Sabelhagens olivlund

söndag 15 april 2012

En sak till att bocka av på listan



Hej, hej


Tänk att det går framåt på vår framsida! 
I dag har vi, ok mest D, gjort en 'dörr' med tillhörande planteringslåda. 
Den ska täcka det skräpiga bredvid boden. 
Jag tycker det blev riktigt bra, och jag börjar känna mig mer och mer nöjd över vår framsida. Gillar inte att det första man möts av är skräp och oordning. 
Det första intrycket ger så mycket. 

I går gjordes själva dörren 


I dag var vi och köpte gångjärn och fick den på plats. 



Planteringslådan är fixad 


Allt är gjort av spillvirke.
Tillägg; dörren går att öppna och lådan ska sitta fast i dörren, så man öppnar med låda och allt. 




Nu återstår det roliga att plantera. Lådan ska fodras med plast, göra hål på kanten i plasten så det inte blir översvämning. En vitblommande klematis har jag redan hemma som ska vara där, resten får jag köpa. Det blir nog en funkia och något mer som blommar länge, gärna i vitt. 




Sedan var det gott med grillade hemmagjorda hamburgare:). 





Några har frågat hur vi gjorde gatstenstrappan, D använde finbetong som vi köpte på Byggmax. Gjutit stenarna direkt i betongen. D lät betongen härda lite och blötte sedan ner den med slangen och borstade bort överflödigt. Nu är det en fintvätt kvar med borste. Här kan du se mer smågatstens'trappan' 



Ha en fortsatt skön eftermiddag, så hörs vi snart igen. 





Kram Maria 



















13 kommentarer:

  1. vad mycket fint ni gjort ,blev jättebra med dörren
    ha en skön kväll

    SvaraRadera
  2. Fattar jag rätt att man kan öppna dörren med låda och allt? Låter jättespännande! SKa bli otroligt roligt att se när det är klart, ser fint ut redan.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Hej hej1

    men ååå så fint!
    Vilken rolig idé...att lådan sitter fast på dörren...;)
    ha en fin kväll!
    kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Dette ble kjempefint,Maria:)
    Jobbet hardt og også kos dere med grill...ønsker deg en fin ny uke:))

    SvaraRadera
  5. Snyggt det blev. Fiffigt med planteringslådan på dörren.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vad flitiga ni är, blir jättefint med dörren med låda, ska bli spännande och se den planterad.
    Och trappen är pricken över i et!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  7. Vilket bra idé med kombinerad dörr och planteringslåda. Ska bli kul att se den i grönskning längre fram.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  8. Hej igen...;)
    du har en trädgård att vara riktigt stolt över så det är svårt att inte skriva snälla saker....;)

    Nu blev det såklart en fråga....
    Kan jag ha funkia fast det är sol där hela dagen???
    Jag har tänkt mig lavendel i framkanten....tycker du jag ska ha lavendel längs hela kanten eller ska jag bryta av med funkia närmst bågen och klematisen?
    Jag ville egentligen ha vintergrön murgröna men har läst att den inte vill ha sol hela dagen....vildvin tänkte jag som alternativ eftersom den växer snabbt och jag snabbt vill dölja den fula träställningen....

    Ha en härlig måndag!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  9. Det var ingen dålig lösning, så fiffigt och snyggt!!
    Klematis låter fint, du har så bra koll på det här med trädgård!
    Tack för tipset om stenarna o fixet..

    kramen

    SvaraRadera
  10. Så fin dörren blev! Med låda och allt. Brädorna ser ut att vara så lena och finslipade.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  11. Fint det blir! Gillar verkligen er lilla stentrappa. Så himla snygg. Våren har kommit långt hos dig ser jag i ett tidiagre inlägg. Känns som om det är evigheter innan vi är ikapp... Här snöar det idag.
    Får njuta av dina bilder så länge.
    Kramar!

    SvaraRadera
  12. Vilken fiffig idé men blir det inte tungt...klart ni har ju rejäla gång järn ser jag.Blir roligt att få se resultatet :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.