni vet inte min starka sida:). 







Rumsgranarna står kvar, och jag funderar lite på hur länge man har dem framme? De är ju så fina och fyller upp så bra. Är det möjligen så att man kan ha dem tills de går att ställa ut dem på balkongen, eller så. Hur som helst så får de stå kvar ett tag till:). Jag har tre, en här i vardagsrummet, en på fönsterbrädan i köket och en i hallen. 




 Mycket av det vi har i vardagsrummet kommer från vår stora favorit när det gäller inredning, Slettvoll. 
Vi var ju på deras nyinvigning för ett tag sedan och det var då vi köpte Frank Sinatra tavlan. Se här om ni vill.  








Mycket förkylt här fortfarande, så trist. Men det är bara att gilla läget och göra sig oändligt många koppar te och ligga i soffan med filten om sig och lägga fina saker i varukorgar lite här och där:). "Låstsasshopping" är riktigt bra grejer ibland:). 




Ha en fin söndag 



Kram M 









onsdag 16 oktober 2013

Funderingar på collage




Jag vill skapa en tavelvägg i vardagsrummet. Har suttit på kvällarna och letat igenom alla bilder, och det är en hel del:) 
Har begränsat mig till bilder från i år, annars kan det bli hur många som helst. 


Vill ha med foton från landet, lite från trädgården och Kroatien. 

Här är ett första förslag som jag har testat mig fram till 







Tror vi ska ha den i svart/vitt 




Kommer ni ihåg tavelväggen från Slettvoll
Det är så jag vill att det ska bli. 




Det är spännande att se om vi får till detta:)! 
Får åka och kika på ramar, och fixa svart färg till bakgrunden. 
En list som ram behövs också. 





Ha en fin onsdag mitt i veckan 





Kram Maria