Sabelhagens olivlund

fredag 4 december 2015

Rött är sött - Blommig fredag

Dags för Blommig fredag igen och denna veckan är temat "RÖTT ÄR SÖTT". Inte mycket rött finns i min trädgård, men några bilder blev det ändå:) Och jag tog fasta på det röda och inte det söta. Kika in hos Hélena för att se mera röda sötsaker. 

Röda gullvivor/majnycklar tillsammans med pioner. För några år sedan fick jag ett infall där jag höll på att dra upp alla gullvivor, som tur var hejdade jag mig. Nu tycker jag de är hur söta som helst:) 



 Sommarblomskrukorna på trädäcket utanför dörren gick i rött/rosa/lila i år. En kombo som jag tokgillade, kan mycket väl tänka mig samma tema nästa år. Och jag kan säga att jag har en kruka kvar utanför, lite i skymundan men ändå:) Tänk att de överlevde köldknäppen (-10°) som vi hade för några helger sedan. Olivträdet står också ute ännu, det ser inte heller ut att ha tagit skada av kylan som var. 




Frankfurt 

 Single Cherry


 Stjärnflocka 

Bondpion 
Det här är en av mina favoritbilder från sommaren 2015 

I helgen har William match i 'winterleague' igen, och det ser ut som det blir en match i ösregn. Jag och Daniel hoppar över att heja på denna gången och tar en dag på stan för mys och shopping. Lykke lämnar vi också hemma, så det blir helt på tu man hand:) 

Helgen närmar sig och det är otroligt skönt. 


Kram Maria 






23 kommentarer:

  1. Jamen, det er da både rødt, sødt og sommerligt! Så dejligt at se. Jeg kan altså bedre lide sommer end vinter!
    Det lyder som en hyggelig weekend I har for jer :-) Nyd den!
    Knus fra Nana

    SvaraRadera
  2. Den första färgkombinationen är något som skulle varit omöjligt förr, helt ok nu. Jag gillar den också. Något att ta till när det kommer till detaljplaneringen för den nya delen av trädgården.
    Ha en skön helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Rött, sött och blommigt, och som alltid fina foton.
    "Påtumanhand-stunder" är gott att få en stund för. Hoppas det blir bra shopping, mycket mys och en i övrigt fin helg.
    /Mia

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig kombination och tur att du lät gullvivorna stå. Visst sprider de sig glatt men jag njuter så av doften. Får nog ta och sätta några runt en pion så de kan gifta sig som dina.

    Ha en skön dag på stan - visst är det underbart :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Primula och pion, vanvettigt fina tillsammans. De röda tonerna längre ner känns mer bekanta även för mig.
    Kram

    SvaraRadera
  6. De där första bilderna sitter på min näthinna sen du visade dom första gången så häftigt det är.
    Ha det gott i helgen
    kram Meta

    SvaraRadera
  7. Så snygg kombo med gullvivor och pionens mörka bladskott. Själva pionen gick ju inte av för hackor den heller... :)
    Ha en fin stund på tu man hand och njut av helgen!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  8. Så många vackra bilder.Gullvivorna som är röda tillhör mina favoriter.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bilder på så fantastiska växter.
    Gullvivorna är ju otroligt vackra de måste jag försöka hitta till våren.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  10. Härliga bilder, ovanlig färg på stjärnflockan, och pionen är bara för söt.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
  11. Bondepeonen tar jo priset! Så maffig og lekker:)
    Ønsker deg en fin helg ,ed mange hyggelige aktivitetr:))

    SvaraRadera
  12. Så många fina. Den sista mörkt röda är så vacker. Jag hoppas på en helg i Stockholm, får väl se om tåget går som det ska imorgon. Kram

    SvaraRadera
  13. Underbar bild på bondpionen Maria!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  14. Underbar bild på bondpionen Maria!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  15. Den där sommarblomskrukan var väldigt fin!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  16. Vilket hav av fantastiska blommor och min favorit är bondpionen, helt underbar. Ha en mysig dag i Götet och trevlig shopping hos Tinnas. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  17. Tur att du hejdade dig! Vivorna är så söta och fina till allt! Sista bilden på Pionen är fantastisk, färgen och gräset, magiskt!
    Skön helg!

    SvaraRadera
  18. Flott med Primula opp mellom peonbladene!
    Ingen hage uten rødt!

    SvaraRadera
  19. Åhh... et vakkert syn å starte morgenen med :) Pioner og roser er store favoritter hos meg. Blir ikke skjønnere enn det :)

    Her har nok vi fått været som dere hadde i går. Skal på julemarked i dag - trosser været. Svigerdatteren min skal synge der og jeg skal se til små jentene :)


    God helg klemmer fra Monica

    SvaraRadera
  20. SUCK...så vackert! Gullviva, ja nu stack det till i hjärtat...sötaste blomman som finns! Tack för ett jättefint inlägg med fantastiska bilder som vanligt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  21. Vilka underbara bilder och tänk, primula, jag älskar dom när dom kommer på våren! Fast ska det vara så här varmt kanske dom redan är på väg!
    Ja, försök dig på en emmastol, dom är så söta, jag funderar på att kanske gräva i mina lager och se om jag inte har nån sån stående också, dom fyller en funktion!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  22. Pionen vann, just den slår alla rosor, så
    jättevacker. Fint med dina gullvivor också, det
    var tur att du ändrade dig där.
    Fin adventssöndag och kramar/AM

    SvaraRadera
  23. Trepeonen tok prisen . Vakker. !!
    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.